Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Min eneste skrekk for nærstående fødsel er at morkaka ikke kommer ut og at jeg skal blø i hjel. Dere som har hatt morkaker som sitter fast - Hadde dere morkaka foran eller bak? Fikk dere epidural eller ikke? Endte det med operasjon? Hvor mye blod mistet dere? En venninne av meg har fortalt at blodspruten hennes sto i veggen da morkaken ikke kom ut og det oppsto blødninger. Hun måtte opereres og få blodoverføring etterpå. Jeg er sååå redd for se mye blod!
Solskinnsjenta Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Jeg vil ikke skremme deg, men her er min historie. Etter forrige fødsel satt det igjen en del morkakerester i livmoren min. Dette ble ikke oppdaget med en gang, selv ikke da jeg måtte opp på operasjonsalen og sy pga revning inne i skjedeveggen. De eneste symptomene jeg hadde var at renselsen gav seg aldri. Gang på gang trodde jeg, nå slutter jeg visst å blø, imorgen er det sikkert ferdig, og så neste dag startet det igjen på ny frisk. På 6-ukers kontrollen hos legen min fortalte jeg om symptomene mine, og fikk en henvisning til sykehuset. Men før jeg fikk svar på den, fikk jeg en heftig blødning. Jeg blødde gjennom bind og klær (men ikke så det rant ned på golvet...). Jeg dro på legevakten og fikk komme opp på gyn på sykehuset. En ul viste morkakerester - 8 uker etter fødselen...! Morgenen etter ble morkakerestene operert vekk. Jeg lå i narkose og merket ingenting. Jeg hadde absolutt ingen smerter i forbindelse med dette! Mitt eneste symptom var blødningene, og det eneste ubehagelige var den kraftige blødningen som kom. Morkaken min lå forresten på fremsiden, og jeg fødte uten smertestillende. De aller aller fleste som har morkakrester etter fødsel oppdager det i løpet av 1-2 uker etter fødsel. Da går det gjerne infeksjon i restene, og en får feber og smerter. Det er derfor jordmødrene og pleierne presiserer til alle fødene at de MÅ ta kontakt med sykehuset hvis de får feber etter fødselen. Morkakerester er ikke farlige så lenge det blir oppdaget og behandlet.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Jeg hadde også morkakerester, blødde ut en tennisball, ble vettskremt da jeg var kommet hjem og ingen hadde fortalt at det kunne skje..trodde jo jeg mistet et organ... fikk komme tilbake med en gang, fikk ultralyd og en utskrapning. etter mye om og men fikk jeg også blodoverføring. da ble alt mye bedre! Er du redd for det må du bare nevne det, i de fleste tilfeller er det ufarlig men det kan jo være skremmende. Greit å få det forklart av fagpersonell om det bekymrer deg Morkaka lå der det er vanlig og jeg fikk epidural forresten. Det går nok bra!
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Er ikke sikker på hva du mener med foran eller bak, men så vidt jeg vet satt morkaken min helt normalt i allefall. Jeg hadde ikke epidural, jeg slapp akkurat operasjon da blødningen stoppet idet jeg ble trillet inn på operasjonsstuen, jeg blødde to liter blod men slapp blodoverføring grunnet høy blodprosent. Til trøst, jeg la ikke merke til en eneste dråpe blod, altså jeg så ikke blodet, var for opptatt av andre ting i øyeblikket.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Jeg har hatt trøbbel med å få ut morkaka på mine to vaginale fødsler. Hadde ks med nr. 1 men med nr 2 så ville ikke morkaka ut av seg selv, og måtte i narkose og hente den ut etterpå. Hadde epidural, men det var pga av veldig lang og smertefull åpningsperiode. Hun ble tatt ut med sugekopp, hadde morkaka på framsiden. Ble liggende på operasjonsbordet i 2 timer før de fikk stoppet blødningen men det visste jeg jo ingenting om. Var nok værre for far som satt med lillemor på et rom og ante lite om hva som skjedde. Mistet 2.5 liter blod, men jeg så aldri noe av blodet altså! Tror det er veldig sjelden at blodspruten står i veggen som venninna di sa! Med nr. 3 hadde jeg også morkaka på framsiden, og de strevde en time før den endelig kom ut. Snakk om å være letta da ja! Blødde heller ikke mer enn 600 ml. Skal ha nr. 4 om ca 3 uker og har morkaka på framsiden denne gangen også. Vet ikke om det er noen sammenheng eller ikke der jeg. Er litt spent på om den vil komme ut av seg selv dennne gangen også, men stoler på legene. De er veldig flinke, og jeg får venefloner på forhånd slik at de skal være klar i tilfelle det skjer igjen. Ved ks med nr. 1 så mistet jeg også en del blod (1.5 l), så jeg er en såkalt postpartum-bløder. MEN, jeg har aldri sett noe blod ved noen av fødslene, så for meg har det ikke virket så skremmende. Det er ikke ofte at de må hente ut morkaka manuelt etterpå, så dette ville jeg ikke ha bekymret meg om hvis jeg var deg. De har regler på hvor lenge de venter før de henter den ut (1 time) og følger hele tiden med på hvor mye blod du mister. De tar ingen sjanser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå