Gå til innhold

Permisjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må far ha 10 uker sammenhengede eller kan vi dele det opp. Han er lærer og vi ønsker å dele det opp slik at han har permisjon fra 1 desember og fram til juleferien. Så fra skolestart 4 januar og frem til vinterfere. Så tar han siste rest etter vinterferien. Er dette lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

trenger ikke å ha 10 uker sammenhengede nei.

Skrevet

Hei sniker meg inn her far 3 trim jeg...

Han trenger ikek ta de rett etter hverandre men husk 3 uker før og 6 uker etter er dine uker, vet ikke når du har termin jeg.. og når han er hjemme så må du jobbe, dere fpr ikek begge to penger fra nav vis dere skal de. og en mister uker vis dere begge to går hjemme 1 med lønn og 1 uten lønn...

sier bare tenk litt på det

Skrevet

Hvorfor mister vi uker hvis begge går hjemme. 1 med lønn og 1 uten. Vi har tenkt å ta 100% i 46 uker. Jeg har da permisjon til rundt oktober (medregnet ferien). Så har jeg tenkt å ta ulønnet perm til jul. Vi legger vekk 20% av lønna mi selv. Hadde da tenkt at far skulle være hjemme i desember slik at vi får noe sammen, og at han tar resten fra januar av.

Skrevet

Det hun kanskje mener er at da mister man uker med betalt permisjon? Hvis en går hjemme med lønn og en går hjemme uten, kontra en i jobb som siden har til gode uker med betalt permisjon. Har ikke tenkt på det slik jeg. Mannen min skal dele opp sin permisjon, usikker på hvordan enda, men vi skal fordele ukene utover. De kan taes ut til og med barnet et 3 år. Vi gjorde dette med forrige barn, og må sende inn de periodene far tar permisjon samt godkjenning fra arbeidsgiver. Jeg vil ikke gå på jobb de ukene han tar permisjon da han tar kortere perioder om gangen, kanskje til og med en dag i uka en periode. Meningen for oss er at vi har den tiden sammen.

Skrevet

Det er lagt opp slik at en skal være hjemme og får dermed fødselspenger. Begge kan ikke gå hjemme samtidig og få fødelspenger, men selvsagt mulig å enten bruke ferie eller spare opp penger slik at dere får tid sammen.

Skrevet

Man kan ikke få lønn samtidig, nei. Men dersom far går hjemme med lønn kan mor velge å være hjemme, men ikke få betalt for den perioden. Slik har vi gjort det.

Skrevet

Ja det er selvsagt fullt mulig, ingen som kan nekte dere å være hjemme sammen. De kan bare nekte dere penger :))) .

Skrevet

Men dersom hun er hjemme i ulønnet permisjon, så får hun jo ikke penger fordi det er ULØNNET permisjon. Hun har da lagt til side penger til de 10 ukene. Så det blir rett sånn som HI sa det.

Men dere som har valgt å gjøre det slik hvor mor er i ulønnet permisjon mens far har pappaperm - får pappaen "ha babyen for seg selv" på dagene? Sånn at han faktisk får prøve seg alene med babyen uten mor i bakhånd?

Skrevet

For vår del kommer far til å ha babyen alene i januar. Deler opp slik at vi får litt sammen og så får han resten alene. Det som jeg også lurer på er jo at det vil bli et lite opphold på 1,5 mnd fra min lønnet permisjon er over til far tar lønnet perm. Har forstått det slik at man helst skal ta den sammenhengende. Kan det søkes om dette?

Skrevet

Mulig jeg har falt litt av lasset her. Hvorfor vil det bli et opphold i permisjonen deres? Er det fordi din del av permisjonen er ferdig før far har tenkt å ta ut sin permisjon i desember?

Dersom det blir et opphold, så må du jo enten ta ut lengre ulønnet permisjon (eller far, selvfølgelig) eller så må du ut i jobb og noen må ta seg av ungen i mellomtiden.

Å ta permisjonen sammenhengende er vel sikkert greiest for NAV dersom de skal utbetale permisjonspengene, eller jobben din, dersom de betaler. Men dere kan ta permisjonen som dere vil.

Skrevet

Så når jeg har ulønnet perm så er det sammenhengende nok selv om jeg ikke får lønn? Siden vi har januarbarn vil vi utsette barnehagestart lengst mulig. Tror ikke det er så engelsk å få plass i januar.

Skrevet

Sammenhengende permisjon vil jo si at en av dere alltid er hjemme med babyen i løpet av de 46 ukene og mottar foreldrepenger for dette. Ulønnet permisjon er ikke fødselspermisjon, og dersom pappaen tar permisjon etter at du har hatt ulønnet permisjon, så vil permisjonen ikke være sammenhengende.

Vil vel kun være sammenhengende for babyen da.

Skrevet

Det var det jeg trodde. Vi må vel søke om utsettelse av permisjonen da. Får snakke litt mer med nav tror jeg. Blir nok ein ordning på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...