Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Mor til mine tantebarn tar ikke vare på ungene sine,de kommer på besøk til far i skitne og hullette klær, og det første som må gjøres er å bade barna (som oftest har de da ikke badet på 14 dager,siden siste besøk). Det er mye som har kommet frem de siste årene,som fars familie har reagert på, men da skillsmissen har vært såpass konfliktfyllt, har vi ikke ønsket å gjøre noe med det,slik at vi helte bensin på bålet. Men nå har jeg ikke samvittighet til å stå å se på lenger!Det toppet seg da eldstebarnet på syv fortalte at han måtte stå opp med lillebror på 5,stelle han,smøre niste til dem begge og deretter følge han i barnehagen,før han selv gikk på skolen. Dette gjorde at han som oftest kom for sent selv. Jeg ringte skolen som bekreftet at han ofte kom for sent. Og hvorfor?Fordi mor må sove!! Jeg vurderer å ringe henne for å varsle at jeg har gjort dette,men jeg vet ikke om jeg skal.Uansett får hun vite det,da jeg har varslet med fullt navn....
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 Hvis det er så omfattende omsorgsvikt ville jeg ikke varslet mor jeg heller, en fordel at barnevarnet kommer som en overraskelse og får se hvor ille det er.. Får håpe de får rusket tak i det så barna kanskje kan få bo hos sin far da. Barn tåler et hull på kne og litt møkk bak ørene så lenge andre og viktigere ting blir ivaretatt, men en 7 åring skal ikke trenge ta ansvar for yngre søsken!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 så godt det finnes folk som deg!!! håper utfallet i saken blir opp til barnas beste!!! modig er du!!! de fleste snur ryggen til
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 Bra jobba. Syns ikke du trenger å varsle mor, det er ikke du som har noe å forklare i denne saken.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #5 Skrevet 6. september 2009 Hvis det stemmer at eldstemann på syv følger lillebror alene til barnehagen, har nok også barnehagen meldt bekymring til barneverntjenesten. Og ja, du bør varsle henne om at du har meldt saken. Som du sier, hun får vite det uansett og det er mer realt å informere om det selv. Bråk blir det sikkert, men da har du i alle fall spilt med åpne kort. Det er svært sjelden at barneverntjenesten foretar uanmeldte hjemmebesøk i slike saker. Dersom det er riktig at barna over tid har vært ustelte, vil barnehage og skole kunne bekrefte dette når barneverntjenesten innhenter opplysninger fra dem. Hilsen barnevernansatt.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #6 Skrevet 6. september 2009 Så bra du melder fra med navn. Vurderer en bekymringsmelding selv. Men tør ikke oppgi navn. Litt feighet og en stor porsjon redsel. Barnefaren er nemlig i et torpedomiljø,voldelig og har psykopatiske og asosiale trekk.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #7 Skrevet 6. september 2009 Men her bør da skole og barnehage ha reagert for lenge siden om ikke barna har blitt vasket på 2 uker og går i skitne og hullete klær??? Synes du absolutt gjorde det rette, uansett hvor nær familie det er!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #8 Skrevet 6. september 2009 Jeg synes det er flott at du har meldt fra om tingene er så ille som du beskriver men at skolen har gitt ut info om at et barn til stadighet kommer for sent på skolen, til en annen person en mor eller far, reagerer jeg på.. OM de har gjort det har de gjort noe ulovlig for de har ikke lov å gå ut med slik info til hvem som helst...
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #9 Skrevet 6. september 2009 Hmm, har ikke skolen taushetsplikt mot en tilfeldig tante?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #10 Skrevet 6. september 2009 Du trenger vel ikke varsle henne selv for å spille med "åpne kort", du har jo allerede varslet med fullt navn, og henvendelsen fra barnevernet vil hun sikkert få i nærmeste fremtid uansett. Det høres absolutt ut som om du har gjort det riktige ved å si fra om dette. Har hørt mange historier fra voksne som forteller om omsorgssvikt der de måtte ta vare på seg selv og yngre søsken, og at ingen grep inn. Barnevernet vil jo få de faktiske forhold bekreftet fra skole og barnehage, så er det opp til dem hva de ønsker å gjøre med saken. Lykke til, du får oppdatere oss om hva som skjer:)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #11 Skrevet 6. september 2009 Hi her! Jeg snakket med rektoren og fortalte hva mitt tantebarn hadde fortalt meg.Rektor sa da at det var observert at gutten kom forsent,men at dette var noe de jobbet opp mot.Jeg synes ikke at dette var brudd på taushetsplikten i det hele tatt.Det var en observasjon som underbygget den historien mitt tantebarn hadde kommet med.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #12 Skrevet 6. september 2009 JO dette er virkelig brudd på tausheten... De har ikke lov til dette.. Hilsen lærer
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #13 Skrevet 6. september 2009 Barnevernansatt 09.41 "Hvis det stemmer at eldstemann på syv følger lillebror alene til barnehagen, har nok også barnehagen meldt bekymring til barneverntjenesten."??? Hvordan kan du være så sikker på det? Hadde skolen til Christoffer på 8 år,gjort det de skulle .Varslet BARNEVERNET,så hadde gutten mest sannsynlig vært i live idag. Var mange rundt den gutten som bare lukket øynene desverre. Det som gjør meg mest vondt,er at Christoffer ALDRI fikk mors støtte.Ikke engang etter han var død! Det er ønsketenkning at alle gjør det man burde gjøre !!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #14 Skrevet 6. september 2009 Du kan jo alltids melde anonymt da. Så lenge den muigheten finnes er det feigt å ikke melde. Det handler om et barns liv her. Gi banet en sjanse til å få det bedre ved å melde
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #15 Skrevet 6. september 2009 Jeg er også barnvevernpedagog og ville ikke antatt at barnehagen har meldt. De fleste barnehager er etter min erfaring altfor feige, de melder kun i de aller groveste omsorgssviktsaker fordi det bare er det de er pålagt. Dette vet jeg av to grunner: 1. Har vært anstt som bv ped i barnehage hvor jeg jobbet med tiltaksbarn, jeg ble sjokkert når jeg fant ut at bh ikke ville melde tl bv i saker der jeg vet det ville blitt satt inn tiltak 2. Har jobbet som saksbehandler og når en nabo eller lignende har meldt og vi innhenter opplysninger fra skole eller bh har jeg ofte fått sjokk over hvilke opplysninger de har sittet på uten å melde. Til HI, husk at bv er avhengige av bekymringsmeldinger for at de skal kunne gjøre jobben sin, du har absolutt gjort det riktige!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #17 Skrevet 6. september 2009 Syns også det er flott gjort at du meldte fra. Stakkars små barn. Uff. Får helt vondt inni meg når jeg leser dette.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #18 Skrevet 6. september 2009 Her er et eksempel på at det er en grunn til å si fra.
OleMari Skrevet 6. september 2009 #19 Skrevet 6. september 2009 Flott du sier ifra!! Det er bra at disse barna har en tante som deg som tør si fra for dem!!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #20 Skrevet 7. september 2009 Og hvorfor har ikke faren til disse barna gjort noe?? Veldig rart og UANSVARLIG av han også hvis han vet hvordan barna hans har det hos mor, også gkør han ikke noe..
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #21 Skrevet 7. september 2009 Veldig ofte orker ikke den ene parten å lage bråk, for barnas skyld, og tar seg av dem dobbelt så bra når de har dem på besøk. Og hvem vet? Kanskje har faren gjort mer enn resten av slekta vet? Ikke alle som slenger med leppa etter at de har vært hos barnevernet med bekymringene sine. Og så har du noen som faktisk er livredd barnevernet, og er redd for at det skal slå tilbake på dem selv, og gi dem mindre samvær. Da lar de heller ting være som de er. Og det er jo ekstra leit av hensyn til barna.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #22 Skrevet 7. september 2009 bra du ringte i denne saken.tror du gjør lurt i å være anonym,slik at du får fortsette å ha kontakt med barna. hvis mor blir bitter på deg, er det ikke sikkert du får det.og du høres ut som en viktig person i disse barnas liv.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2009 #23 Skrevet 8. september 2009 Hi her! Far har ikke turt, nettopp fordi han da vet at han ikke får se barna sine igjen!Hun nekter han å se barna om han ikke gjor det hun vil.Det er alltid han som må hente/levere.Han kjøper sykler/skiutstyr ol utenom bidraget, fordi hun da truer med at han ikke får se barna! Forresten brukte jeg navn,slik at far ikke kom i skuddlinjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå