Kokkeli nyter våren:) Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Kan dere for eksempel bli med på gjemsel noen ganger? Slenge dere i slengtau en gang, bare for at det er gøy å prøve. Barna her elsker når man er med og leker med dem. Men de kan også leke helt fint uten at vi er med.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 5. september 2009 Forfatter #2 Skrevet 5. september 2009 Ja overskriften skulle jo egentlig være: Leker dere sammen med barna? Så skulle jeg spørre om du liker det, eller bare gjør det for du "må"?? Gikk litt fort i svingen her ja..
OleMari Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Barna her leker fint alene, men syns det er stas når vi er med. Blir feks brettspill, rødt lys, dansing eller ett eller annet ute. Av og til er jeg med fordi jeg syns jeg "må" (feks. for å få de i gang med noe når det har regna siden i fjor og de kunne tenkt seg å se tv heeele dagen), av og til er jeg med fordi jeg har veldig lyst å gjøre noe morsomt sammen ned dem(+at en får jo høre masse hemmeligheter og rare ting når en er en av gjengen) Om vinteren er jeg mye med når vi er ute og aker og går på ski.
Gjest Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 Nei vanligvis liker verken jeg eller ektefellen så altfor godt i dag å leke sammen med barna. To barn på 8 og 12 har bedre lekekamerater i hverandre enn i voksne og vi mener vi gjør mye større nytte ved å normalt opptre som voksne forbilder (og gode inspiratorer til lek om det trengs) enn som lekekamerater. Derfor var vi nok mye mer med i leken da eldstemann var liten og lillebror lå i vogga og ikke var særlig egnet som lekekamerat.... Men ingen regel er uten unntak, og NÅR vi går inn i leken, gjør vi det også helt og fullt og går like inn i leken som barna. Da er det nok bare størrelsen på kroppen som er forskjellig hos oss og som f eks hindrer et besøk i hytta yngstemann og vennene har i et grantre, 6-7 meter over bakken. Greiner og tau skal vi nok klare å håndtere, men det er faktisk en viss fare for at vi vil sitte FAST i inngangen, som jo er beregnet på dem, maks på storebror om han presser litt på i inngangen. Akkurat DET har for øvrig noen barn, de vi har minst daglig omgang med, av og til blitt forbauset over når når vi har hatt avslutningstur med barnebibelgruppa og ungdomsgruppa vi er medledere for. Plutselig har to voksne medledere en mye større lekelyst og "lekeevne" enn barna er vant til fra hverdagen og vi kan finne på ting barna aldri hadde tenkt seg på forhånd at VI kunne. Det pleier å være populær oppdagelse. For da kan vi være mye mer "sprø" enn å være med på en vanlig kjedelig gjemsel.... På hytta er vi typisk mye mer med i leken. For det første har vi der mye bedre tid til å være med i leken, helt og fullt, uten at hodet fylles av noe vi "burde hatt gjort". For det andre har guttene der ingen ANDRE lekekamerater enn hverandre. DET kan bli litt lite etter 8-10 dager. Dessuten krever enkelte typer lek mer enn to personer. Og kanskje også: Der kan vi være helt inne i leken så lenge det passer dem/oss, uten at vi må "hoppe over" i voksenrollen fordi situasjonen (et uventet besøk f eks) krever det og AVBRYTE leken uten varsel.
skorpionfruen Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Jeg har endelig fått magen fri for baby og en av mine store mål etter dette er å bli flinkere å leke sammen med storesøster. Må innrømme at jeg ikke har vært spes flink til å sette meg på gulvet sammen med henne. Så nei jeg er ikke flink men skal bli det
lÅktiHaUDe Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Det spørs HVA vi skal leke. Må innrømme at ikke alt er like morsomt, og da er det ikke alltid jeg liker det. Sirkus, rødt lys, gå i fjøra/skogen, tegne, spill o.l er morsomt men ikke alltid jeg synes det er like morsomt med barbie eller mor og far, det skal jeg innrømme. Så da kan jeg ikke si jeg LIKER det men jeg gjør det likevel, og prøver og leve meg inn i rollen men tror jeg blir avslørt innimellom hehe nå er de ganske store så de liker best å leke med vennene nå.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 det hender noenganger, at jeg slenger meg ned på gulvet for å bygge lego..... kan også sette meg ned å tegne med barna, bare fordi JEG synes det er morsomt... Spiller ofte fotball med barna, og det er STAS for store og små nabobarn.....hehe:)) MEN det er så synd at man ikke har nok tid til å være med oftere....' HUSK: man er ikke voksen FØR man tørr å være barn.... !!!
metaMORfose Skrevet 5. september 2009 #8 Skrevet 5. september 2009 En liten digresjon ORG, voksne kan aldri gå inn som likeverdige i leken. Vi setter premisser enten det er bevisst eller ubevisst. Voksne sitter med andre erfaringer og om vi ikke hemmer leken, så legger vi noen føringer bare ved å være til.... Skal man allikevel være pirkete og dele leken inn i forskjellige typer, så er det spesielt rollelek vi voksne faller igjennom på,... Hilsen pedagogen.... ))) Vi leker med barna, og er med på mye. Noen ting synes barna det er kjempestas å ha oss med på, andre ting vil de helst pusle med på egenhånd. Jeg innrømmer at jeg liker at leken også skal passe til meg, jeg lar ikke barna "kjøre over". Lek er utrolig viktig for ungenes utvikling, både med og uten voksne. Enig med dere som sier at å leke med barna kanskje ikke alltid er favoritten. Men jeg liker veldig godt å gjøre aktiviteter med dem, enten det er baking, pusling, tegning, perling, brettspill, kortspill osv... Vi gjør mange aktiviteter med dem, og er ofte på turer, både korte og lange.
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 5. september 2009 #9 Skrevet 5. september 2009 JAAAA, men så er jeg av den barnslige typen også. Mitt motto er: Man er ikke voksen før man tør å innrømme at man er barnslig. :-))) Ongene elsker når jeg er med dem ute, men de greier helt fint å leke for seg selv ja. Men er det masse deilig ny snø, må jeg bare hoppe oppi, synes det er hærlig å være ute i ruske vær. Største man sa her om dagen. Mamma jeg er glad for at du er med å leker slik med oss.. Slike ting varmer et mors hjerte.<3
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #10 Skrevet 5. september 2009 Jeg har heller ikke ment å hevde å gå likeverdig inn i leken, det vet jeg godt at en voksen ikke kan (særlig ikke den som skifter rolle fra "oppdrager" til "lekekamerat"), vi blir dårlige erstattere for en lekekamerat på barnets egen alder, nettopp ut fra det du nevner. Og det kan for så vidt vanligvis heller ikke en 12-åring i en lek mellom 6-åringer, nettopp pga at 12-åringen har en mye videre erfaringsgrunnlag, han/hun også. Men jeg skrev "like", ikke "likeverdig", gjorde jeg ikke det? Da tenkte jeg mer på å gå inn i leken som en "partner" som var medansvarlig for "vedlikeholdet av leken", ikke som en som bisto leken med litt føringer "fra utsida" og gikk "inn og ut" etter som det passet VÅRT program ellers for dagen.
Gjest Skrevet 5. september 2009 #11 Skrevet 5. september 2009 Og anonym var altså meg, det var den museplata igjen
Lene~mor til tre Skrevet 6. september 2009 #12 Skrevet 6. september 2009 Ja noen ganger synes jeg det bare er morro å leke sammens med barna, mens andre ganger leker dem best selv. I vinter aka jeg masse sammens med barna hehe og vi lagde snømann osv, og i sommer når vi var på stranda lekte vi leker uti vannet som hoppe sa gåsa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå