Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Så i et innlegg her hvor det var ei som skreiv : Pakkis kan du skrive om du er rasist! Mener det er feil, men.... Har dere hørt hva de kaller nordmenn? De kaller oss POTET. Blir ikke så veldig lei meg om de sier det akkurat. Syntes det er litt morsomt jeg.
Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Eh, JA, det er det. Pakkis, svarting, nigger, neger osv er rasistiske uttrykk som gir negative assosiasjoner til en gruppe mennesker av annen kulturell opprinnelse enn deg selv. Spør du Siv Jensen er det mulig hun sier det er greit. Kanskje de kan ha på programmet å gjeninnføre "neger" i vårt vokabular?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Hvorfor er det negativt? Det er tross alt de som sier det er negativt som GJØR det negativt.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 Da er det søren meg rasistisk å kalle oss fra norden for en hviting også. Det er jo det samme. .?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 Enig! Det er jo navnet på et folkeslag. Et "slæng". Hadde ikke brydd meg om noen hadde kallt meg nordis. Hehehe.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #6 Skrevet 4. september 2009 Jeg syns det var teit at de fjernet ordet "neger" fra en barnesang, jeg. Var det fra Pippi? En kan ikke si at svart er rasistisk. Hvorfor er det mer rasistisk enn hvit? Fordi DU tenker rasistiske tanker om det? Jeg gjør det ikke. Det er hudfargen til den enkelte, som gjør det enklere å forklare andre hvem du mener når du ikke vet navnet. Mine barn forstår ikke engang hvem jeg mener når jeg nevner hudfarge, så kall meg ikke rasist. Og jeg mener også at hudfarge ikke er avgjørende, men personlighet og meninger der det som avgjør hva jeg tenker om en person.
Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #7 Skrevet 4. september 2009 Unnskyld meg, men finnes det virkelig voksne mennesker som ikke vet dette? Tygg på ordet da menneske, pakkis, pakk, neger, nigger. Det klinger ikke særlig fint, og de som er av utenlandsk opprinnelse vil GARANTERT oppleve det som rasistisk. Tror du Ali som opplevde hele to overgrep på en gang i Sofienbergparken syntes det var kult å bli kalt neger? Av AMBULANSEPERSONELL??? Neger/nigger=slave Pakk/pakkis =noe sånt som søppel? Selv har jeg aldri blitt kalt en potet. Jo, en gang, av en norsk kvinne, en sjef, som mente at jeg i jobbsammenheng var som poteten som kunne brukes til alt. Men hva mener du med at innvandrere kaller oss poteter?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #8 Skrevet 4. september 2009 Ikke. Her i gata kaller de hverandre pakkis, mannen min pakkis, han er hvit.. Jeg tror ikke det er så nøye.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #9 Skrevet 4. september 2009 Iranere kaller oss potet. Om du slår opp ordet neger, får du følgende : _Neger_ brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Så da har du jammen blingsa litt, du. Det er oss selv som legger negativitet i ordene som pakkis, neger osv. Dem selv imellom kaller de hverandre både svarting, neger, pakkis osv, så hvorfor skal ikke vi omtale de som det? For meg er ikke pakkis slemt. Jeg forbinder det KUN med en med Pakistansk opprinnelse. Om du da velger og føle deg støtet på noe vis, er det du som burde ta deg en omvurdering. Det er et ord, og du har negative forbindelser med det. Skjønner?
Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #10 Skrevet 4. september 2009 Er dere så fjerne eller bare later dere som? Neger er betegnet som et rasistisk ord, i samme gate som pakkis og svarting. Om du har kikket i en eldgammel ordbok, so be it. I rest my case, dette er jo bare latterlig å diskutere.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #11 Skrevet 4. september 2009 Så når en utlending sier pakkis til en annen utlending,...så kan ikke jeg si det?! Ser du ikke hvor rasistisk det er? Jeg får ikke si det, siden jeg er hvit!? HÆ?! Er det dummeste jeg har hørt..
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #12 Skrevet 4. september 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Neger Vet ikke helt jeg, kjære du. Kanskje granske ting før du spyr utav deg? Er dette en eldgammel ordbok for deg, så lever du noen år forran alle oss andre.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #13 Skrevet 4. september 2009 Enig med tigerpoten her. Det var en debatt om dette for ikke så altfor lenge siden. De mørkhudede mente selv at ordet "neger" hadde en negativ assosiasjon, og de følte seg ikke komfortabel med å bli kalt dette. Så lenge folk synes det er ekkelt å bli kalt det, så får en heller la være. Er ikke verre.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #14 Skrevet 4. september 2009 Tigerpote, nå driter du på draget her. Nigger kommer fra et latinsk ord, nemlig Nigèr, som betyr mørk, eller svart. Det er ingenting med slave å gjøre, og heller ikke noe rasistisk. Sjekk opp fakta før du hiver deg med i en diskusjon er du snill....
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #15 Skrevet 4. september 2009 Men tar du til skade at andre folkeslag kaller deg hviting? Og har dere hørt med ALLE mørkhudede mennesker om de syntes det er ekkelt å bli kallt? Trukke det. Har endel invandrervenner som sier at de driter i det, sålenge de ikke slenger dritt forran eller etter pakkis, neger, guling osv.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #16 Skrevet 4. september 2009 og pakkis er selvsagt ikke rett betegnelse. Trudde ikke folk alvorlig talt mente noe annet nå for tiden., men ser jeg tok feil. Har bodd i Usa - der kan de svarte (helst de i ghettoen) omtale seg selv som nigger, men om hvite gjør det, blir det sett på som en rasistisk uttalelse. Kanskje dobbeltmoralistisk, men likevel noe en godt kan respektere - (fortsatt anonym 22.37)
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #17 Skrevet 4. september 2009 iranere kallere dere også potet fordi dere spiser så mye av av det. kall oss gjerne ris hvis du føler deg såret
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #18 Skrevet 4. september 2009 Blir ikke det omvendtrasisme? Helt høll i hue sier nå jeg. Var sammen med en pakistaner i 3 år, han og vennene hans dreit fullstendig i om man sa pakkis. Så de er vel forskjellige da. Noen hårsåre og andre ikke. Men å dra det så langt at å si at når man kaller noen pakkis, så er man rasist? Det er litt drøyt.
Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #19 Skrevet 4. september 2009 Du skal ikke tro på alt du leser på internet kjære du. Men så det er sagt, er det jo merkelig at du skal gi meg en link som underbygger mine argumenter, og ikke dine.
Tigerpote Skrevet 4. september 2009 #20 Skrevet 4. september 2009 og skal gi deg et hint om det ble for vanskelig: negerslave.
Cat.68 Skrevet 4. september 2009 #21 Skrevet 4. september 2009 Om det er rasistisk vet jeg ikke ,men det er ihvertfall et veldig negativt ladet ord.Jeg har aldrig hørt ordet brukt i annet en negativ forstand.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #22 Skrevet 4. september 2009 Mulig at noen bryr seg mer enn andre om du velger å kalle noen for "pakkis", men jeg hadde reagert om jeg hadde overhørt det. (som hvit.) Tror at historisk sett skal en være forsiktig med slikt, for det blir fort forbundet med rasisme i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #23 Skrevet 4. september 2009 Hva??? De underbygger iallefall IKKE dine argumenter. Du sier at Neger=Slave ? Da burde du lese linken en gang til nøøøye! Og om du ikke tror på Wikipedia, burde du ta deg en sjekk. Det er et leksikon!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #24 Skrevet 4. september 2009 hva har det med rasisme og gjøre?
LinnisR83 Skrevet 4. september 2009 #25 Skrevet 4. september 2009 Hvorfor kan dere ikke bare si pakistaner? Eller afro.amerikaner? Er det så mye mer vanskelig enn pakkis eller neger? Det er jo bare for at dere skal være sta og vanskelige, for det er ikke værre enn å slenge på noen bokstaver, så har man et finere ord alle aksepterer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå