Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #26 Skrevet 4. september 2009 Det ble for vanskelig ja. Jeg tror det er du som burde lese linken en gang til jeg.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #27 Skrevet 4. september 2009 Nei, helt seriøst. LES! Det står ETTERKOMMERE av slaver, jenta mi. At neger er et ord for mørkhudede mennesker som befolker Afrika sør for Sahara, og for ETTERKOMMERE av afrikanske slaver overført til Amerika. Det står IKKE, som du påpekte; Neger = SLAVE! LES!!!!!! ETTERKOMMERE!
Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #28 Skrevet 4. september 2009 «neger -en, -e el. -gre person som tilhører el. stammer fra den mørkhudede befolkning i Afrika syd for Sahara; farget; sort; (i sm.lignende uttr.) brun (ɔ: solbrunet) som en neger / arbeide som en neger slite hardt ( eg. 'som en negerslave') Etym.: sp.; portug. el. ital. negro eg. 'sort', lat. niger» Riksmålsforbundets ordliste: «neger -en, -g(e)re (kan oppfattes støtende)»[1] bare et lite utdrag. Og leser du videre nedover vil du se at ordet neger er svært omdiskutert og er uønsket av mange. Ali og Kohinoor som de fleste husker, uttalte at de opplevde det som rasistisk å bli kalt neger, og at deres afrikanske venner ikke var "negre" men afrikanere.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #29 Skrevet 4. september 2009 Leser du lengre nedover der, jenta mi, ser du også om mange mennesker som har forsket på dette og mener at ordet Neger IKKE er rasistisk, kun som fra ordboka, et ord som stammer fra latinsk og betyr mørk!!! Om det er rasistisk å si mørk, kan man bare bure seg inne å holde kjeft resten av livet, for da kan man ikke si noe som helst. Det du har klippet og limt, er fra en ordbok for 50 år siden, og det står ikke NOENTING om at ordet Neger = Slave, som du har pressisert å si. Dårlig argumenter du kommer med. Veldig tynt.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #30 Skrevet 4. september 2009 LinnR...: For at noen skal kunne kalles Afro Amerikaner, så må de nødvendigvis være amerikanske, noe svært få av de mørke som bor i Norge er. Bare for å være litt "sta og vanskelig"
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #31 Skrevet 4. september 2009 Nei, "pakkis" er IKKE rasistisk. Men det oppfattes nok i høyeste grad som nedsettende av mange. Uten at det NØDVENDIGVIS er ment nedsettende, men ofte er det det sikkert det. RASISISK er noe dersom det støtter opp om "teorien om at en nasjons raserenhet bør bevares, troen på en bestemt rases overlegenhet og medfødte evne til å herske". Og hvordan støtter et uttrykk som "pakkis" opp om dette? Men, som et leksikon (Wikipedia, dansk utgave) oppsummerer: "I moderne sprogbrug bruges ordet racisme ofte fejlagtigt....." Og noen ganger som en BEVISST maktteknikk av den som beskylder en annen for rasisme! Som f eks en viss "Tigerpote" som VET dette fra en annen diskusjon!
LinnisR83 Skrevet 4. september 2009 #32 Skrevet 4. september 2009 Ok. Men noe annet da, som er respektabelt
Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #33 Skrevet 4. september 2009 Til den anonyme over: jeg har ikke klippet og limt noe som helst, det er kun tatt fra linken du kom med. Men det er jo ikke første gang at frpere har litt tungt for det. Til siste anonyme, din definisjon av rasisme er gammeldags og avleggs. Definisjonen av rasisme har forandret seg enten du vil vite av det eller ikke. Rasisme favner også å tilegne grupper av mennesker stereotype negative betegnelser, feks i forhold til kultur og religion. Muslimene er meget utsatt for hverdagsrasisme i forhold til at de alltid må forsvare sin religion, har større problemer enn andre med å skaffe arbeid, blir utstøtt,blir beskyldt for å være konemishandlere, kriminelle, terrorister osv. Muslimhatet har på mange måter erstattet antisemittismen eller apartheid. Det bunner i det samme, selv om du gjerne vil kunne komme med rasistiske utsagn, uten å kunne bli kalt rasist, fordi "det bare gjelder dersom jeg sier at jeg er mer verdt enn en neger".
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #34 Skrevet 4. september 2009 Du må nok gå å legge deg nå. For nå prater du bare rør. Klipp og lim...hva tror du det er? Copy and paste? Har du kanskje ikke gjort det fra linken? Herregud. Du har noen forskrudde meninger om ting. Om man sier pakistener eller pakkis, er man IKKE rasist. Rasist er en tanke og ytring man gjør av en negativ forstand av en annen folkegruppe. Sier man Neger, er ikke det nødvendigvis rasistisk for de som ikke mener ordet "Neger" betyr noe nedverdigende. DU har negative assosiasjoner med ordet Neger, andre har mennesklig assosiasjoner av ordet Neger. (som på latinsk, som ordet stammer fra, betyr mørk)
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #35 Skrevet 4. september 2009 Nå er det du, anonym 00.13 som må gå å legge deg...
Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #37 Skrevet 4. september 2009 herregud er det mulig å være så tett? Jeg blir beskyldt for å klippe og lime fra en 50 år gammel ordbok, som å klippe og lime det til min fordel. Jeez! Jeg har kun KOPIERT et utdrag fra linken du el en el annen anonym gav meg, og limt den inn her. KLIPPINGEN var unødvendig, likeså den 50 år gamle ordboka. Nigger og pakkis er rasistiske ord, uavhengig av hva DU måtte mene om det. De som kommer fra Pakistan og Afrika vil ikke bli kalt det! For DEM oppfattes det rasistisk, og ordene blir brukt som skjellsord. Pakistaner er derimot ikke et rasistisk ord, som du hevder at jeg sier? Og du har en merkelig måte å formulere deg på : Rasist er en tanke og ytring man gjør av en negativ forstand av en annen folkegruppe. Hva slags setning er dette egentlig? En rasist er en person, og en person kan ha en rasistisk tanke. En negativ forstand? Er det forsåelse du mener?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #39 Skrevet 4. september 2009 Klipp og lim er en formulering på at du har klippet det fra et sted (som i dette tilfelle er fra en 50år gammel ordbok som står skrevet på Wikipedia) og limet det inn et annet sted! (som inn her i innlegget!!!) Skjønner!? Det jeg prøvde å få frem til deg er at ORD som Pakkis, IKKE er rasistisk på det grunnlaget at Pakistanere ikke liker å bli kallt det. DU derimot, vet ikke om ALLE pakistanere er imot det ordet, og påtar deg mer kunnskap enn det jeg tror du har om dette emnet. Ingen liker å bli kallt DUST, men kan ikke kalle de som sier det, for rasister fordi du ikke liker å bli kallt DUST??!!! Skjønner du? Et teoretisk spørsmål til deg, som kan alt dette med rasisme. Når jeg sitter sammen med mine innvandrervenner og ser film (vi er en 10-12stk fra forskjellige 5-6 forskjellige land) og sier til "Ali". Flytt deg a, Pakkis. Vil du da kalle meg for en rasist?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #40 Skrevet 4. september 2009 Du kan umulig ha fått særlig gode karakterer på skolen..
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #42 Skrevet 4. september 2009 Du tror vel kanskje ikke at alle skrivefeilene mine kommer av at klokka er nærmere ett, og noen har barn, jobb og hus og ta seg av på dagen, så de driter i hvordan de skriver ord som kalt, forskjellige et par ganger osv? Men om det er det du vil henge deg opp i isteden for debatten, skal du få lov til å bry hodet ditt med skriveleif....ops...der var det en til!
Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #43 Skrevet 4. september 2009 *herregud at jeg gidder* Det jeg kopierte fra linken var fra 2007, men linken viser også til historikk ifht ordet neger. Spørsmålet ditt til slutt blir jo bare tåpelig. Det viser åpenbart til en situasjon der du sier noe på tull. Som om mannen min skulle ha kalt meg ei jævla hore, hadde jeg ikke blitt støtt av den grunn fordi jeg da visste at han tullet. Men dette skjønner du sikkert. Forskjellen på tull og det å bruke pakkis, nigger, neger og svarting i vårt vokabular, når vi omtaler andre mennesker.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #44 Skrevet 4. september 2009 Hører du på deg selv nå? Latterlig! Kommer ikke til å kalle noen for JÆVLA pakkis. Da tråkker man litt over. Men å kalle noen Pakkis, Neger osv, kommer jeg til å fortsette med uansett hvor dårlige argumenter du kommer med. Nå har jeg vist til endel linker, som refererer til akkurat det jeg har sagt siden første innlegget mitt, nemlig at ordet NEGER har ingen negativ betydning i seg selv. Ordet kommer fra et latinsk ord som betyr mørk. Det har ingenting med SLAVER å gjøre, og heller INGENTING med noe negativt i forhold til en mørkhudet mann/kvinne. Ordet betyr rett og slett MØRK! IKKE mørk-slave...IKKE slave-mørk....IKKE dritt-svarting, men rett og slett ordet MØRK! Nordmenn blir kalt Sau, Potet, Bønder og Traktor. Er det noe man skal ta seg nær av da eller? Nei fysj. Sett deg inn i ting før du diskuterer. Takk for meg, og god natt!
Tokatter_USA Skrevet 5. september 2009 #46 Skrevet 5. september 2009 "Klippe og lime" betyr ikke "Copy and Paste". Klippe heter "cut" på engelsk, ikke "copy". Når du beskylder noen for å klippe og lime, så beskylder du dem for å bare velge ut utsagn som taler deres egen sak. Det er noe helt annet enn bare å kopiere og lime.
☆lieela Skrevet 5. september 2009 #47 Skrevet 5. september 2009 Jeg synes det er rasistisk..blir ikke lei meg om jeg blir kalt potet jeg heller (men "potet" høres kanskje litt bedre ut) Hvorfor skal man si pakkis, når man kan si pakistaner..
Tokatter_USA Skrevet 5. september 2009 #48 Skrevet 5. september 2009 "Neger" (eller noe lignende) betyr heller ikke "mørk", men "svart". Du som er så opphengt i fakta. Faktum er at ordet er så negativt belastet over store deler av verden, at det er rasistisk å bruke det likevel. Det er negativt belastet p. g. a. historie, ikke lingvistikk. Ordet "Pakkis" har jeg sett siden 70-årene, og da var det kun i denne sammenhengen: Som tagging på husveggene - "Pakkis GO HOME". Det er kun et rasistisk ord. Om noen ikke bryr seg om det sier vel mest om deres personlighet, ikke om hva som ligger i ordet. Når det gjelder "rasistiske" ord om majoritetsbefolkningen, så har de aldri virket særlig sårende.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #49 Skrevet 5. september 2009 Definisjonen er ikke MIN definisjon, tigerpote, den er den OFFISIELLE definisjonen i SISTE utgave av "Nudansk Ordbog", som kan sammenlignes i seriøsitet og omfang med "Norsk Riksmålsordbok", men som er vesentlig nyere (fra 2005). Og som regnes som den OFFISIELT KORREKTE definisjonen av ethvert dansk ord. Og det er IKKE forskjell i definisjonen av "racisme" på dansk og "rasisme" på norsk, det MEG bekjent. Kan du gi noe info om det motsatte, tigerpote? Kan du så, siden du mener at denne definisjonen er "gammeldags og avleggs" henvise til NYERE og MINDRE AVLEGS definisjon ved en minst like seriøs kilde som "Nudansk Ordbog"? Eller kan du bekrefte NÅR (etter 2005) denne definisjonen "har forandret seg" og HVEM som har akseptert en slik forandring? Som nettleksikonent Wikipedia (dansk utgave) skriver: "I moderne sprogbrug bruges ordet racisme ofte FEJLAKTIGT......" (min utheving). Om du ØNSKER å vise din uvitenhet gjennom en bevisst og systematisk FEILDEFINERING av et begrep, tigerpote, for å få det til å tjene dine egne interesser, står det deg helt fritt. Men ikke forvent at du da blir behandlet som en SERIØS diskusjonspartner som har peiling på hva du snakker om! Det du omtaler, Tigerpote, er "Fremmedskepsis". Og det er STOR forskjell på "fremmedskepsis" og rasisme!!! Og hva mener du med at "Muslimhatet har på mange måter erstattet antisemittismen eller apartheid. Det bunner i det samme...." Hva er "det samme", helt konkret?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #50 Skrevet 5. september 2009 Det var rart tokatter, for på min norske windows, står det klipp ut, og kopier istedenfor copy, paste. Om du er så opphengt i fakta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå