Gå til innhold

Noen som er Rhesus negative?


bonatoti

Anbefalte innlegg

Hei!

Igår fikk jeg melding fra legen min om at blodprøvene viste at jeg var Rhesus negativ og måtte derfor inn og ta blodprøver i uke 32 og 36. Mannen min er Rhesus positiv. Inne på nett har jeg lest mange skrekkhistorier om diverse ting? Noen som vet hva dette egentlig går ut på? Hva betyr dette for meg og barnet? Dette er første svangerskapet mitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rhesus negativ er den mest uvanlige blodtypen, det betyr ikke noe for dere så lenge alt går godt med svangerskapet (og det skal det jo:).

Men siden de har lite rn i blodbanken vil de nok holde et ekstra øye med dere slik at ingen overraskelser plutselig skaper problemer.

 

Anbefaler deg å bli blodgiver etterhvert :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 25 % somer rhesus negative.

Jeg var akkurat hos jordmor som forklarte meg alt veldig godt.

De tar blodprøver for å se om du har rhesus antistoffer i blodet ditt.

Har du ikke det ved svangerskapets start er det ytters sjeldent at det er noe som skjer. Det som evt skjer er at mors blod angriper barnets blod. min jordmor hadde aldri vært borti at det har skjedd.Men det er derfor det skal taes flere blodprøver av de som er rhesus neagtive.

Er barnet ditt rhesus positiv vil du få en sprøyte etter fødsel slik at du ikke danner noen anti stoffer til neste svangerskap.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Alle som er rhesus negative må ta ekstra blodprøver i uke 32 og uke 36 for å påvise evt dannelser av antistoffer i blodet (hvilket i så fall betyr at barnet er rhesus positiv). Når barnet er født, blir det tatt en blodprøve av navlestrengen for å påvise om barnet er rhesus negativ eller rhesus positiv. Er h*n negativ, som deg, blir ingenting gjort. Men er h*n positiv, får du en sprøyte som "nullstiller" deg, slik at du ikke vil produsere antistoffer i et evt. fremtidig svangerskap.

 

(Det er forresten bare 15% av befolkningen som er rhesus negative, ikke 25%, som skrevet over her. Uten at dét har noen spes betydning..)

 

Altså har det egentlig ingen betydning hverken for deg eller barnet i dette svangerskapet, annet enn at de tar sjekk-blodprøver av deg i uke 32 og uke 36 - som du jo allerede vet om :)

 

Lykke til med svangerskapet! :)

Hilsen ei som er rhesus negativ, og har et barn som er rhesus negativ- og enda et barn i magen, som er... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...