Gå til innhold

2. gangsgravide/flergangs og jordmortimer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et normalt svangerskap sist og er i uke 16 nå. Ringte jordmor og spurte om time. Hun sa at hun ikke kunne sette opp time før i november pga av dårlig kapasitet. Da er jeg i uke 23-26. Jeg synes det blir gansk lenge å vente. Jeg sliter fælt med bekkenløsning og skulle gjerne fått henvisning til fysio (hadde dette sist). Skal jeg ordne med legetime i stedet da?

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme her...fikk ikke time hos jordmor før jeg var i uke 11++, så neste time ho skulle ordne en gang i oktober, da er jeg i uke 25!!! Synes det var leeeeenge å vente...

Men nå skal jeg på sv.kontroller på sykehus,så håper det blir oftere :) Når det gjelder fysio,så gikk jeg til fastlege og fikk det med en gang, så gjør du det og ;)

Skrevet

Jeg har ikke vært hos jordmor enda i det hele tatt, dette er snakk om første time... Får prøve legen :)

Skrevet

Dersom du ikke har vært hos legen i det hele tatt, så bør du vel ta deg en tur dit. Legen skal jo ta blodprøver, og søke om fødeplass og UL til deg.

Ellers kan det være greit å ta en kontroll hos legen dersom jordmor ikke har kapasitet og du trenger henvisning til fysio.

Skrevet

Har inntrykk av at jordmødre prioriterer 1 gangsfødende. Andre gang fikk jeg beskjedomat jeg i utgangspunktet ikke ville bli innkalt før uke 24 som 2gangs. Dersom det imidlertid er noe spesielt (mistet tidligere, tvillinger o.l) kan de ta en inn før. Man skal likevel gå ca 1 gang pr mnd,på svangerskapskontroll. Jeg har da benyttet fastlege.

Skrevet

Ja, jeg vet at hos oss blir førstegangsfødende prioritert. Fordi jordmor ikke har full stilling i kommunen og ikke har tid til alle. Føler jo også mindre behov for å gå til jordmor denne gangen enn første gangen. Hittil har jeg bare gått til lege i dette svangerskapet.

Skrevet

Hvis du skal ha henvisning til fysio pga bekkenet må du til lege. ;-)

Personlig fikk jeg lite ut av fysioterapitimer ved forje svangerskap, nå går jeg til akupunktør og bekkenet er myyye bedre. Til akupunktur slipper du henvisning.

Skrevet

Jeg er 2. gangs og får komme til både JM og lege. :) Jeg synes det er godt å komme til kontroller og høre hjertelyd, ta urinprøve osv.. :) Kanskje til og med en ekstratime bare for å få pratet om ting jeg lurer på i tillegg. :)

Har vært hos JM allerede en gang, og skal dit igjen i morgen. Lege har jeg vært hos 2 ganger mht svangerskapet og blodprøver :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...