Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Hei! Sikkert mange, mange som har spurt om akkurat det samme. Jeg har prøvd å lese meg fram til svaret på egenhånd, men ble bare mer forvirret. Nå er jeg 12+2. Er jeg da i 1. eller 2. trimester? Ett sted står det at jeg nå er over i andre, mens et annet sted står det at uke 12 er den siste uken av første trimester. Og hva med å være 3 måneder på vei før man forteller det? Er det da uke 14 eller hva?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Okei, skal prøve og forklare: Du er i 2. trimester når du er 12 fullgåtte uker. Noen operer med fullgåtte uker, mens andre opererer med svangerskapsuke (den uka du er inn i, men ikke fullført) La oss si at første dag, sist gang du hadde mens var på en mandag, da er du inn i din 1. svangerskapsuke. Først mandagen uka etterpå (8 dager etter), da er du 1 fullgått uke. Så hvis det er 12 uker siden første dag i siste mens, så er du nå i 2. trimester. (men du er nå inn i din 13. svangerskapsuke, men du er ikke 13 fullgåtte før om 5 dager) Det som vi idag snakker om at vi lever i det 21. århundre, men år 2100 er ikke før om 90 år. Vet ikke om du forsto noe av dette....??
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Jeg vet ikke hvordan man offisielt regner måneder, men jeg regner slik: Jg hadde første dag i forrige mens 1. januar. Da sier jeg at jeg er 1 mnd på vei den 1. februar, 2 mnd på vei 1. mars osv. Noen regner 1 mnd som 4 uker. Altså at de er 3 mnd på vei når de er 12 fullgåtte uker. Mange velger å fortelle om graviditeten når de har kommet inn på 2. trimester Da er faren for spontanabort redusert betraktelig.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 Jo da, skjønner dette med 12 uker og i trettende uke etc. Men nå når jeg er 12+2, er jeg da 12 fullgåtte uker, eller 11? Jeg er i 13. uke, så vidt jeg kan skjønne - men er det da i fjortende uke man skal være før "faren over"?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Du er da 12 fullgåtte uker + 2 dager og er derfor i 2.trimester Det er når du er 12 uker at den største faren for SA er over.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Da er du fullgått. 12 fullgåtte uker, mens her på BIM vil de skrive 13. uke. Som jeg nevnte: Du er i 2. trimester når du er 12 fullgåtte uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå