Gå til innhold

Noen som vet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge man må ha vært samboer/ gift før man kan adoptere?

 

Jeg har et barn fra før,og min samboer ønsker å adoptere barnet mitt etter at vi har giftet oss..

 

For har hørt at samboer tiden skal telle den å,så lenge man kan vise til stablitet i forholdet over en vis periode..

 

Takker for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stedbarnsadopsjon i norge har ingen grense på hvor lenge dere må ha vært gift. Så lenge dere kan vise til at dere har bodd sammen (samme registrert adresse i folkeregisteret) så spiller det liten rolle hvor lenge dere har vært gift på papiret.

 

Problemet i de fleste tilfellene er å få samtykke fra biologisk far, hvis det ikke er tilfelle her så skal nok adopsjonen gå helt fint.

 

Dette står det hos bufetat:

"Det er et vilkår at det foreligger et stabilt og relativt langvarig forhold mellom søkeren og barnets mor. I utgangspunktet må det foreligge minst to års ekteskap/partnerskap og en like lang oppfostring av barnet. Samboerskap forut for ekteskapet/partnerskapet kan tillegges vekt dersom

dette kan dokumenteres ved attest, fortrinnsvis fra folkeregisteret. Også attest fra annen offentlig myndighet kan etter forholdene godtas."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...