Gå til innhold

SA og MA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen? SA er jo spontanabort, men MA? Er det missed abortion det heter? Og hva er det?

Kan noen forklare, please?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En MA vil også begynne å blø ut av seg selv når den får lang nok tid på seg. Men som regel oppdager man det før det går så lang tid og man får da utskrapning istedet. Noen blir utrolig nok bedt om å gå og vente på at det konstantert døde fosteret skal støtes ut av seg selv også...

Definisjonen jeg har hørt om MA er at fosteret dør, men ikke støtes ut (eller dvs. gjør det hvis det går lang nok tid), og definisjonen på en SA er at fosteret dør pga. at det støtes ut av livmoren. Så det er vel MA'er du har hatt.

Aborter der fostersekken er tom kalles forresten blighted ovum, eller "blindt egg".

Skal ikke uttale meg for sikkert om dette, men tror progesterontilførsel er mest aktuelt bare for dem som mister i SA. Jeg tror det er sånn at når det skjer en MA så er det fosteret det er noe galt med (siden det dør), og ikke hormonnivåene til kvinnen (som jo ofte kan være en medspillende årsak når fosteret dør pga at kroppen støter det fra seg).

Jeg er redd for mye, men har en spesiell fobi,

hvis jeg dør i søvne, hvem slår av vekkerklokka mi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...