Gå til innhold

Tips ang fødselspermisjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tips fra en kollega om å ta 1 års permisjon fra jobben men bare søke om 46 uker fødslespermisjon fra NAV slik at jeg fikk 100%, og sette av litt penger hver måned selv istedet, og at det var det som lønte seg for å få mest mulig penger.

 

Men hvordan får man dette til å stemme? Det går jo opp i opp?

*klør meg i hodet*

Er det noen som kan dele noen smarte tips og råd så man kommer best mulig ut av dette?

 

Kjenner jeg ønsker å være lengst mulig hjemme med den lille <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg noe helt annet: vær hjemme i 8 måneder i stedet, og la faren være hjemme de neste fire. Det gir en mye bedre overgang tilbake til jobb for deg - og veldig god mulighet for pappa til å lære seg 100 pst ansvar i heimen! Det er fantastisk å komme hjem til ferdig middag noen måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är rätt ny i Norge och van med svenska regler då barnet ofta får vara hemma minst 1,5 år. Man får långt ifrån full lön under tiden men har åtminstone rätt att vara hemma länge.

 

Så om det går här (med permission utan lön osv) tänkte jag och min sambo vara hemma 9 månader var med barnet. Plus att jag förstås är ledig lite innan födseln (förhoppningsvis... man vet ju inte när barnet kommer ploppa ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kollega har helt rett. Økonomisk sett kommer du best ut av det dersom du søker om 46 uker permisjon og tar 2 mnd uten lønn tilslutt. Du får regne på det så ser du. Ta mnd lønnen din i 36uker(ca 8 mnd) og fars lønn i 10 uker (ca 2 mnd). Etterpå tar du 80 % av din lønn og fars lønn i hhv 46 (10mnd) og 10 uker (2 mnd).Du vil bli overasket over differansen. For oss utgjorde det 15 000,- Men det varierer selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil være hjemme lengst mulig, kan du jo "bare" søke permisjon litt lengre før det året du har "krav" på å være hjemme med barnet går ut, og legge av noen tusen i mnd og heller leve litt mer sparsommelig da, for når barnet er 1år så har du jo kontantstøtten på litt over 3000kr, pluss 975kr, også det du har lagt av i mnd, samt fars lønn... Og jobben "kan nesten" ikke si nei når du søker permisjon uten lønn noen ekstra mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du vil totalt sett få ut meir pengar ved dette forslaget, men i den tida du er ute i ulønna permisjon har du ikkje rett til sjukepengar. Så viss du skulle være uheldig å for eks. bryte ein fot kan det bli veldig dyrt for deg. Greit å vite før ein bestemmer seg og nav er ikkje veldig flinke til å opplyse om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for et godt tips. Jeg har selv klødd meg i hodet....Skal skal ikke...80%-100%. Men nå vet jeg, blir hjemme 80%. Så legge av penger og ekstra permisjon uten lønn, kontantstøtte:-D Dette blir bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Regnet på det, og det stemmer ja! Hvordan det stemmer klarer ikke mitt matematiskehode å tenke seg til men pytt ;) hehe

Ble tilsammen over 30 000,- å fordele på den siste delen av permisjonen.

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye penger? Ble bare 9000 for vår del - lurer på hva som gjør forskjellen? Husk også at dersom dere tjener mer enn 6G (437,286 kr) får dere ikke 80% eller 100% av faktisk lønn men av 6G.

 

Nyttig å vite det med sykepenger. Man får sikkert heller ikke pensjonspoeng? Eller forresten får man jo 3 pensjonspoeng i året for å være hjemme med barn.

 

Finregner dere er det også greit å vite at man får kontantstøtte først fra måneden ETTER barnet fyller ett, og det utbetales siste dag i måneden. Man får også kontantstøtte måneden etter barnet begynner i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst är det lite bättre villkor i sve, och du får ju åtminstone pengar. Hur ska ni få det att gå ihop? Om ni inte sparar som galningar vill säga;)

Vill oxå vara hemma så länge som möjligt....men vad tusan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man å kan gjøre når man er ferdig med fødselspermisjonen er å ta ut de 5ukene man skulle hatt i ferie det året man føder, overføre de til 2011 (og spare feriepengene du fikk ut sommeren 2010), og ta de etter permisjonen, hvis da sjefen/bedriften godtar det, og vil du da ha enda lengre permisjon. Og hvis man da ønsker kan man ta ut de 5ukene for det året, da har man 10uker, men kjedelig å ikke ha noe ferie til sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...