Gå til innhold

Skylling eller vasking av klær?


Linsy&snart 2prinsesser

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle begynne å gjøre klart alt av klær, håndklær, sengetøy og utstyr nå...

Og "alle" snakker om at man skal skylle opp alt mulig.. Men blir man da kvitt de stoffene som klærne er tilsatt av produsentene for å gjøre dem rynkefrie og presentable? Burde man ikke vaske dem i vaskemaskinen på 40-60 grader med mildt vaskemiddel slik at de blir "rene"? Det er jo også mange som har tatt på klærne og kanskje de er mistet på skitne gulv mm...

 

Men så fort man vasker dem så er de jo ikke like fine lenger.. Holder det med å skylle dem opp? Evnt ta dem på et raskt skåneprogram i maskinen?

 

Hva har dere som har barn fra før gjort? Og sånn som sengehimmelen og sengekanten til sprinkelsengen, vasket/ vasker dere det før bruk? Og hva med madrasstrekket? Er det nødvendig å vaske det? Vi har som anbefalt kjøpt helt ny madrass. Og hva med dynene? Og strikket tøy som ikke skal være rett på kroppen?

 

Hmmm... Mange spm dette, men er veldig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Linsy,

 

Jeg kjørte klær og sengetøy til eldstemann på kortprogram på 30-40 grader. De er jo ikke flekkete, i høyden 'støvete' har jeg tenkt. I tillegg er det jo dette med stoffer som klærne kan være satt inn med fra fabrikk for å holde seg pene. Da kan det være greit å vaske med litt såpe.

 

Du kan jo evt kjøre klærne i maskin på håndvask-program med Milo. Syns klær blir myke og deilige av det, og holder seg godt.

 

Jeg opplevde at den sengekanten som vi hadde kjøpt ikke tålte helt å bli vasket i maskin - den krympet en del - så det ble med den ene runden i vaskemaskin. Nå har jeg kjøpt en som er merket med at den tåler maskinvask, og håper det går bedre!

 

Dyna ender du nok med å vaske ganske mange ganger fremover, for alle opplever en del bleielekkasjer, så om første gang blir før eller etter fødselen vil det raskt jevne seg ut :)

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket klær i maskinen på kortprogram på 30grader. Syntes det holder jeg. Sengekant har jeg ikke vasket og heller ikke dynene. De blir nok vasket kjapt etter fødsel uansett og skal ikke direkte på kroppen. Jeg har også ull som skal utenpå, og tror nok ikke jeg vasker det før bruk heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...