Magisk babygull født 051009 <3 Skrevet 7. september 2009 #1 Skrevet 7. september 2009 Jeg er litt usikker og frustrert her... På ul ble jeg satt tilbake 21 dager. Jeg hadde graviditetssymptomer i tråd med min første termin, men så jo selv på ul-bildet at babyen min var mindre enn vanlig på ordinær ul. Men så sitter jeg her nå og uroer meg... Er nå enten 40+4 eller 37+4 og føler meg så veldig ferdig!! Om jeg er på overtid, så føler jeg at jeg må følge med ekstra, men om jeg ikke er det så må jeg ta hensyn til psyken og prøve å programere meg til å tenke at jeg har leeeenge igjen. Blir smågal av dette her. Har ingen tegn til at det skjer noe og i familien min er det vanlig å gå godt over tiden. Har liksom ikke tillit til at det setter i gang av seg selv, så jeg føler at jeg må ta kontrollen her og være sterk og krevende overfor helsevesenet. Er helt uaktuelt for meg å gå 14 dager over siste ul-termin (som er 5 uker etter menstermin). Jormor har bestilt overtidskontroll i tråd med første termin, så jeg er vel egentlig trygg?? Er det noen der ute som er i samme situasjon som meg og hvordan løser dere denne problemstillingen??
?en til? Skrevet 7. september 2009 #2 Skrevet 7. september 2009 hei:) jeg har 16 dager mellom mine tror jeg, 31. august og 15. september. og i tillegg så har ul vist at jenta er stor, eller akkurat passe i forhold til menstermin. så her ville jordmor ha overtidskontroll ei uke ette menstermin, og ville da at jeg skulle settes igang, men slik jeg forsto det, så var det sykehuset som avgjør om det blir aktuelt. både jeg og barnefar tror det er den første (menstermin) som stemmer da jeg merket at noe var annerledes allerede to dager etter befruktning i forhold til ul termin. ble litt rotete her, men håper du forstår:)
Rampongi Skrevet 7. september 2009 #3 Skrevet 7. september 2009 Likt her også, men ikke så mange dager imellom. Min egen termin er 9. sept mens ul-termin ble satt til 15. sept. Det er jo bare en uke, men også i min familie går man gjerne over tiden og jeg er jo så innmari klar til å føde nå. Så jeg blir nok ikke satt i gang før nærmere slutten av måneden. For meg høres det nesten ut som å vente på juleaften, altså veeldig lenge til. Jeg skjønner jo at de satte meg tilbake på ul da jenta var litt lita i forhold til hvor langt jeg hadde kommet, men jeg var en mini selv når jeg ble født, og jeg vet når befruktningen skjedde, så det er ikke tvil. Men det hjelper visst lite skjønner jeg, verken jordmor eller lege er så veldig opptatt av dette når jeg nevner det.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Veldig frustrerende det derre at man ikke blir tatt på alvor og lukker ørene når mor har en annen termin. De bryr seg veldig lite om det har jeg erfart. Jeg har også forskjellig termindatoer. Ikke så mye som deg hi, men nok til at jeg vet at jeg vil bli satt i gang før det har gått 2 uker over. Når jeg gikk gravid med første mann hadde jeg ei bekjent av meg som gikk over termin med god oppfølging på slutten, alikevel døde barnet i magen uten at noen visste hvorfor. Ikke meningen og skremme dere, men hvis dere er sikre på deres termin , ikke vaer redd for å stå på krava. For min del ville jeg vaert 2 dager på vei når jeg tok positiv graviditetstest, noe som er fysisk umulig. Litt provoserende når helsepersonell følger slavisk ultralyden da. Har faktisk hørt om de som har blitt befruktet på klinikk i Danmark, med dato og klokkeslett som har fått feil termindato på et par uker. Men var det snakk om å forandre termindatoen? -neida- kokko!
Magisk babygull født 051009 <3 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2009 Tusen takk for svar. Det er veldig godt å høre at andre er i samme båt som meg. Det er jo akkurat sånne eksempler som du, Nordavind fra sør, kommer med her som gjør at jeg er engstelig. Vet at det kan gå bra også. Søsteren min gikk 4 uker over sin menstermin og fikk en fin sønn som bare var innmari stor, men det er ikke noe jeg vil risikere... Akkurat på dette området stoler jeg ikke på de "profesjonelle" i det hele tatt og føler meg verken sett eller hørt. Kroppen min vet jo... Jeg får stå på kravasom dere sier, ogmå jeg gå helt til ultermin, så setter jeg meg på trappa utenfor føden og sitter der til de setter meg i gang. Lykke til til dere, vi får vente i spenning...
Pax - termin 24.09.09 Skrevet 7. september 2009 #6 Skrevet 7. september 2009 Får jo virkelig håpe at kroppen fikser dette selv hvis helsepersonellet er så lite lydhøre. Jeg vet også akkurat hvilken dag unnfangelsen skjedde, men fastlegens kommentar var bare "jaja, da tror du på den terminen...". Men mensterminen var bare 3 dager senere, så jeg gadd ikke krangle med min ellers veldig hyggelige fastlege. På Ultralyden derimot ville de framskynde terminen med over en uke. Da fortalte jeg om "min termin" og jordmor satte et kompromiss som tilslutt ble 5 dager før menstermin.
Vasha Skrevet 7. september 2009 #7 Skrevet 7. september 2009 Uff da, er slitsomt mot slutten uansett og skjønner at det er frustrerende å ikke vite helt når termin er. Ungen kommer når h*n er klar for det. Så jeg tror jeg hadde gått ut fra ul termin (de pleier å være temmelig nøyaktige) og heller tatt alt annet som en positiv overraskelse. Sist hadde jeg også forskjellige terminer, men det var bare en uke i forskjell. Og gutten min kom 1 mnd før tiden. Så det kan nok ikke sammenlignes helt. Denne gangen vet jeg nøyaktig når det skjedde, og ul termin stemmer helt ut fra det. Mens terminen er 3-5 dager senere. Men jeg hadde en syklus på ca 24 dager, og tar man det i beregningen så stemmer mens terminen også.
olebrum30_05&09&13 Skrevet 7. september 2009 #8 Skrevet 7. september 2009 vet hvordan du har dt hi.. jeg har 12 dager mellom terminene og jeg har vært sikker på min termin hele veien.. legen min har også vært i tvil på ultermin men har sagt det er ingenting å gjøre med det. helt til jeg var på journalskriving uke 37. da fikk jeg ekstra ul av en ekspert på leie, bare sånn bånn gass egentlig. for i uke 35 lå baby i sete.. og hun sa at her er det vel ikke lenge til termin.. fortalte om min og ul termin og da sa hun at min termin så ut til å stemme mest, men alt gikk så fort at jeg tror ikke hun noterte det i journalen min.. legen har nå bedt den nye legen jeg skal til om å sjekke journalen, sjekke modning, og eventuelt henvise til ekstra ul.. hun mente det var bedre å sjekke 1 gang for mye enn 1 gang for lite.. jeg har termin på onsdag den 9ende og ul termin 21 sept. det vil si jeg kan risikere å gå til etter 5 oktober.. å det syns jeg ingenting om. skal til legen på onsdag (ny lege) og da kommer jeg til å kreve henvisning til ul hvis hun ikke nevner det selv, med at de skal sjekke størrelsen og slikt. jeg har mistet 2 ganger før (tidlig i sv.skapet) og har ikke tenkt å miste nå når jeg er så langt på vei fordi sykehuset ikke vil innrømme om de har gjort en feil.. men så er det hvor mye hører de på meg.. skal bli spennende å se.. men stå på hvis du mener din termin stemmer.. det er ikke bra for mor å gå bekymret heller og baby er jo "klar" uansett etter uke 37/38... lykke til og håper baby kommer av seg selv snart
Sjøkos Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Stå på krava !!! Jeg opplevde med min første å få 28 dager forskjell på mens og UL termin.. Mens termin var 24.des mens jeg fikk termin 21. mnd etter...Jeg sa at dette var praktisk umulig, men ble ikke hørt. Mot slutten av svangerskapet viste det seg at barnet lå i seteleie og jeg ble satt opp til UL sjekk for å vurdere mulig keisersnitt. Timen fikk jeg 12 dager etter mens termin..(5.jan) Ringte sykehuset å tryglet om tidligere time da jeg fremdeles stod på mitt i forhold til terminen.. Uten hell..( ble avfeiet med at jeg uansett også var førstegangs fødende) På morgenen 21. des gikk vannet og jeg ble hentet med ambulanse ... Ble røntgen ,også keisersnitt i hui og hast.. Barnet var fullbårent og veide 3580. Dette var en utrolig stressende og ergelig opplevelse.. Så mye kaos bare fordi ingen tok meg på alvor.. Ved svangerskap nr 2 stemte heldigvis terminene overens...Men hadde det vært noe større avvik å snakke om ville jeg virkelig stått på for å slippe samme opplevelse-behandling igjen. Masse lykke til
Magisk babygull født 051009 <3 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. september 2009 Det er akkurat noe sånn jeg frykter at skal skje, og som du også nevner så er det så dumt å mått engste seg unødig. Jeg vet at jeg var gravid på julaften, men det er det ikke gehør for. Om det er som med resten av familien og dette ikke setter i gang av seg selv, så risikerer jeg å gå 5 uker over. Kommer jo til å få en kjempebaby. Nei, vi får håpe at det ordner seg. Jeg tygger bringebærkapsler og løper i trapper mens jeg venter... Lykke til med din nr 2
Magisk babygull født 051009 <3 Skrevet 9. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. september 2009 Var på sykehuset en tur idag for å høre hvordan det ligger ann med "saken min"... Har fått overtidskontroll 9 dager etter første termin, så er litt roligere nå. Er klar for å kjempe her jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå