Gå til innhold

Spiser jeg for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så svimmel og uvel om dagen. Ikke syk, men tom for energi. Gikk igjennom matvanene mine idag og lurer på om jeg rett og slett får for lite energi. På en vanlig dag spiser jeg:

Frokost: 1 skive grovbrød, juice.

Lunsj: 5 ss youghurt med musli

Middag: Feks 1 potet, 1 stykke kjøtt eller fisk, grønnsaker

Kvelds: 1-2 brødskiver, juice.

Drikker minst 1,5 ltr vann utenom og en frukt e.l innimellom. Ammer om det har noe å si og er normalvektig. Ikke går jeg ned lenger etter fødsel heller. Skal ta blodprøver for å sjekke imorgen, jernlagre o.l Sjekket jo dette etter fødsel og da var de fine. Er innmari slitsomt å ha det sånn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud jente, du spiser altfor lite!

Kroppen din må være helt på sparebluss, du ødelegger jo forbrenningen din totalt...

Nå vet jeg ikke hva slags pålegg du bruker, men den maten du har ramset opp her uten pålegg blir ca 6-800 kalorier i døgner (alt ettersom hva du spiser til middag). Voksne damer som er på slankekur skal spise mellom 1200 og 1500 kalorier i døgnet. Når man ammer trenger man flere kalorier og skal helst ikke spise under 1800 kalorier, og da er man på slankekur!!!!! Ikke rart du er slapp. Når du ammer bruker du gjerne over 2000 kalorier i døgnet, også spiser du ikke 1000 engang..

Anbefaler deg å lese litt om kosthold på nettsidene til ammehjelpen.no også synes jeg du skal melde deg inn i vektklubben.no

Det er gratissiden til Grethe Roede, der kan du legge inn alt du spiser i løpet av en dag og den regner det om i kalorier for deg. De fleste gjør det for å se at de ikke spiser for mye, du må gjøre det for å se at du ikke spiser for lite. Masse lykke til, håper du finner tilbake til energien din.

Skrevet

Dette er uten tvil alt for lite!! Du kan doble mengden inntak av mat, MINST!!!

Skrevet

JA du spiser altfor lite! All maten du spiser går til å lage melken, den blir nemlig prioritert før deg selv nå som du ammer.. Du må rett og slett prøve å doble matmengden.

Når jeg ammet spiste jeg minst hver 3 time, gikk det mer enn 3 timer siden sist måltid var det like før jeg besvimte. Prøv å øk til 5 måltid per dag.

F.eks. Frokost: 2 skiver grovbrød og gjerne noe frukt.

Lunsj: 10 ss youghurt med musli

Mellommåltid: 1 eple/pære/appelsin, evt smoothie

Middag: Samme som du har skrevet. evt mer om du ikke føler deg mett.

Kvelds: 2 brødskiver og juice.

Snacks på kvelden: Nøtter, frukt, grønnsaker med dip f.eks..

Prøv å ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Da vil blodsukkeret holde seg mye jevnere og du vil forhåpntligvis føle deg bedre. Dersom du tror du har jernmangel, er det lurt å sjekke hvilken mat som inneholder masse jern og spise en god del av det:)

Skrevet

Takk for tips! Trodde nok det var litt lite, men har aldri tenkt over hva jeg putter i meg. Problemet er at jeg ikke er sulten utenom måltidene heller, får prøve å legge et par ekstra måltider inn i rutinene. Jeg er dessverre av den typen som ikke spiser mye når ikke jeg jobber, har litt lett for å glemme det når jeg går hjemme.

Blir jo helt matt av ingenting, så nå skal det spises:-) Takk igjen damer!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...