Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 et spm, jeg har en gutt på snart 8 år (i november) og han går i 3.klasse. Når er det vanlig å legge de? Jeg har en diskjusjon med flere om hva som er normalt for en (snart) 8 åring og legge seg? Tips mottas med takk
Knotten & lille persille Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Min 8 åring må legge seg kl 20.30. Han er avhengig av 11 timers søvn for å fungere. Vet at jeg er temmelig streng på innetid i forhold til mange andre foreldre heromkring. Han må være inne kl 19.30. Synes det er greit å roe ned før sengetid med bad, kveldsmat og litt prat om hvordan dagen har vært.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Jeg diskuterer ofte det med eksen ser du og vi er ikke helt enige om leggetid..... Noen flere?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Det må vel variere veldig med når han må opp om morgenen. Må han opp kl 06.00 for å rekke skolen bør han vel normalt sett være i seng ca kl 19.00, trenger han ikke stå opp før 08.00 kan det hende det er OK å legge seg i 9 tiden. Det varierer jo fra barn til barn også. Må han vekkes om morgenen bør han sansynlig vis legge seg tidligere enn nå. Våkner han derimot bestandig av seg selv kan han kansje være litt lengre oppe. Problemet er vel at de fleste sover for lite. Selv om man tror det går bra er det desverre en stor årsak til at barn og unge ikke lærer det de skal. Det er vistnok også en av de viktige årsakene til depresjoner.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Han vekkes ca kl 07 og skal være på skolen halv ni. Legger han rundt 20.30 men usikker på om det er for tidlig eller for seint? HI
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Jeg syns 20.30 er en fin tid for han å legge seg, jeg. Hun første som svarte deg, syns hun er fornuftig. Innetid kl. 19.30 for å roe seg, og i senga kl. 20.30. Komme nok til å gjøre det samme med sønnen min når han blir så gammel.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Sikkert ikke så galt, men tror han får litt mindre søvn enn det en gjennomsnitts åtteåring trenger for å fungere opptimalt.
Fire småtroll Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Sønnen min er også 8 år og går i 3.klasse. Han må inn klokka sju, da er det kveldsmat og roe ned for kvelden. Klokka åtte må han på badet, men blir gjerne sittende å prate litt i sofaen eller på sengekanten etterpå. Han er under dyna med lyset av senest halv ni. Da våkner han uthvilt, blid og sulten klokka halv syv, klar for en ny dag De første 14 dagene etter skolestart i høst måtte han legge seg åtte, men da våknet han før seks om morgenen. Synes det var vel tidlig så han trenger tydeligvis ikke mer søvn. Så derfor flyttet vi tidspunktet til halv ni, og har aldri en eneste dag trengt å vekke han om morgenen.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Ok, takk for svar alle sammen! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå