maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Er så usannsynlig trøtt og lei om dagene, vært sånn et par uker nå. Men sleper meg allikevel på jobb hver morgen og er der dagen ut. Føler at jeg presser meg veldig. Motivasjonen er på bunn, og hele arbeidsdagen er som et eneste langt ork.. Har "bare" en kontorjobb, noe som vel egentlig ikke skal være så slitsomt, men det sliter veldig for tida allikevel.. Legger meg grytidlig om kveldene for å prøve å få nok søvn før jeg må opp halv 7 om morgenen, men sover ikke like godt heller lenger. Er så oppgitt! Begynte å grine igår kveld (hormoner ja..)for det eneste jeg klarte å tenke på var at i morgen var det mandag og en ny arbeidsuke. Myyye syting og klaging her, men må bare få det ut en plass!! Det jeg da lurte på var om dette er grunn nok til å få delvis sykemelding, f.eks. 50%, eller om legen bare avfeier meg fordi det ikke er "alvorlig" nok? Føler det litt som et nederlag selv, men er så sliten og lei.. Er forresten 30+3 idag.
Sesilia Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Enig i at det holder!!! Bare fortell akkurat hvor sliten, tappa og motløs du er!!! Løp til legen!! Av personlig erfaring så er det utrolig viktig å lytte til kroppens signaler, og din kropp roper til deg om å få sette ned tempoet, roe seg og hvile... Lykke til...
pinkdelight Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Jeg syns ikke det er grunn nok overhodet nei.
Expat Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 HI ville vel vite om det er god nok grunn for legen. Ikke for deg selv... Hadde selv 50% sykemelding på grunn av "slitenhetssyndrom".
Kari K. med to søte små Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Jeg også fikk sykmelding på bakgrunn av det du forteller. Jeg orker ikke å lage meg middag, og sov 3-4 timer på sofaen etter jobb, uansett når jeg la meg for kvelden. Bestill deg en time hos legen, og fortell akkurat hvordan du føler det. Selv om et svangerskap ikke er en sykdom, så er det mange plager som følger med ofte, og da må man lytte til kroppen når den sier fra. Bedre å få gradert sykemelding nå, da kanskje holder du lengre i jobb også. Alternativet er å gå på en storsmell senere, og det er værtfall ikke bra.
Abracadabra Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 jeg er enig i at du må snakke med legen ja. hvis det er sånn at du griner fordi du orker ikke tanken på ny arbeidsuke så bør du ta det på alvor! og det bør legen din også. klart at mange sier "du er gravid, du er ikke SYK" - men så beintrøtt og sliten man kan bli av å være gravid...det nærmer seg jo sykdom, synes jeg... håper du får gehør hos legen din, det varierer jo veldig det også dessverre... trøsteklem fra meg!
nea80 Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Jeg har alltid tenkt at "du er gravid, du er ikke SYK" og syntes det var et nederlag når jeg måtte sykemeldes (50%) pga søvnmangel, slitenhet og dermed dårlig konsentrasjon, hodepine + + Etter en samtale med jordmor har jeg slått meg veldig til ro med at det faktisk er viktigere å ha krefter igjen etter at babyen kommer til verden, enn å holde seg i jobb og så være helt på felgen når man endelig er blitt mamma! Snakk med legen din, du - og ta vare på deg selv!
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Det er viktig å ta vare på seg selv, gi seg tid og rom og muligheten til å slappe av på slutten av svangerskapet. Det er ikke bare bare å være gravid heller, selv om man ikke er syk. Men blir man så sliten og føler seg så utslitt må man lytte til kroppen sin og gi seg selv en pause. Jeg syns du skal snakke med legen din, det er ikke et nederlag å spørre sykemelding. Lykke til
anaina Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Du er ikke syk, men du er gravid, og kroppen gir signaler om at du trenger mer hvile. De fleste leger vil nok vurdere det slik. Uansett koster det deg ingenting å gå til legen og snakke, ettersom svangerskapsoppfølging er gratis. Pass også på å få sjekket blodprosenten. Jeg var helt på felgen og trøtt hele tiden da det viste seg at jeg hadde for lav blodprosent. en kombinasjon av 50% sykmelding og jerntilskudd fikk meg "på beina" igjen, men det er som andre har nevnt her viktig at du ikke kjører deg selv helt i bånn så du er utslitt når babyen kommer. Jordmor var streng med meg ifht jernmangelen og sa at man risikerer f.eks å ikke ha noe overskudd til ungen sin; å ikke orke å følge opp amming, nattevåk etc, hvis blodverdiene blir for lave.
Ameli Skrevet 7. september 2009 #11 Skrevet 7. september 2009 Jeg var i samme situasjon. 8 timer på jobb og 16 timer søvn i døgnet. Noe som igjen tilsier at jeg alltid kom for sent på jobb..... SNakket med legen og i kombinasjon med bekkenløsning fikk jeg 50% sykemelding for 14 dager siden. Humøret har hatt 100% stigjning og jeg har ork nok til å gjøre en tilfredstillende jobb, og være kjæreste og litt husmor innimellom. Jeg sparer heller litt på kreftene nå, for jeg skal tidsnok bli utslitt og trøtt igjen Er 33 uker på vei.
^..^--- Skrevet 7. september 2009 #12 Skrevet 7. september 2009 Hvilke jobber har dere egentlig? Lurer bare fordi jeg synes dere holder ut veldig lenge, kjempeflinke er dere! jeg jobber i post i butikk, løfter står og går hele dagen, så ser ikke for meg at jeg klarer å holde ut så lenge... Har allerede problemer bare 2 mnd på vei.
mamma og my Skrevet 8. september 2009 #13 Skrevet 8. september 2009 Tror du kommer til å få sykemelding, ja. Det er jo en veldig god grunn, og det kan hende at du kommer deg litt ovenpå igjen dersom du får noen dager fri i uka. Hadde ikke nølt dersom jeg hadde det slik som du. Det er jo ikke så lenge til babyen kommer, og da er det viktig å ikke være utslitt på forhånd. De fleste leger vil nok tenke at det er en god investering å gi sykemelding for en periode, og se hvordan det går.
Marius og Jonas! Skrevet 8. september 2009 #14 Skrevet 8. september 2009 Jeg syns du burde snakke med legen, og få sykemelding iallefall noen prosent. Jeg hadde det likedan, og var hos legen for 2 uker siden, fikk 40 % sykemelding. Og det var nok akkurat det jeg trengte! For nå føler jeg meg mye bedre, og har faktisk litt energi til å være mamma for 2åringen min, og til å gjøre andre ting enn bare å ligge langflat ut på sofa/seng etter jobben! Jeg fikk også målt blodprosenten min, men den var normal, så jeg var bare rett og slett sliten. Har butikkjobb, så jeg står/går hele dagen, og har endel tunge løft. Er i 23.uke nå.
Store♥+Lille♥+♥i_magen Skrevet 9. september 2009 #15 Skrevet 9. september 2009 Hør om jobben har mulighet til å tilrettelegge arbeidet for deg, og om de ikke kan det - mulighet for utbetaling av svangerskapspenger i de "prosentene" du har behov for sykemelding. Svangerskapspenger kan være et like bra alternativ som sykemelding. Du kan høre med jordmor om dette, da det ikke er alle leger som vet like mye om dette.
dansejentes mamma Skrevet 9. september 2009 #16 Skrevet 9. september 2009 Det er aldri noe problem å få en sykmelding. Jeg gjorde ikke det, jeg tok ut permisjon litt tidligere, to - tre uker, så gikk det fint. Sykmelding er til når det ikke går lenger, ikke til å få forlenget permisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå