Gå til innhold

Morkaken ligger over livmormunnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest en del på nettet ang. dette. Men lurer litt på erfaringer jeg... noen har som har hatt det eller har og som vil dele litt erfaring? Fikk den beskjeden i dag og har hatt blødninger i tre dager (kun bitte litt ferskt blod på kveldstid,ikke hatt samleie eller løftet tungt).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde dette i forrige svangerskap. Hadde heldigvis ingen blødninger, men fikk ikke ha sex eller løfte tungt. Måtte ta det med ro på slutten. Var til mange kontroller for å se om morkaken trakk seg opp, noe den ikke gjorde i mitt tilfelle. Det ble da bestemt keisersnitt 14 dager før termin. Mistet en del blod under operasjonen, men ikke noe dramatikk.

Gikk så fint at:)

Skrevet

Godt å høre :) Er mest redd for det med å få styrt blødninger jeg, hvertfall når vi bor laaaaaaaaaangt unna sykehus som vi gjør.

Skrevet

Jeg hadde dette i svangerskap nr 2, og jeg blødde masse masse. Hadde hyppige kontroller, og alt gikk fint.

Jeg fikk ikke løfte, bære, vaske gulv, støvsuge, trille vogn/handlevogn osv osv. Overhodet ingenting som kunne sette det igang. Sex var vel et fremmedord allerede, men der var det full nekt.

Min flyttet seg heller ikke, og jeg måtte ta planlagt ks. De måtte skjære seg gjennom morkaka for å komme inn til babyen (hadde ks-arr fra før), og de hadde kanylen for blodoverføring klar, men den trengte jeg ikke. Jeg mistet mindre blod da enn jeg gjorde de andre to gangene.

Ikke tenk så mye på det du, men unngå alt som belaster mage/underliv. Du skal se det går bare bra. Lykke til!

Skrevet

Å milde moses...her bor jeg alene med en 7 åring :S Å nærmeste familie bor langt langt unna. Men jeg er veldig i tvil da på om det er morkaken som forårsaket blødningene fordi JM sa også at tappen var veldig veldig lettblødlig. Å jeg har lett for å småblø i perioden fra en uke etter el til mensen starter, det kom vist av tappen sa hun. Så jeg tror det kan være den, men har ikke løftet tungt eller hatt sex som kunne gjort det heller. Kan også nevnes at jeg har lett for å blø, kan ikke pusse tennene uten at det ser ut som noen har begått mord i vasken :P Å var mye plaget med neseblod da jeg var mindre. Så jeg tipper tappen men kan jo ikke være sikker selvfølgelig. Er jo sykemeldt pga bekkenløsning nå å har masse tid hjemme så får fordele gjøremålene mine så det blir minst mulig på en gang.

Skrevet

Kanskje du skulle spørre om du kan få bli testa om du er bløder. Jeg fikk meg testa i forrige svangerskap på grunn av at jeg mista rundt en liter blod under fødselen i mitt forrige svangerskap. Jeg har i tillegg lang menstruasjon med mye spotting, både i forkant og i etterkant. Har også mye blåmerker på kroppen som kommer uten grunn. Fikk tatt blodprøver og blødertest slik at de skulle være forberedt dersom det skulle vise seg at jeg var bløder. Jeg holdt meg akkurat under grensen for hva som er normalt, men de gav meg likevel en pille nedentil under fødselen med nummer to for at jeg ikke skulle blø så mye. Det var jammen bra for med den pillen blødde jeg litt mindre slik at jeg slapp å få blodoverføring!

Skrevet

Kan lufte det for legen neste gang jeg skal dit :) Men tviler litt på at jeg har det, er ikke plaget med blåflekker og mistet ikke noe spesielt med blod i forje fødsel ;) Men kan lufte det :) Håper mest på å ikke bli satt i arbeid igjen når SM går ut i slutten på sept. Har bekkenløsning men den har blitt bedre nå (bank i bordet).

Skrevet

Jeg har dette sannsynligvis. Er i uke 14. Hadde fossblødning for 1 uke siden. Akkurat som om noen stakk hull i en pose med blod nedentil. Det skjedde 2 timer etter orgasme. Så nå tør jeg ikke ha sex. Etter helgevask har jeg også tendens til blødning. Er sykemeldt og tar det mest mulig med ro.

Skrevet

jeg hadde det, men på ordinær ul i uke 20 hadde den flyttet seg. Jeg våknet i en dam av blod da jeg var 16 uker, ble så tatt inn til ul og fikk konstatert at blødningen skyldes forliggende morkake.

Skrevet

jeg hadde det.. oppdaget på ul i uke 18. hadde ny kontroll nå i uke 32, der den så godt som hadde trekt seg helt tilbake. vanligere hos jenter som har hatt ks fra tidligere på arrvev.

vanlig med endel blødninger fra uke 27-28 hvis den ligger helt og sperrer for åpningen. av det jeg leste meg fram til var det statistisk 1 av 5 med foranliggende morkake, at den ikke flyttet seg i løpet av svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...