Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Om man føler at man har blitt behandlet dårlig i en gitt situasjon, må man anmelde situasjonen omgående, eller kan man komme i ettertid med en anmeldelse, å si at " en gang så ble jeg litt dårlig behandlet ", og idag vil jeg anmelde det? - uten bevis. Dette er ikke vold, drugs, sexuelt missbruk eller noe sånt.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Du kan anmelde alt så mye du vil, men uten beviser, vitner m.m. vil du ikke komme inn døra hjemme igjen før du har brevet i posten om at saken er henlagt. Lykke til. Dårlig behandlet forresten? Hvordan dårlig behandlet?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Hmm.... tenkte litt på om det var mulig for folk å " finne opp litt " kanskje, for så å få gjennomslag for det hos politiet... Er det eventuelt mulig å komme lenge i ettertid da, eller vil de tolke det dit hen at siden dette er så og så lenge siden, tror vi ikke det var så veldig alvorlig den gangen det skjedde... Hvor straffbart er det eventuelt å lyve litt på en anmeldelse? HI.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Du kan få 6mnd. fengsel for en falsk anmeldelse
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Bra. Det betyr vel i praksis at man ikke kan lange ut om falske hendelser og få mehold det da...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Det skjer dessverre at mennesker blir dømt på falsk grunnlag (feks. falsk anm. for voldtekt etc). Men i de fleste tilfeller blir det oppdaget at anm. er falsk da historien ofte endrer seg, spriker og ikke "holder vann".
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #8 Skrevet 5. september 2009 Hmmm......det er veldig dumt...rart man man kan komme noen vei med slikt, om de ikke har bevis i saken da... Unsett så gjelder ikke dette voldtekt, vold, missbruk osv... egentlig veldig bagatellmessig...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #9 Skrevet 5. september 2009 Så lenge den gitte situasjonen ikke inneholder straffbare handlinger så er det ikke grunnlag for å anmelde.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #10 Skrevet 5. september 2009 Kanskje det er litt forskjell på tolkninger hos den enkelte som anmelder.... er det f.eks straffbart å rygge inn i naboens gjerde, om man kontakter forsikringsselskapet? ( for og si ifra ) ?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #11 Skrevet 5. september 2009 Straffeloven er ikke noe man tolker. Den er gitt. Nei, det er ikke en straffbar handling i seg selv å rygge inn i naboens gjerde. Men om man gjør dette feks. i ruspåvirket tilstand så vil det være straffbart - fordi det er straffbart å kjøre bil i påvirket tilstand. Folk anmelder så mye og så mangt. Om flere hadde tenkt seg litt om og løst nabokrangler etc. på en fornuftig måte i minnelighet så kunne politi og rettsvesen brukt tid og penger på det som faktisk er kriminell virksomhet her i landet.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #12 Skrevet 5. september 2009 Man kan ikke gå hen å anmelde en situasjon, bare fordi man skulle øsnke at vedkommede kanskje fikk en form for straffereaksjon. Å anmelde noe / noen, kan være alvorlig i seg selv, og få følger om det ikke er noe konkret " grunnlag " å anmelde på. Det skal ikke være mulig å gå rundt å anmelde folk, fordi dagsformen der og da tilsier at det er ok.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #13 Skrevet 5. september 2009 Man må jo ha bevis / vitner for å komme noen vei.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #14 Skrevet 5. september 2009 Ikke direkte lurt å dikte opp noe nei.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #16 Skrevet 6. september 2009 normalen er vel at det skjer ganske omgående, når man anmelder en nyoppstått hendelse..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå