Gå til innhold

Bytte av etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Byttet dere til ektefelles etternavn da dere giftet dere, og isåfall hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis jeg skal gifte meg, så skal jeg ta etternavnet hans. fordi jeg er gammeldags og tradisjonell =)

og tenk så praktisk da... på postkassa kan det ftå familien ***** og ikke familien ***** og ********* hihi

Skrevet

Jeg er ikke gift, men jeg kommer aldri til å bytte etternavn da det ikke er så mange igjen som har samme etternavn som meg og jeg liker det navnet mine foreldre har gitt meg. Han må gjerne bytte til mitt, men jeg bytter ikke.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, Vinterflickan. Føler at etternavnet mitt er en like stor del av meg som fornavnet mitt, vil liksom ikke bare bytte det ut. Lurer bare på hvorfor så mange andre gjør det.

Skrevet

Signerer denne og Vinterflickan. Mannen har "finere" navn enn meg, er gift, men kommer ikke til å bytte likevel. Navnet er en del av min identitet. Tenker bare på alt peset med å oppdatere register og id-papirer....

Skrevet

Kommer til å ta hans som mellomnavn, da jeg ikke bytter bort mitt sjeldne.

Skrevet

Jeg har et helt normalt -sen navn som jeg deler med 50000 andre. Mannen har et spesielt navn som bare han og slekten hans har, så jeg kommer til å bytte til det.. Det blir for langt, innviklet og stygt om jeg skal ha hans og mitt.. Og hvertfall på barna og.. Også liker jeg å være litt tradisjonell.. :) Hadde jeg hatt et spesielt etternavn hadde nok saken vært annerledes, eller han hadde hatt ett -sen navn.

Skrevet

Eg byttet til navnet hans fordi eg er tradisjonell og at eg synes det er hyggelig rett og slett. At da blir det en tilhørighet til hverandre på en måte... :)

Skrevet

Skal gifte meg nå, og jeg har byttet til hans navn. Liker mitt etternavn veldig godt, og innrømmer at det kommer til å bli skikkelig uvant, og kjenner jeg "angrer" noen gang. Hele identiteten min blir jo borte.....Men som andre sier, gammeldags og tradisjon. Jeg vil at vi alle skal hete det samme. Nå er vi en famile med ett etternavn.

Skrevet

Jeg byttet til hans etternavn og syns det er koselig at hele familien har samme etternavn. Syns det er godt at alle kan se at vi er gifte.

Skrevet

Byttet til hans etternavn, ja. Hadde selv to kjedelige etternavn(-sen) og følte ingen eiertrang på dem. Mannen min sitt er kort og ikke særlig vanlig, så da valgte vi det.(har kuttet bort mine gamle) Synes det er kjekt at alle i familien vår har samme etternavn, og at barna slipper mange, lange etternavn:-)

Skrevet

vi er ikke gift, men har likevel tatt hans etternavn. jeg hadde et langt etternavn som jeg alltid måtte stave for folk. hans var sjeldent og pent. så syntes jeg det var praktisk at hele familien hadde samme etternavn.

beholdt mitt som mellomnavn, for jeg var ikke helt klar til å gi slipp på det. men jeg vendte meg til det veldig fort, og nå bruker jeg sjeldent etternavnet mitt, tenkte å fjerne det når vi gifter oss.

Skrevet

jeg byttet samme dag som vielsen. Fordi jeg synes det er ganske greit at hele familien har ett navn, og ikke ett navn på meg, ett navn på han, og så dobbelt etternavn på ungene.

For oss føltes det ganske riktig. På toppen av det hele har jeg et par "originaler" (les: 1 narkoman og 1 samfunnstaper/snylter) i familien som jeg dessverre er blitt sammenlignet med ved et par anledninger. Men som sagt: Hovedsakelig fordi at vi er en familie, både i praksis og på papir på den måten :-)

Skrevet

Ingen her hvor mannen har byttet navn? Eller er det bare "fruen" som bytter slik at hele familien skal ha samme navn?

Skrevet

Vi fikk barn før vi giftet oss, og barnet vårt hadde fått hans etternavn sist. Jeg syns faktisk det var helt tragisk at jeg ikke skulle ha samme navn som egne barn, og følte at tilknytningen til barn og mann var viktigere for meg enn til mine foreldre. Jeg valgte derfor å bytte, så vi heter det samme alle 5. Barna har kun ett etternavn, vi voksne har mitt etternavn som mellomnavn.

Gjest amandine
Skrevet

Mannen min har byttet litt he he, dvs han har kvittet seg med sitt mellomnavn(mors pikenavn) og tatt mitt etternavn i stedet,-og så har jeg hengt hans på til sist, så her har vi delt broderlig fordi ingen av oss ville gi slipp men vi ville hete det samme he he.

Venninnen min sin mann har skippet sitt og tatt hennes, men de hadde hvert sitt -sen-navn og hennes var best..

Skrevet

Jeg byttet ikke. Det fordi han har et kjedelig -sen navn, og da gidder jeg ikke bytte. Hadde han hatt et litt spesielt og fint etternavn hadde jeg nok gjort det, for jeg er enig i at det er koselig når hele familien har samme etternavn.

Men med dagens skillsmissestatistikker er det vel ikke det smarteste man gjør uansett. Har sett noen facebookvenner bytte både en og to ganger....

Skrevet

Så lur dere var;) Og om man vil ha samme navn så er det vel "logisk" at man velger det fineste.

Vet ikke om så mange der han har tatt hennes navn. Men et vennepar av meg, som begge hadde -sen etternavn, bestemte seg for å gå i slektsbøker og finne et helt nytt etternavn til hele familien. Den er litt fiffig;)

Skrevet

Vi endret navn begge to.. Tok mitt sjeldne til mellomnavn og hans vanlige -sen navn til etternavn. Barna har begge navnene de også.

Gjest Månefuglen +2imagen
Skrevet

Min har et kjedelig -sennavn, men

vi har satt mitt sjeldne foran så det blir Sjeldentetternavn-Hvemsomhelstsen

'så begge byttet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...