Gå til innhold

Samvær med barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg hevder mor nekter han å se barna, at hun har fått samtykke fra barnevernet til dette....og han dermed må betale fullt bidrag fordi han ikke har samvær. Går dette an??? Kan barnevernet ta det for god fisk når en mor sier faren er en dårlig far, og dermed godta at hun nekter han å se barna????? Trodde ikke det var mulig....?? -at det måtte prøves for retten, sjekkes litt rundt etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare tull, bv har ikke avgjørelsesmyndighet her....

Skrevet

såfremt det ikke foreligger noen rettskraftig dom, er det da bare for ham å trekke mora for retten om han virkelig ønsker samvær.

Mor og barnevern kan ikke bare etter eget forgodtbefinnende nekte samvær, det må i så fall igjennom rettsapparatet.

Skrevet

Støtter dette. BV har ikke mulighet til å bestemme dette så her er det nok noen som lyver litt...

Skrevet

Enten lyver han, eller så har han bitt på mors løyner;) Jeg tror helst han lyver for å stille seg selv i et "syns synd på meg"-lys.

Nei, det er ikke mulig. Barnevernet har ikke med samværssaker å gjøre, uten at hovedomsorgsgiver kan få dem på døren for å sende barn til en som vitterlig ikke klarer oppgaven med samværet med barna. Altså den som har samvær får ikke trøbbelet, selv om det er denne som sliter med omsorgsoppgavene, men den som sitter med daglig omsorg må svare på hvorfor ungene blir sendt dit.

Barnevernet kan IKKE avgjøre sammen med mor at barna ikke skal ha samvær. Det er det kun retten og en dommer som kan gjøre.

Mor KAN ha fått RÅD fra barnevernet om å ikke sende barna, men ikke "medhold" i retten. Altså at barnevernet støtter mor, men har ingen avgjørende myndighet her.

Skrevet

Det jeg også mener, men det er så mange som tror på han.... Jeg nekter å tro at det ikke ligger noe mer bak... HI

Skrevet

Han hevder b.v har sagt han ikke får se barna, og at han nå har fått et j krav fordi han ikke har samvær........ lukter d.... av hele saken. Bare synd alle tror på han. HI

Skrevet

Jeg fikk beskjed av bv at jeg, med deres tillatelse, kunne holde tilbake samvær èn dag pga frykt for bf`s sinne i en samværskrangel (masse andre grunner og, legger ikke frem alt her). Fikk da i samme slengen beskjed om å skaffe en advokat hvis det ble nødvendig å holde tilbake samværet mer enn det, for bv har ikke noe særlig myndighet uten rettens medhold. Ble heldigvis ikke nødvendig:)

Hvis bf i dette tilfellet virkelig er interessert i å se barnet sitt, så be han skaffe seg en advokat og dra henne for retten. Hun kan risikere å miste hovedomsorgen hvis det ikke er noe hold i saken hennes. Det koster endel penger, men det er vel verd det??

Skrevet

Barnevernet legger seg kun opp i saker som gjelder hovedomsorgsgiver. Ikke samværsforelder.

Og barnevernet har ingenting med bidraget å gjøre. Det er det NAV trygd som har. Og har de en skriftlig samværsavtale, så er det vanligvis denne som blir lagt til grunn for bidragsutregningen.

Har han ikke en skriftlig avtale på samværet, så får han be om meklingstime på familievernkontoret. Får han og mor ikke til en samværsavtale der, få får han skaffe seg en advokat. For den meklingen må han gjennom for å få en meklingsattest. Den attesten trenger han for å komme videre med samværstvisten til retten.

Og det er ikke snakk om SÅ mange hundre kroner i forskjell fra å ikke ha samvær, og å ha annenhver helg i samvær. Dette kan en finne skjema over på NAV sine sider, under bidrag.

Rart med det; fedre som egentlig ikke gidder å stille opp for sine barn sier mye snålt for at det skal være mor til barnet som er trollet;) Jeg er visst et slikt troll, jeg også;)

Skrevet

Skulle tro det er verdt det.. Er snakk om 9000 i bidrag, bet visst 5000 ellers. Nei, jeg tror det er mye her som stinker her. Men hun holder ungene unna onkler, tanter, besteforeldre på far siden også. Og noen av disse har vært med far til b.v..

Skrevet

Jeg mente om det er verd det i forhold til barna hans...Ikke pengene hans...

Skrevet

Jeg skjønte det! Mulig jeg formulerte meg litt feil :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...