Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Har noen spørsmål: 1. Hvor er hunden på dagtid da dere er på jobb? 2. Hva slags hund har dere? 3. Hvilken rase vil du anbefale til en småbarnsfamilie som ikke er hundevandt?
Gjest Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Hunden min er hjemme når jeg er på jobb. Hun er ikke i bur og er opplært til å ikke stjele/rote etc. Hun er en Gorden Setter og er flink med barn, men Settere trenger mye mosjon og man skal ha tid til en slik hund. Hun er barnevennlig og snill:)
TurboMaria Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 1. Enten er han med på jobb eller hjemme. Ikke i bur. 2. mops 3. nesten umulig å svare på uten mer informasjon fra deg. Hva skal dere bruke hunden til? hvor mye tid har dere? osv..
Gjest Filifjonka Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 Hunden er hjemme på dagtid, men ikke alene. Det bor flere her... Vi har en spisshund. Jeg vil anbefale de kommende hundeeiere å først tenke gjennom hva de kan tilby hunden av mosjon, trening og slikt. Deretter finne ut hvilke raser som kan passe. Så kontakter man de aktuelle raseklubbene for å få enda mer informasjon om rasene. Sjekk også om du kan få kontakt med noen som eier hunder av den/de aktuelle rasene og prat med dem. Ikke velg hund kun ut fra utseendet! Tenk også gjennom hvordan dere bor. Husk at hunden også skal leve med valget deres.
The Bad Gal Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Hadde inntil nylig en Boxer, men han er død nå.(gammel) Jeg fikk han da jeg var student, og hadde sjeldent så lange dager, men en periode på våren og høsten så hadde jeg han med meg på skolen.(lå utenfor, selvsagt) Jeg bytta studiested etterhvert og bodde da veldig nærme, så i de lengre pausene hentet jeg han hjemme og gikk ut med han. Hadde dessuten veranda, så han kunne gå inn og ut der når jeg var borte. Siden det har jeg vært hjemmeværende med barn(samt sykemeldt gravid), så da var han sammen med meg hele tida. Boxere er veldig sosiale, elsker å være sammen med mye folk, og egentlig ikke egnet for å ligge så mye alene, selv om de kan trenes opp til det, så blir de lett deprimerte av å være mye i ensomhet. Boxer er regnet som en barneelskende hund, men helst til litt større barn, da de er litt tunge(min var 40 kg), og voldsomme i bevegelsene. Klumsete er de også, men det er jo bare sjarmerende, dog litt vanskelig med småttiser på gulvet. ror vel ikke jeg ville anbefalt Boxer som førstegangshund, ihvertfall ikke uten at dere går kurs med hunden og er veldig strenge og jobber hardt de første årene, de er ganske aktive og viltre som ungdommer. Veldig lekne, så ypperlig til barn, men som sagt, litt større unger. Er viktig at en Boxer får utfolde seg, jobbe med både hodet og kroppen, ellers blir de lett umulige å håntere. Stor hage/friområde er et must! Er du heldig med Boxeren din er det en helt fantastisk hund, kunne aldri tenkt me noen annen rase, men dere må velge hund ut ifra hva dere kan/ønsker å tilby, og hvilken livsstil dere har, samt situasjon.
skorpionfruen Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Jeg har to hunder, en berner og en rottweiler. De står ute i hundgård når vi er på jobb så lenge ikke været er for jvlig for da er de inne. Å anbefale en rase uten å vite hva du har slags behov er vanskelig, skal den bare være selskap, turkamerat, en hund du vil trene med eller kansje ha til å trekke. Er pelsstell viktig? Har dere mange barn og hvor små? Det er mange ting man må tenk på. Prøv rasetesten på canis.no.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Vi har en Rottweiler og en Mops, altså to vidt forskjellige raser mht størrelse. Begge to er fantastiske familiehunder, med riktig trening vel og merke. Det er svært viktig, uansett hva slags hund man har, at den får en god oppdragelse. Videre er det viktig at man faktisk har tid til å ha hund. De må ut flere ganger om dagen, også de dagene vi har det ekstra travelt, eller det pøsregner ute:) Det er sjeldent at våre hunder er alene mer enn noen få timer, siden vi begge jobber delvis hjemmefra. Mopsen er ofte med i bilen siden han er ung enda, og kan finne på enkelte sprell hjemme. Rottweileren er flink til å oppføre seg:) Fordelen med en mindre rase er at større barn kan gå tur med den på egen hånd. Vår Rottweiler er kjempesnill, men han er så sterk at jeg kan ikke la barna håndtere den på egen hånd. Dette går fint med mopsen. Siden dere har barn vil jeg anbefale dere en liten eller mellomstor hund, det er veldig praktisk at barna kan gå tur med hunden av og til, når de er store nok til å ta litt ansvar. Vår eldste er 9 år, og klarer dette fint. Dere bør sjekke hundesider på nettet, der dere kan lese om de forskjellige rasene. Ser en over her nevnte hunderasetesten på canis.no, den kan du jo prøve. Ellers er de fleste oppdrettere mer enn villig til å fortelle deg mer om den rasen de har. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå