Gå til innhold

Dere med babyer med kolikk - hva hjalp dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har forsøkt masse allerede.

Hjalp det å kutte alt med koffein?

Har forsøkt å kutte løk, melkeprodukter, minifom, bæring (vi bærer henne uansett, men om kvelden hjelper det absolutt ikke) og sukkervann.

Vurderer å kontakte manuell terapeut i morgen.

Og mannen vil gi fenikkelte til jenta.

Jeg syns ikke det er noe kjekt når jeg hele tiden blir lei meg av å høre at babyen min er våken. Merker at jeg fylles av negative følelser og føler meg som en helt grusom mamma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg! Her var det akupunktur som hjalp:) Lykke til!!!

Skrevet

Nei, herregud nå lyver jeg :P Leste på nettet om akupunktur i går skjønner du, men her hjalp KIROPRAKTOR mente jeg :o

Skrevet

Det som hjalp var å kutte ut alt av melkeprodukter (ost, melk, smør, yogurt osv). Eldstemann tålte ikke melk og reagerte på at jeg hadde spist noe som inneholdt det. Men mange har visst nytte av manuellterapaut. Håper det hjelper dere.

Skrevet

manuellterapeut hjalp oss :o) Ingenting annet som funket skikkelig. Hjalp litt å kutte ut absolutt alt som inneholdt melk, men ikke veldig mye. En behandling hos manuellterapeut og vi fikk en ny baby.

Skrevet

Jeg har hatt suksess med å legge min lille på ryggen,ta tak i bena hennes og presse dem forsiktig opp mot magen. Først høyre, så venstre, så begge. Forsiktig med hoftene.

Dere kan også ta tak med høyre hånd rundt begge anklene på en gang, og legge venstre hånd på magen hennes. Pekefinger og langfinger presses inn i magen mellom lysken og navlen. Løft beina og stumpen opp og sving dem i sirkelbevegelser med klokken, 10-15 ganger. Resulterer gjerne i stor promp og stort smil.

Dette er råd fra en kiropraktor med lang erfaring med kolikk, er helt ufarlig (selv om du skulle gjøre det litt feil - spurte barnelegen). Fungerte på begge mine kolikkbarn.

Skrevet

Ene ungen jeg satt barnevakt for på 1 mnd som hadde kolikk der hjalp det og la han ligge på magen på armen min mens jeg gikk rundt... og at jeg holdt han tett inntil meg...

Skrevet

Her hjalp ingenting... H*n skrek til h*n var over 4mnd. Ammingen ble ødelagt, vektoppgangen gikk det dårlig med. Og h*n har hatt sensitiv mage siden da. Tåler nesten ingenting. Kutt ut alt av melkeprodukter fra kosten din, og da menes alt! Og så reintroduserer du de sakte men sikkert, kanskje det blir bedre da, men vil vær forberedt på å spise kjedelig lenge.

Skrevet

Jenta til venninna mi hadde kolikk, hun skrek mer eller mindre i 3 mnd. Hun prøvde til slutt kiropraktor, og etter 4-5 behandlinger sluttet skrikingen. De fikk plutselig ei glad lita tulle, ble en helt ny baby. Så det er virkelig verdt å prøve ut.

Skrevet

Hei, for oss hjalp det at jeg kuttet ut alle melkeprodukter, og kiropraktor - kiropraktoren hjalp allerede etter første behandling. Var også veldig forsiktig med løk (og annen sterk mat), koffein, brus, brokkoli og kål av alle slag. Minifom og sukkervann hjalp ingenting. La han også på magen over lårene mine i fanget mens jeg strøk han på ryggen. Ellers var det bæring, bæring og atter bæring - noe av tiden i bæresjal.

Kjenner meg veldig igjen i det du sier om negative følelser, og at du føler deg som en dårlig mor - jeg tror det er nesten uunngåelig med slike tanker, selv om de er helt grunnløse. Det er rett og slett morsinstinktet som er så sterkt, og som gjør at vi vil gjøre nesten hva som helst for at barnet vårt skal ha det bra. Min veldig kloke fastlege sa til meg: Husk at babyen ikke har noen "gråtoner" i følelsesmønsteret - enten har han det kjempebra, eller så har han det ikke - og det siste sier han fra om på den eneste måten han kan. Det viktigste du kan gjøre er å være der for han, og hjelpe han gjennom denne perioden. Gutten min gråt mange timer om dagen hver dag til han var fire måneder, og siden har han vært blid som ei sol. Mitt råd er å prøve å ta en dag (eller en time) av gangen. Selv om det virker håpløst, så går det over.

Masse medfølelse og klemmer.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg klare å ta dette time for time. Om jeg ikke ser noe sluttpunkt eller har noe annet å se frem mot, så blir jeg gal.

Jeg er jo helt på tuppa allerede og griner jo bare hele dagen selv. Går bare rundt med denne klumpen i magen og halsen nå. Og har blitt så stressa at jeg ikke får til å fordøye mat selv engang (altså blir oppblåst og får kraftige magesmerter selv).

Bæring hjelper jo ikke her. Hun skriker like sinna uansett.

Skrevet

Hos oss hjalp det litt å kutte ut melkeprodukter og et par behandlinger med manuellterapi (men han var typisk KISS-baby med favorittside (lå alltid med hodet mot høyre) og banan-stilling).

Men det som hjalp mest var nok å ta tiden til hjelp. Poden vår ble bedre rundt 2 mnd. Nå er han en blid og fornøyd gutt på 4 mnd (men spiser hele tiden så det er på tide med fast føde snart..)

Prøv å fokusere på at dette kun varer en kort periode og at det blir bedre av seg selv snart!

Skrevet

Åååå, nå syns jeg syns på deg! Jeg har vært der selv, og det som har skremt meg nå i ettertid, er at jeg i denne perioden var helt sikker på at beibien gjorde dette med vilje mot meg, og jeg syns faktisk ikke synd på henne i hele tatt. Husker jeg tenkte at viss jeg la henne i vognen og slapp vogna ned bakken utenfor huset, så havnet hun på sjøen og jeg var kvitt det marerittet. Nå i ettertid skremmer det meg mer enn det gjorde da, for da var jeg så utav det at jeg følte at slike tanker var helt greit.

Det var nå jeg skulle kommet med råd om hva som kunne hjelpe, men vi fant aldri noen løsning. Men som vi strevde med å finne noe som kunne hjelpe. Det endte bare opp med at jeg ble enda mer utslitt. Var jo nesten ikke noenting jeg kunne spise, alt var jo "fy". Bare det var grunn nok til å bli enda mer nedfor når en fra før av var nedbrutt. Kuttet ut melkeprodukter i ukevis, dryppte med minifom,kokte på sukkervann, gav flaske for jeg trodde jeg ikke hadde nok melk, reiste til kiropraktor på mange behandlinger osv. Ingenting hjalp desverre. På dagtid hjalp det å bære eller trille i vognen, men med engang jeg stoppet våknet hun og vrælte. På kvelden hjalp ingenting, men hun endelig sovnet så var det i vogna midt på kjøkkengulvet til duren av oppvaskmaskinen :-)

Etter tre måneder gav jeg opp med alle kjerringråd. Ingenting hjalp allikevel. Og vesla holdt det gående til hun var ca 6 mnd. Men jeg ble flinkere til å be familie og veninner om å trille henne. Det var den eneste muligheten jeg hadde til å få tatt igjen litt søvn. Og mannen måtte bare ta eg litt ferie for å avlaste.

Jeg sier ikke at du ikke må høre på "kjerringråd", men ikke bruk all din resterende energi på det. Få heller folk til å trille henne, eller ha henne noen timer. Mange får sikkert angst av å levere sin nyfødte beibi til andre, men når du har et kolikk barn så må du være veldig obs på å ta vare på deg selv. Som barselkvinne er en allerede mye mer sårbar, og et kolikkbarn kan ta knekken på de fleste. Håper du finner en mirakelkur og at det snur snart! Masse lykke til!

Skrevet

jeg har hørt at kamillete skal hjelpe...

mini fikk kamillete engang han var så hard i magen og det kom masse blødt ut dagen etter.

Skrevet

For all del, få venner/familie til å ta barnet ut av huset noen timer hver dag om mulig! Og da skal du hvile. Snakk med hs om du ikke har noen kandidater.

Skrevet

Infacol ga oss ny unge på under tre dager. Måtte bestilles fra England, men absolutt verdt det. Prøvde Minifom, malt, sukkervann, kiropraktor, manuellterapeut og massasje uten hell.

Skrevet

Om det varer i 6 mnd så leverer jeg henne tilbake. :(

Vi har dessverre få vi stoler på som kan trille henne.

æsj:(

Skrevet

Anbefaler sterkt KIROPRAKTOR!

Vår jente skrek mye og uforklarlig i 2 mnd. Hun hadde en del luft i magen, likte ikke å ligge på magen, og plutselig en dag ville hun ikke amme på ene brystet - ellers hadde jeg ikke så mye å gå etter. Kolikk er uansett et symptom, ikke en diagnose. Så tok jeg henne til en manuellterapeut - hun fant ingenting. Jeg ville ikke slå meg til ro med det, ville helst prøve alt jeg kunne, så jeg tok henne da til kiropraktor. Hun fant låsninger i nakke og bekken. Etter 3 behandlinger var hun MYE bedre:) Merket bedring allerede etter første behandling. Etter ene behandlingen reagerte hun med å være litt utillpass og skrek litt resten av dagen, men så gikk det over. Det er helt ufarlig å ta en baby til kiropraktor, hun fortalte oss at jo tidligere babyene ble undersøkt, jo bedre.

Og så må jeg bare si at jeg selv har har hatt veldig vondt i rygg, nakke hode, setemuskler og i bena i ca en mnd - vet ikke helt hvorfor. Prøvde først 2 ganger hos fysio/manuellterapeut, så 3 ganger hos osteopat, så en gang hos akupunktur, og så, til slutt kiropraktor, og DA ble jeg endelig mye bedre, samme dagen, bare etter en behandling - så jeg har altså stor tro på kiropraktor, for mange lidelser:)

Så kom deg avgårde til kiropraktor!

PS - vet det er lett å føle seg utilstrekkelig, men du er ingen dårlig mamma.

Skrevet

syns du skulle prøve fennikkel te.Vet dette har effekt for noen,snakket senest med ei her på helsestasjonen som var veldig fornøyd med det..

huff,høres forferdelig ut når det er sånn,er så vondt å høre når de skriker sånn og ingenting hjelper:(

Skrevet

Vi har forsøkt fennikel, både til meg og henne... :(

Går det bra med dere da, Dipsy? Trives med tre barn? Når kom sistemann? :)

Skrevet

Om du er på vei til å gå i veggen kan du bli sykemeldt (eller delvis?) og pappan kan ta deler av permisjonen eller av syke-barn dagene sine. Jeg vil anta at du har vært hos legen flere ganger med dette barnet, gå igjen, for din egen del. Ta med manden, snakk om dette.

Skrevet

prøv tenikkelte - både til deg og jenta...

puppen lindrer....

mager trøst: det går over....

Skrevet

Her hjalp det (om det ikke var tilfeldig og at han begynte å bli ferdig med kolikkperioden) da jeg kuttet ut ALT av kumleksproteiner. Jeg spiste ingen ting som inneholdt melk, og det er veldig mye som gjør det, så det lønner seg å lese godt på pakkene.

Ellerr - kjøpt et godt bæretøy, sov på skift, ikke bry deg om å følge noen rutiner eller dagsrytme; sov når babyen sover, gå tur midt på natten om nødvendig, og husk; snart er det over :)

Føler med deg - er grusomt å være midt oppi det!

Skrevet

Ja,det går veldig bra her.Trives med tre,men nå er det nok!!

Heldigvis en rolig kar som faktisk allerede sover rundt på nettene,og er mer enn fornøyd med det!!Har sine perioder med mageknip på ettermiddagen,men det går fort over og heldigvis ikke den illskrikinga som vi slet med når vi fikk førstemann..

Lillegutt kom 4.august,dagen før termin.Kom kjapt så glad jeg er ferdig med alt som heter fødsler!!

Skrevet

Oi, gratulerer! Da kom han bare to dager etter jenta mi da:) Så kjekt. .:) Godt å høre at han er snill og grei gutt og at dere har det bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...