Gå til innhold

hjelp til å huske det dere leser og noterer

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan gjør dere for å huske alt dere leser og noterer?

føler liksom at jeg ikke husker alt, men deler..

tenkte jeg kunne lage tankekart ang det jeg skal huske, men får det på en måte ikke til..

noen som har noen formedable måter å huske ting på?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns og det er vanskelig, men cluet er vel å repetere mange nok ganger, da sitter det til slutt:)

Ofte ikke nok bare å notere, lurt å lese over notatene etter en liten stund også.

Tankekart kan være lurt hvis du får det til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg prøver å lage ett notathefte til hvert fag, som dekker mesteparten. Jeg deler det opp i kapittler, og streker deretter ut nøkkelordene med tusj. Så pugger jeg hvert kapittel to ganger, og lukker øynene for å repitere for meg selv hva jeg har lest. Så går jeg videre til neste kapittel og gjør det samme. Når jeg har strekt ut ordene med gul tusj, så husker jeg de bedre. Jeg lager også ord ut av setninger (akronym?).

Feks. "En organisasjon er et sosialt system bygd opp for å jobbe mot et felles mål". Her har jeg tusjet ut ordene "sosialt system" og "felles mål".

Hvis en bedrift har en visjon om å være f.eks

"-Innovasjonorientert,

-kostnadleder,

-strategibevisst", så tar jeg første bokstavene (IKS) og lager en setning "Influensaen Kommer Snart"...hehe....

Det hjelper hvertfall meg :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Kjære vene, så avansert....

Mitt tips er å være aktiv FØR eksamensperioden! Gå på alle forelesningene, også de kjedelige. Følg godt med og noter så mye du kan av hva foreleseren sier. Spør hvis du lurer på noe! Og i den forbindelse mener jeg det er bedre å ta permisjon til babyen din er gammel nok til å begynne i barnehage, enn å så vidt kare seg gjennom med en baby på slep, og plages med en evt dårlig studiestart resten av studiet! Bedre for babyen også.

Gjør så mange oppgaver og øvinger som du kan underveis, minimum alle obligatoriske hvis det er mer enn nok. Bruk pensum til oppgaveløsningen, skriv utfyllende som om du skulle forklare til noen på et fagnivå under deg, og ta vare på øvingene etter at du har fått dem utlevert. Evt. sørg for at du beholder en kopi selv.

For min del holder det da å repetere pensum en gang til eksamen, samt å lese forelesningsnotater og øvingsoppgaver.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...