Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Jeg sliter. Jeg klarer ikke å amme uten ammepute. Det går, men det blir utrolig kavete og nesten bare stress for både meg og lillegutt. Grunnen er litt kjip, men puppene mine er rett og slett for tunge, og brystvorten peker nedover. Den "står" ikke rett ut som på hos ALLE andre. Jeg drasser på ammeputa hvor enn vi går. Den er svær, jeg måtte til og med ha den med i flyet her for en tid siden. Pga. dette synes jeg det er utrolig pes å amme offentlig eller når vi har folk på besøk. Det er greit at man kan trekke seg tilbake, men når ingen andre av de ammende mødrene i vennepar gjør det, blir det nesten flaut å gå ut av rommet for å amme. Når jeg tenker på alt sosialt vi er bedt om å være med på framover i tid, gruer jeg meg fryktelig til dette året med amming. Lillegutt er 3 mnd. Han NEKTER å ta flaske...
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 Jeg også har en fryktelig kronglete ammestilling. Vi klarer heller ikke å bare slenge ut puppen, og han ligger fint på armen min og spiser seg god og mett. Vi må bygge opp med pute og han ligger på fanget mitt, ikke på armen min. Dette gjør også at jeg ikke vil amme i offentligheten eller blandt folk når vi har besøk. Men jeg sier det som det er: vi har litt kronglete ammestilling, så vi tar det i et annet rom.. Ingen som har stusset på det så langt. (har jeg bare ei venninne på besøk, gjør jeg det i samme rom) Er vi på kjøpesenter eller noe, sitter jeg i baksetet i bilen og ammer) Jeg skjønner du er frustrert, men hva kan man egentlig gjøre? Hvis han ikke tar flaske heller? Jeg ville tenkt meg veldig om hvis jeg var deg. Dette er en kort periode i livet, og hvis det verste er at du må ha med deg ammeputa, så ta den med deg. Snart begynner han med annen mat i tillegg, og ting blir lettere.
På'n igjen! Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 JA, det ville jeg! Ammepute er enklere å ta med seg enn flasker (been there, done that). Du har maten tilgjengelig når som helst, og det er billig og bra! Kan du finne en ammepute som er litt mindre, og lettere å frakte? Har du evt oppsøkt noen som kan hjelpe deg med å finne en bedre ammestilling (ammepoliklinikk, helsestasjonen, ammehjelpen)? Det er mange som ikke synes det er så greit å amme offentlig, og jeg ville ikke ha reagert om noen i min omkrets hadde trukket seg tilbake for å amme (etterhvert som babyene oppdager verden rundt seg kan det jo også være nødvendig for å skape ro). Er jo bare å si at du og babyen trenger ro for å amme? Dessuten er det ofte du selv som synes det er kavete, mens andre ikke reagerer......... Som du har fått til svar over her, det er en kort periode av livet, og du har jo egentlig ikke noe valg siden han ikke tar flaske. Håper du finner deg bedre til rette etterhvert, og ikke lar det hindre deg i å være sosial!
På'n igjen! Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Glemte å fortelle at jeg har en liten ammepute som jeg kjøpte på Babykos, den er veldig hendig, jeg har hatt den med på reise. Husker dessverre ikke merket akkurat nå, men det finnes jo flere typer!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. september 2009 #5 Skrevet 7. september 2009 Vet du- jeg pumper og gir mm på flaske, og jeg strever likevel jeg.. Trenger også å bygge opp med puter, og aller helst ammepute, når jeg skal mate. Så det er ikke gitt at det blir noe enklere. I tillegg må jeg ha med flaske, kjølebag til dem, termos med varmt vann, og i det hele tatt. Er ikke alltid noe særlig å drasse med og måtte ta fram dette hver gang, så jeg skulle gitt mye for at snuppa hadde greid å ta pupp.. Jeg tror dessuten du tenker mer på dette selv enn det andre gjør, jeg reagerer ikke når andre ønsker å amme i mer rolige omgivelser.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Jeg har samme problemet, men det går da på et vis. hvis du legger barnet i fanget og bøyer deg over ham, vil det jo gå dersom brystvorten peker nedover. Kanskje litt pinlig offentlig, men jeg gjør det nå likevel. Jeg ville prøvd å fortsette å amme, men det er jo til syvende og sist opp til deg hva du føler deg mest komfortabel med!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 For en befrielse å lese at det, for det første, er flere som "sliter" her - og for det andre - at dere er så støttende. Jeg føler meg allerede så mye bedre og har fått nytt mot! Jeg skal forsøke å ikke gi opp Amminga ble bare så mye mer slitsom enn jeg hadde sett for meg, og derfor føles det som jeg har hundre år igjen å gi ham pupp. Du som skrev om den lille ammeputa - Jeg er veldig interessert i hvilket merke det var på den HI
På'n igjen! Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 Hei igjen! Så flott at du blir inspirert til å fortsette ammingen, du er som du ser ikke alene! Jeg sliter ikke med ammestillingen (kan faktisk amme gående om jeg må hente noe under amming), men jeg har ikke alltid nok melk til tulla mi. Så det er mange problemer man kan slite med! Vel, tilbake til ammeputa, dessverre står det ikke noe navn på selve puta, og jeg kan ikke finne posen den kom i akkurat nå (tror ikke det sto noe på den heller). Kjøpte den som sagt på Babykos (i 2007), mulig det var Bebe confort..........sjekket nettbutikken deres, men kunne ikke finne akkurat den puta (de har jo sikkert større utvalg i vanlig butikk). Men jeg fant en annen nettbutikk som selger en mindre pute, pluss at de hadde en annen liten pute som kanskje kunne være noe for deg? Her er en link: http://barneshoppen.no/index.php?main_page=index&cPath=84_88 Putene jeg tenker på er de som heter henholdsvis Domoo cuddle og Domoo softy bomull. Ellers finnes det jo også mange nettbutikker, noen burde vel ha noe som passer for deg! Så forresten også en oppblåsbar pute! Men den så egentlig ganske stor ut i bruk, og det er jo ikke noe særlig å skulle pumpe den opp på kafè, he-he...du kan jo ta en titt allikevel! http://www.easynursing.no/ Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 På'n igjen: Tusen takk for masse fin info! Er evig takknemlig Jeg kommer til å kjøpe en av de putene du har nevnt ) HI
På'n igjen! Skrevet 8. september 2009 #10 Skrevet 8. september 2009 Hyggelig å være til hjelp, spesielt hvis det betyr at du kan fortsette ammingen og få en enklere hverdag!
Onna Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Jeg drasser også rundt med ammepute ute. Kjøpte en liten en på KID som får plass under vognen. Selv har jeg alltid med meg en flaske også, som jeg gir først. Om han vil ha mer, er det fram med puten.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 Ang ammepute. Så på Boots apotek i dag at de har en oppblåsbar ammepute. Tar liten plass og blir 60cm i lengste diameter når oppblåst. Kanskje det kunne være noe..?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 De første to barna mine ammet jeg med pute og aldri offentlig i hhv 8 mnd og 11 mnd, nå med nr tre ammer jeg kun i seng. Dersom vi er hos venner, låner jeg deres seng, med et håndkle i. De som har noe imot dette får ikke besøk av oss dette året. SLik er det bare. Ikke superenkelt for alle, faktisk tenker jeg ofte at det ville vært mye enklere med flaske, men jeg vil ikke gi opp ennå (har veldig lite melk og må pumpe etter hvert måltid og på natta).
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #14 Skrevet 9. september 2009 Jeg var veldig skeptisk til amming i utgangspunktet, for jeg trodde det var så vanskelig, Men det har gått veldig greit, og jeg ser at det er mye enklere enn å ta med flaske overalt. Men jeg ammer IKKE offentlig. Der har jeg en sperre, uansett hvor naturlig det er. Idag satt jeg på et lite kott bak sløydsalen på skolen der mannen min jobber fordi jeg ikke ville sitte på personalrommet.Så om du tar med deg baby et annet sted for å amme både ute og hjemme er vel ikke det noe rart? Jeg har faktisk flere venner som gjør som meg og trekker seg tilbake enn som ammer i stua når jeg er på besøk. Vi er også flere som ikke ammer på kafe eller ute blandt folk, men finner et stellerom eller lignende når vi er på kjøpesenter/kafe.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #15 Skrevet 11. september 2009 Jeh har d akkurat som deg Hi..og jeg har sluttet å amme faktisk nå,han er to og en halv mnd..jeg for d første gadd ikke mer fordi d var så mye styr..jeg har til og med problemer med ammepute da...og jeg skjemmes sååå av puppene mine fordi de henger RETT ned og veier et tonn hver..og jeg synes d er flaut og uffent å hive ut puppen offentlig...følte meg utrolig hemmet av ammingen...så fikk jeg trøske...så da sa jeg NOk er NOK. Men synes du er veldig tolmodig da hvis du har holdt på i tre mnd ....så hvorfor ikke 3 til..jeg angrer litt...for jeg kunne bare pumpet ...men hvis ikke babyen din vil ha flaske..er d værre...men hvis du selv vil slutte...så gjør du d..d er ditt valg og ingen andres og du har prøvd så godt du kan ,,bare tenke d... og dessuten så har du jo ammet de viktigste ukene uansett:)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #16 Skrevet 15. september 2009 21:04: så synd du måtte gi opp, men jeg forstår deg godt. Enkelte dager sliter man hinsides pga amminga, det er tungt! Det kjipeste for tiden er at jeg må dele alt inn i tretimersøkter: hvis vi skal på sentre osv. Jeg orker bare ikke det ammestyret utenfor hjemmet. Nei, babyen min nekter å ta flaske. Jeg prøver å gi ham flaske i ny og ne, men begynner å innse at det kanskje ikke vil skje på denne siden av jul. Men jeg har faktisk bestemt meg for å ikke slutte å amme etter jeg startet denne tråden. Det er så godt å vite at det er mange som sliter og som ikke har et "fantastisk og problemfritt" ammeår, jeg vil faktisk møte forståelse hvis jeg er litt mer åpen om dette. Jeg skal lete videre og finne ei mindre ammepute, så finner vi nok ut av det. Det viktigste for meg er faktisk at samboer er så engasjert hvis jeg nevner at jeg vil slutte. Han vil så veldig at jeg skal amme selv om det er problematisk, og jeg får litt guts av det også HI
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #17 Skrevet 15. september 2009 Jeg har det litt som deg, men har en frøken som tar flaske, så jeg har ofte med det, så jeg kan velge å gi det i stedet dersom jeg ikke er komfortabel med min kronglete ammestilling ute i det offentlige (dersom jeg er hos venner eller kan finne et litt skjermet sted ammer jeg ute likevel... bruker ofte vogndyna som pute, selv om det ikke er like bra, så sitter veldig foroverbøyd). Vår frøken er 4 måneder, og jeg gleder meg til å begynne med mer ordentlig mat etterhvert. Tror uansett ikke at andre reagerer på at du går ut av rommet... mange flere enn du tror har hatt problemer av noe slag med ammingen, så om det er det du må gjøre, så er vel det greit?!
cakes Skrevet 15. september 2009 #18 Skrevet 15. september 2009 jeg tenker at amming skal være kos, det skal ikke være en stressfaktor, da blir det ikke hyggelig for hverken deg eller babyen din. så jeg hadde kuttet ut amminga ut i fra det du beskriver, hvis du gruer deg til amminga så er det like greit å la vær. håper dy finner ut av det, lykke til:)
lille sprelle Skrevet 15. september 2009 #19 Skrevet 15. september 2009 Svaret på spørsmålet ditt er JA! Gjetter på at dette etterhvert vil gå over. Har du prøvd med å bruke en vanlig pute, en genser, ett pledd eller noe i stedet for? Husk også at barnet føler om du er litt stressa. Så prøv å beholde roen! Kunne selv ikke fullamme før ved 5 mnd pga liten/svak baby. Jeg synes det var luksus den dagen jeg kunne slippe å drasse med meg flasker mv. når vi skulle ut en tur!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #20 Skrevet 18. september 2009 Det blir også bedre når babyen blir større. Slik var det for meg iallfall. Slet med ammeputa også, jeg, siden den ikke var "høy" nok. Babyen rakk ikke opp til puppen fra den... Så jeg ammet bare liggende på starten. Nå derimot, når babyen har blitt større og lengere fungerer det helt fint at han "sitter" på fanget mitt og jeg holder overkroppen og hodet hans oppe med den ene armen. Da blir han jo litt vridd, men det går helt fint. Og så må man øve og prøve ut med ulike stillinger for å finne det som fungerer best for deg og din baby, og ikke fokusere for mye på hva som liksom skal være riktig. Dette er jo en urtidsaktivitet, og steinalderdamer hadde faktisk ingen "ammepoliti" som kunne arrestere dem for "feil" teknikk. Så lenge det fungerer fint og verken du eller baby får noe plager, er vel det i orden?
Gjest Moave Skrevet 21. september 2009 #21 Skrevet 21. september 2009 Er du helt sikker på at det umulig å amme uten ammepute? Selv drasset jeg også rundt på den puta på fly og under barnevogna, helt til jeg var på ammepoliklinikken (egentlig i en annen anledning) og ba om å få lære "kafeamming". Og da ble tilværelsen en helt annen! Og som en bonus ble brystvortene mindre såre, fordi jeg fikk babyen nærmere kroppen. Hvis du har mulighet til å oppsøke en ammepoliklinikk, bør du gjøre det, min erfaring er at de er kjempeflinke til å forklare hvordan du kan få det til. Lykke til!
mettemor :) Skrevet 21. september 2009 #22 Skrevet 21. september 2009 Jeg har også store og tunge pupper som henger ned, og i tillegg nesten helt flate brystknopper. Det har gjort det vanskelig å amme uten pute, og med første ungen min sluttet vi da hun var ca. 3 mnd. Ammet henne aldri på kafe eller offentlig. Nå har jeg fullammet gutten min i nesten 6 mnd, og ammer enda mye (8 mnd nå). Mitt beste triks er dette: klipp hull i bh-en! Du kan jo prøve med en gammel slitt en først for å se om det fungerer for deg. Ellers anbefaler jeg gode bh-er med ordentlig støtte. Klipp hull slik at brystknoppen og området rundt kommer fram. Da kan du regulere på puppen slik at den peker mer rett fram. Du får også begge hendene fri for å holde babyen. Når du ikke ammer putter du litt store ammeinnlegg i bh-en sånn at du dekker hullet :-) Ellers er det bare å øve og øve! Stå på :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå