Gå til innhold

Kløe inne i hendene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klør og klør inne i hendene mine...

Det klør ikke noe ellers på kroppen, kun inne i hendene og på fingertuppene.

Det er så ekstremt at jeg må bite på områdene jeg klør på.

Er det noen andre som har erfart noe her, eller fått noe tips, eller i det hele tatt fått noen årsak til hvorfor de klør sånn inni hampen!!

Jeg begynner å bli litt smågal av dette her...

Skal til legen til uka for å ta lever og galleprøver, bare for å utelukke at det er årsaken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde svangerskapskløe i første trimester, med denne intense kløen inne i hendenesom du beskriver. Spesielt om natten. Hadde også kløe over resten av kroppen, men det var mer "på og av". Blodprøven viste forhøyede leververdier, men disse normaliserte seg. Uansett bra å få sjekket det opp... :) Lykke til!

Skrevet

Hei HanseMo

Jeg synes du skalringe dit du skal føde å høre med de. Det kan hende de vil ha deg dit for å ta prøvene nå. Ikke for å skremme deg på noen måte, men jeg hadde dette ved første svangerskap. Etter uke 30 skal dette tas på alvor. Jeg hadde noe som kalles Hepatoseog da skal man følges nøye opp, og settes igang senest i uke 38. Jeg er i 2. sv. skap nå og er i uke 28 nå og følges opp allerede. Lykke til!!!

Skrevet

Jeg er i uke 32, så da bør jeg kanskje sjekke det opp, skal ringe føden som du sier.

Jeg hadde den samme kløen sist, ikke så intenst, men da tok jeg ingen blodprøver.

Hva er hepatose og hva er man redd for ved dette? Det står en del skrevet om svangerskapskløe og forhøyede gallsyre og leververdier, men lite om hvorfor vi skal være obs og kanskje bekymret ved høye verdier.

Skrevet

Hei igjen

Jeg gikk ti fastlegen min ette mye kløe. (Sist svangerskap.) Oppover armene og litt over alt, så begynnte den intense kløen inni hendene som du beskriver. Fastlegen visste ikke noe om dette og ba meg kjøpe hvitvask på vei hjem, jeg slo meg ikke til ro med dette og ringte dit jeg skulle føde. Der var beskjeden klar. Klødde jeg inni hendene måtte jeg komme å ta prøver med en gang. Jeg reiste dit og tok lever og gallesyre prøver. De var forhøyede alle sammen. Jeg dro hjem og skulle komme tilbake om en uke, eller ringe hvis kløen ble værre. Det ble den etter 5 dager. Da klødde jeg til og med i ansiktet. Ble da lagt inn for observasjon, og prøvene steg ytteligere over natten og jeg ble igangsatt dagen etter. Da var jeg i uke 37. Fødselen gikk kjempefint og jeg fikk en stor frisk gutt.Det er ikke så mange som vet hva Hepatose er. De sammenligner det med svangerskapsforgiftning, men jeg hadde verken eggehvite stoffer i urin eller høyt BT eller hovne ben. Legen som hadde meg under fødsel hadde ganske god greie på det, og han sa det er en svangerskapsrelatert leversykdom som gjør at leveren ikke klarer å håntere avfallstoffene og det kommer da i blodet. Blodet vil da bli litt " forgiftet" og det kan i værste fall føre til fosterdød hvis det ikke blir fulgt opp. Få de til å ta lever og gallesyreprøver av deg. Det er ikke noe farlig så lenge de følger deg og babyen tett opp.

Jeg får svar på nye gallesyreprøver på torsdag. Jeg er i uke 28 nå og er livredd for at det har begynnt allerede nå. Vi får krysse fingrene.

Hadde vært gøy å høre fra deg når du har tatt prøver, ikke mange du hører om som har hatt dette.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...