12/12---) lykke! *høggravid* Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Hei! Sitter her og er veldig usikker på dette med permisjonsordninga. Kva skal ein velge; 46 veker og 100% lønn eller 56 veker og 80% lønn? Har skjønt at her må ein vere lur og velge ordning ut frå kor tid ein har termin. Eg har termin i midten av desember. Korleis er det med ferie? Får vi 4 veker ferie på toppen av permisjon?
villemo26 Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Eg har termin ca samtidig som deg, eg skal ta med 100 prosent dekning, for da får en mer penger til sammen. Så det er faktisk bedre å ta med 100 prosent, og så to måneder ulønna. Trur en får ca 13000 kroner meir til sammen. Ferien kjeme på toppen ja.
Frøkna venter nr 2 Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 Det er riktig at en får mer penger med å ta ut 100% permisjon og 2 mnd ulønnet. Men du må være klar over at da mister du rettighetene dine til sykepenger om du blir syk el no i den ulønnede permisjonen. Når du begynner på jobb igjen må du jobbe en stund før du kan benytte deg av både egenmelding og sykemelding. Jeg har ei svigerinne som ble gravid tidligere enn planlagt etter første unge. Hun er valgte heldigvis 80% dekning og kan få ny sykemelding nå med en gang fordi hun fortsatt har rettighetene sine i behold. Viktig å vite hva en får og hva en taper på begge dekningsgradene.
12/12---) lykke! *høggravid* Skrevet 6. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. september 2009 Så viss eg har forstått det riktig, så kan eg ta ut 46 veker med 100% lønn + 4 veker ferie= 50 veker permisjon? Eller skal far ho noko av dette?
Tnica Skrevet 6. september 2009 #5 Skrevet 6. september 2009 Far får 10 uker, dvs at du har 40 uker permisjon, inkludert 4 uker ferie.
Maisie Skrevet 6. september 2009 #6 Skrevet 6. september 2009 ja, de 46 ukene med permisjon er hele potten som dere har fordelt mellom dere. Av disse 46 ukene har far krav på 10 uker.
Tnica Skrevet 6. september 2009 #7 Skrevet 6. september 2009 Nå ble jeg litt usikker på en ting.. Er det slik at de 3 ukene mor må ta ut før termin er inkludert i 46/56 ukers permisjon? Dvs, at permisjonstiden begynner 3 uker før fastsatt termin? På den annen side så har jeg hørt at om en føder eks 1 uke før termin så "mister" man en uke, men dette vil jo ikke stemme om en starter permisjonen 3 uker før termin? Mulig litt forvirrende skrevet, men om noen forstår så setter jeg pris på tilbakemelding!
Maisie Skrevet 6. september 2009 #8 Skrevet 6. september 2009 Ja, de 3 ukene før termin er med i de 46/56 ukene. Så dersom du føder 1 uke før termin, så mister du faktisk 1 uke, ettersom man beregner foreldrepengene fra den dagen du fødte hvis det er før termin. Jeg fødte selv en uke før termin forrige gang. Man starter jo permisjonen 3 uker før termindatoen, ikke 3 uker før fødsel, ettersom man ikke vet når fødselen starter.
rosita2113 Skrevet 6. september 2009 #10 Skrevet 6. september 2009 Er det sånt at faren MÅ ta 10 uker?
Maisie Skrevet 6. september 2009 #11 Skrevet 6. september 2009 Ja. Dersom han ikke tar dem ut, så mister man den delen av permisjonen. I noen tilfeller kan ukene overføres til mor, men jeg husker hva som må til for det.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 6. september 2009 #12 Skrevet 6. september 2009 Jeg har tenkt litt på om jeg skal ta 100% dekning denne gang, for så å ta noen måneder ulønnet permisjon etterpå, hvis det betyr at vi får mer penger til sammen pga. det. Er jo pappa´n som egentlig taper penger, for de har jo de 10 ukene uansett! Mens hvis vi tar hele den fellesdelen, får vi samme sum med penger til sammen fra Nav, bare fordelt på kortere eller lenger tid. Spørsmålet er også hvor mye man evt taper i skatt på å ta 100% dekning, om det lønner seg fortsatt etter det.. For dess mer penger, dess mer skatt. Noen som har regnet noe på det? Er ikke aktuelt at det blir noen kortere permisjon enn et år til sammen her hvertfall, helst mer.. Hadde nesten ett år hjemme sist, uten permisjonspenger, fordi jeg var student.
Tnica Skrevet 7. september 2009 #13 Skrevet 7. september 2009 Det sies at det lønner seg å ta ut 100% dekning og heller ta resterende ut som ulønnet permisjon. Det en da må passe på er at en ikke har krav på sykepenger om en blir syk i denne perioden. Tror også jeg leste et sted at en må være i jobb en viss tid før en igjen har opparbeidet seg ulike rettigheter, men dette er jeg ikke sikker på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå