Gå til innhold

Prøver her...råd om fødselspenger- 2 tette....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid og har enda en go del igjen av permisjonen min- ferdi i desember.

Har regnet ut at ny termin er i mars??!! Slik at jeg får ikke tid til å "opparbeide" meg 6 nye mnd.

Har i denne permisjonen vært så utrolig dum og valgt 80%-

sitter jeg i saksa nå da ?

Hva anbefaler dere oss og gjøre....Vi har ikke nubbsjans å ha ett år til med 80% og langt mindre 80% av 80%....

Er såh utrolig rådløs- Er det noen her inne som har peiling og kan hjelpe meg litt ?

-Hvordan/hva kan jeg gjøre for å få opparbeidet 100% lønn igjen??

Vurderer og begynne og jobbe nå og utsette resten av permisjonen med lillegutt, men vet ikke om dette er mulig engang.....?

Er meget takknemlig for alle svar....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det helt med ro. :-)

Permisjonen din teller som opptjeningstid og du må ikke ha jobbet 6 mnd i 100% stilling for å få 100% dekning under permisjonen. Du skal nemlig ha utgangspunkt i den lønnen du har når permisjonen starter igjen, som er i mars. Du jobber jo ds din vanlige stilling (eller er sykmeldt fra din vanlige stilling) og får da full lønn i denne perioden. Du velger permisjon med 100% dekning når du skal ut i ny perm, og det skal ikke være noe problem. Det greiene med 80% av 80% gjelder kun når to permisjoner følger umiddelbart etter hverandre, at du altså ikke rekker å jobbe litt i mellom.

Så du ser at det ordner seg helt fint! Gratulerer med ny baby!

Skrevet

Hei

foreldrepenger gir opptjeningsrett til nye foreldrepenger. Det betyr at du ikke trenger å tenke på at du må arbeide i 6 mnd. Du vil få din årslønn som beregningsgrunnlag, så din inntekt vil ikke bli redusert :-) Du kan velge 100% denne gangen med full lønn, ikke noe problem.

Hvis du ikke hadde rukket deg tilbake i jobb overhode, slik som meg så ville du fortsatt fått foreldrepenger.

Siden du kan starte i jobb igjen i januar så vil du få din årslønn som beregningsgrunnlag.

Jeg for min del skal trikse litt for å sikre meg min årslønn som beregningsgrunnlag. Dette gjør jeg ved å utsette permisjonen 14 dager og jobbe fulltid. Jeg tar deretter ferie inntil ny permisjon starter. Jeg mister disse 14 dagene med permisjon siden jeg får nytt barn, men det viktigste er å sikre inntekten :-) Det er lett for meg å planlegge dette siden jeg skal ha planlagt keisersnitt så jeg vet når fødselen vil finne sted, men samtidig må jeg sikre meg hvis det skulle oppstå komplikasjoner slik at fødselen blir satt igang tidligere. Det er nødvendig at jeg får til akkurat 14 dager med arbeid, men det er bare å starte tidlig nok, samt huske at permisjonen faktisk starter 3 uker forut for keisersnittet. Viktig å holde tunga rett i munnen med andre ord :-)

Denne gangen skal jeg velge 80 % og tidskonto. Slik kan jeg forlenge permsisjonen til 1 1/2 år ved å starte å jobbe 50 % når lillegull er 6 mnd.

Når jeg ringte Nav sa de at jeg ville få samme beregningsgrunnlaget uansett, men hvem stoler vel på Nav som praktiserer regelverket så ulikt i vårt lille land.....

Hvis noe ble uklart for deg så bare spør igjen :-)

lykke til med marsbarn til deg også.

Skrevet

Tusen takk for informasjon ;))

Aner ikke hvor glad jeg ble nå.... 80 % av 80 % var uaktuelt da vi akkurat har kjøpt hus, men kan jo ikke si at d var noe annet alternativ heller.... Er vel ikke den ideele situasjon, men d er det vel aldri....

Setter pris på at dere gidda svare meg- redda søndagen min ....(og mange dager fremover ;) ;))

Skrevet

Men vil dette si at jeg nå feks kan jobbe frem til feks jul- ta resten av min permisjon deretter for såh ta 2 ferieuker før jeg må gå igang med ny permisjon ?

Om du skjønte det baby igjen ? hehe... Er det nr 2 el 3 `?

Skrevet

Hei Marita :)

Forsto ikke helt hva du mente, men for deg blir det ingen problemer du får full opptjeningstid og din årsinntekt som beregningsgrunnlag.

Slik jeg forsto deg ender din permisjon i desember, og du begynner i jobb igjen da. Ny baby i mars, dvs i at din permisjon starter i februar/mars?

Du trenger ikke jobbe 6 mnd. Du bare starter i jobb som vanlig, og om du blir sykemeldt etter en tid er heller det ikke noe problem.

Du vil få full lønn i din neste permisjon, og disse regelene kan jeg (jurist), så du har ingen grunn til å miste nattesøvnen.

Det du skal være oppmerksom på er om du blir sykemeldt før du rekker å starte å jobbe, så kan du støte på noen problemer vedr beregningsgrunnlaget. Prøv å hold deg i jobb i minst 4 uker så er du i allefall helt trygg for at nav ikke skaper problemer for deg :-)

Det som er vanskelig med dette er at man ikke kan føle seg trygg på den enkelte saksbehandler på nav... de praktiserer reglene så forskjellig at selv jeg blir utrygg på hva de kan finne på av tolking av lovverket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...