Trinemp Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Bestemoren min døde på fredag, skikkelig trist.. Så nå blir det jo begravelse om noen dager.. Jeg er i uke 35 og har hørt at folk ikke drar i begravelse så sent i svangerskapet. Hørt flere som ikke har villet gjøre det. Er det vanlig egentlig? Er det fordi det er for stor påkjenning for barnet da eller? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men synes det er ganske lite respektabelt å ikke dra. Familien blir sikkert skuffet også. Måtte bare spørre jeg.. Noen som har noe å komme med ang dette?? Blir glad for svar..
Idun<3tosmå<3 Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 Sånn først og fremst så drar jeg i allefeall i en begravelse kun for min egen del, ikke for andres del. Så jeg mener at har du lyst og føler deg mest konfortabel med å dra, så drar du. Føler du det beste for deg er å være hjemme så gjør du det. Jeg har aldri hørt om at gravide ikke bør gå i begravelse. Og jeg vil jo tro at for noen kan det å ikke gå i begravelsen være en større påkjenneing psykisk enn det å faktisk gå. Uansett så vil ikke en så kortvarig påkjenning påvirke babyen i magen. Dette er bare hva jeg tenker om saken da, har ikke lest "skikk og bruk boka" for å si det på den måten...
Nangiliama Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 Dra i begravelsen du! Jeg hadde ikke kommet til å la være å dra.. Men se an formen selvfølgelig! Dersom du ikke føler deg frisk nok så skal du selvfølgelig bli hjemme. Jeg for min egen del ville følt det som en større belastning å ikke kunne delta i min bestemors begravelse..
venter barn nr 6 okt fødeklar Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 kondulerer. desverre kan jeg ikke svare på hva som er vanlig men jeg ville nok gått i min bestemors begravel se . men sammtidig må det bli opp til hvær enkelt og vurdere om man tror man vil klare det om familien blir skuffet eller ei . det er jo en stor påkjenning å miste en av sine å en begravelse kan jo være en veldig stor følsemessig påkjenning så det er vel mulig grunn til at mange ikke klarer gå sent i svangerskapet vil jeg tro . men som sakt må være opp til hvær enkelt å vurdrer selv og orker du ikke det så skal du ikke føle på det at familien vil bli skuffet
Venter09<3med ny spire Skrevet 6. september 2009 #5 Skrevet 6. september 2009 Hei Kondolerer så mye... er utrolig trist å miste noen så seint i svangerskapet. Det er bare å dra i begravelse. vis formen din sier ja til det da så klart. Jeg jobber innen begravelses ting og slikt. men hadde det vært ett lite barn hadde jeg ikke anbefalt deg å dra. har selv mistet besteforeldre men var rett før jeg fant ut jeg var gravid. . jeg og magen er nå 2 ganger i mnd på graven, jeg føler jeg får mye ut av det sitter der og snakker med farfar. lykke til det kommer til å gå bra, dra ditt så koser du deg så mye du kan den dagen...
Minilille Skrevet 6. september 2009 #6 Skrevet 6. september 2009 Det var trist å høre. Jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke skal kunne gå selv om du er 35 uker på vei, så fremt du er i ok fysisk form. Lei deg vil du jo være uansett, og kanskje enda mer "urolig" hvis du føler og ønsker at du skulle vært der. Nå tenker jeg på det du spør om det er belastning for barnet. Jeg har selv jobbet meg gjennom sorg dette svangerskapet, og tror mange opplever lignende ting uten at det påvirker barnet! Som en lege sa til meg, folk føder friske barn rundt om i verden selv om de lever under ekstreme forhold. Det eneste jeg har merket er at jeg kan få flere kynnere ved gråt, engstelse, men som sagt, lei seg er man jo uansett..
nesten30 Skrevet 6. september 2009 #7 Skrevet 6. september 2009 Har aldri hørt om at en ikke skal gå i begravelse sent i svangerskapet. En sørger da ikke mindre om en lar være å gå? Ofte er det slik at en på en måte får avsluttet når en går i en begravelse. Tårer inneholder stresshormoner, så det er sunt å få grått litt og få det ut. Hadde det vært min bestemor hadde jeg ikke stusset i det hele tatt på å gå, så sant jeg ikke hadde så store plager at jeg ikke orket å gå. Tenk på hva som føles riktig for deg og gi blaffen i hva andre skulle mene om saken er mitt råd!
Mamma Mim Skrevet 6. september 2009 #8 Skrevet 6. september 2009 Mistet morfaren min denne uken og skal i begravelsen neste uke. Da er jeg 34+3 og har ingen betenkeligheter med å delta i begravelsen. Selvfølgelig vil det komme til å være trist, men å ikke dra i begravelsen er for meg ikke et alternativ. Hadde vært mye værre/tristere for meg å ikke delta, selv om jeg vet at familien hadde forstått det om jeg hadde valgt å ikke gå. Mamma har flere ganger spurt meg om jeg er sikker på at jeg vil gå, men jeg tror det går fint jeg
Artica Skrevet 6. september 2009 #9 Skrevet 6. september 2009 Forstår ikke helt hvorfor du ikke skal reise i begravelse selv om du er i uke 35. Så lenge formen er grei, så ser jeg ingen vits i å sitte hjemme
vekten30 Skrevet 6. september 2009 #10 Skrevet 6. september 2009 Uff det var trist... Jeg hadde reist i begravelsen. Dersom du føler deg i fin form ser jeg ikke noe problem i at du skal reise. Gjør det du synes er best for deg, det er du som vet hva du tåler av påkjenninger (psykisk) nå i svangerskapet. Man kan jo angre på det i ettertid dersom du føler at du burde gå men heller hører på andres synspunkter om å ikke delta pga påkjenning.
Bolla og lille rosin Skrevet 7. september 2009 #11 Skrevet 7. september 2009 Jeg tror dette med at man ikke skal gå i begravelse sent i svangerskapet er noe man sa tidligere - altså i forbindelse med overtro.. Vet ikke helt hvorfor man sa man ikke skulle gå i begravelse, men er du veldig nysgjerrig på det, så går det sikkert an å google.. Kan jo hende at noe av det som ligger bak kan være at det kan være en stor følelsesmessig påkjenning for den kommende moren.. Men som det er sagt over her, føler du for å dra, så gjør det!! Jeg hadde nok gjort det selv... Men kan også si at jeg valgte å ikke dra i begravelse til den dødfødte sønnen til min venninne når jeg selv var seks måneder på vei. Dette fordi det hadde vært en for stor følelsesmessig påkjenning for meg å gå i denne begravelsen.. Jeg syns det er veldig vondt å ikke ha vært der, samtidig som jeg vet at dette kunne skadet meg såpass mye, at det ikke var forsvarlig å dra og har dermed ikke dårlig samvittighet for det heller... Samt at jeg vet hun forstår... Men det verste man kan gjøre er vel å angre på å IKKE ha dratt i en begravelse man føler man burde vært i.. Det er en av de tingene man aldri kan gjøre om igjen... Uansett hva du velger er nok det det rette for deg. Kondulerer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå