Gå til innhold

Dere om har litt greie på kroppen ang. operajoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ung mann jeg har mange felles venner med døde for kort stund siden fordi han fikk blodpropp etter en operasjon i kneet. Jeg har som sagt ikke peiling på dette, men dette er vel utrolig sjelden? Eller forekommer blodpropp etter (uskyldige) operajoner ofte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodpropper er vel en av de vanligste komplikasjonne etter operasjoner, mn det er jo vanlig å få blodfortynnende sprøyter forbegyggende tter en operasjon...

Skrevet

Mulig det, men jeg har aldri hørt om unge friske mennesker som dør av blodpropp etter en operasjon i kneet. Er litt prega her jeg sitter.

Skrevet

En del av blodproppen følgr blodstrømmen og setter seg fast i de små lungeblodkarene, dersom blodproppen er stor nok så sier det selv at man får alvorlig pusteproblemer og det kan man jo dø av...

Sjldent er nok blant ung mennesker, men alltid en risiko vd operasjoner..

Det dør jo 30 åringer av hjerteinfarkt, så fordi man er ung, så er man ikke "fredet".

Skrevet

Men jeg innbilte meg at blodpropp ikke skjedde så fort at man plutselig ikke døde. Tragisk uansett.

Skrevet

Blodpropp er vel en av de absolutt vanligste komplikasjonene etter en operasjon, og det som er grunn til at man oftest får blodfortynnende medisin i etterkant. Det er vel kanskje mer uvanlig at den er så kraftig at man dør av den, men det skjer desverre, og viser at en operasjon altid har en liten risiko.

Skrevet

Tendensen til å få blodpropp har ikke så mye med alder å gjøre, mer med genetiske faktorer som bestemmer hvor raskt blodet koagulerer. Alle operasjoner er risikable i så måte, men spesielt operasjoner som medfører sengeleie eller operasjoner i bein / hofteregionen.

Hvis en blodpropp løsner og følger blodbanen til lungene, vil den kile seg fast, det kalles lungeemboli. Det er spesielt de som sitter i den ene hovedåren inn til lungen som er dødelige, man dør ikke av pusteproblemene, men fordi blodet ikke kommer seg "forbi" lungekretsløpet, og dermed får ikke hjertet fylt seg. En dør altså av pumpesvikten i hjertet fordi det ikke får blod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...