Trinemp Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Jeg er i uke 34+3 å lurer på en ting. Jeg prøver å ikke være hysterisk når det gjelder denne svineinfluensaen, men må innrømme at jeg tenker litt på den ettersom at jeg er gravid. Man skal jo være litt på vakt. Jeg er med unger daglig som går i barnehage og skole, og som kan være smittefare.. Mitt spm er egentlig hva som skjer hvis jeg blir smittet?? Noen som vet? Kan barnet dø? Eller setter dem bare i gang fødselen? Siden jeg er såpass på vei liksom. Jeg tenker jo at jeg ikke kommer til å bli smittet, men jeg har mistet et barn fra før, å jeg har vært veldig "var" og bekymret i dette svangerskapet. Noen som egentlig vet hva som skjer hvis jeg blir smittet?? Blir kjempe glad for svar For dette tenker jeg litt på... Hilsen ei som sikkert bekymrer seg alt for masse..
Expat Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 DU kan bli veldig veldig syk. Viruslungebetennelse er ikke for pingler. Om du eller noen av de du bor med får symptomer så skal du pr omgående komme dere til legen og få medisiner.
beibiboom Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Jeg har hørt at det kan føre til komplikasjoner i svangerskapet, og at fødselen kan starte evt.abortere (hvis det er tidlig i sv.skapet). Ikke for å skremme deg altså, men det var jordmora mi som sa det til meg. Jeg er også bekymret siden jeg er lærer. Men hennes og legens råd var å ta kontakt med lege ved ALLER FØRSTE SYKDOMSTEGN evt. hvis noen i den aller nærmeste familien/omgangskretsen har sykdomstegn.
Julelita Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 Jeg har fått influensa nå - i 31 uke, og ringte akkurat legevakta for å høre om råd. Fikk beskjed om å behandle det som en vanlig influensa (drikk mye, hold senga, ta paracet for å holde feberen nede osv) og å ringe tilbake dersom temperaturen begynte å nærme seg 40. Jeg har forresten både astma og diabetes i tillegg til at jeg er gravid. I mine øyne virker det som om de avfeier folk dersom de ikke er skikkelig sjuke, så jeg vet ikke hvor mye det nytter å kontakte lege ved første sykdomstegn. MEN jeg har fått med meg at svineinfluensa ikke skal være noe verre for barnet enn vanlig influensa.
Expat Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Da vil jeg anbefale deg at du tar paracet for feberen din! Jeg har hatt influensa i svsk før, og om du er over 39 blir baby VELDIG stressa! Å høre 210 slag i minuttet på doppleren var litt av en opplevelse. Legene begynte å løpe rundt og jeg var innlagt (kun for feberen) i tre dager!
Julelita Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Ojsann, det hørtes ikke noe særlig gøy ut expat. Jeg passer nøye på tempen for tiden, har inntrykk av at det er den som må følges med - og jeg har absolutt ikke planer om å "vente til den passerer 40" med å kontakte lege igjen - d hørtes litt drøyt ut. Når det er sagt, tror jeg ikke at en influensa er verdens undergang, om man bare passer litt på.
Beate79 Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Slik jeg har forstått det, så er det først og fremst mor de er bekymret for med tanke på komplikasjoner ved lungeinfeksjon. Det jeg ble fortalt da jeg snakket med legevakt og pandemi informasjonen, var at ved influensasymptomer skulle jeg ta kontakt med lege for evt vurdering. De kan behandle med Tamiflu eller Relenza (Relenxa var visst foretrukket for gravide med forebyggende virkning) Og at man bør kontakte lege på et tidlig stadie, da man bør starte behandling innen 48 timer. Både Tamiflu og Relenza hjelper på den måte at de svekker symptomene, slik at du ikke blir så syk. Men så må det jo sies at folk ikke har blitt så syke som man først har fryktet. Og jeg kjenner til flere tilfeller som har hatt svineinfluensa. Der i blandt en gravid og en mamma som nettopp hadde født, og begge ble fort bra igjen uten noen som helst komplikasjoner.
Expat Skrevet 5. september 2009 #8 Skrevet 5. september 2009 Min egen lege er helt på høgget ang dette og skal ha meg på Relenza/Tamiflu med en eneste gang. Jeg er også astmatiker og hun er ikke helt fornøyd med at jeg skal bli syk...
k.v.l Skrevet 6. september 2009 #9 Skrevet 6. september 2009 Ut ifra hva jeg har lest på nettet er ikke relenza å anbefale for gravide. Jeg ville aldri ha tatt det. Er gravid i uke 32. Det finnes kun begrenset med informasjon angående sikkerhet ved bruk av relenza hos gravide. Gå inn på felleskatalogen og les. Ville heller ikke ha tatt tamiflu.
MillaCamilla Skrevet 6. september 2009 #10 Skrevet 6. september 2009 Hva enn vi gjør ved mistanke om svineinfluensa, så ring legen først. Unngå å dra på legekontoret så fremt det ikke er nødvendig, da en kan risikere å smitte andre som er mer utsatt for sykdom. Tamiflu og Relenza hadde ikke vært anbefalt av helsemyndighetebe om det var utrygt, men alle må vurdere selv hva de vil ta. Mye som står i felleskatalogen som bør unngås av gravide Samtidig oppveies ulempene for fosteret noen ganger av fordelene for mor. Det er jo ikke bra for fosteret at mor blir forverret i sykdommen sin heller. Lytt til legens råd, de har tross alt 6 års skolegang + turnustjeneste.
Lacey*har fått erta Skrevet 6. september 2009 #11 Skrevet 6. september 2009 Ja lytt for all del til legens råd, men du skal alltid sette spørsmålstegn og ikke bare godta alt heller. Er det noe jeg har lært av å bo nesten 4 mnd på sykehus, så er det at legen ikke alltid vet best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå