Gå til innhold

Tenker du sunnhet i bursdager og andre selskaper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør jeg vanligvis ikke. Vi har normalt ikke mye søtt og fett så i selskaper er det lov å skeie helt ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Ps takk for invitasjonen

Skrevet

nei, ikke på bursdager, da skal ungene få "fri" fra hverdagens mas om sunn og riktig kosthold....hehe:))

Skrevet

Nei, ikke sånn veldig. Men har funnet ut at det er en slager med oppskåret frukt på bursdagene da, som en motvekt til alt det søte. For vi har bløtkake, sjokoladekake og masse snop, men frukten har alltid fått føtter å gå på. Har alltid satt frem 2 store fat, og de har vært så og si tomme...

Skrevet

Niks tenker overhodet ikke sunt. Barna får være med og bestemme. Får da være grenser for hysteri hehe Lørdagene er også hellige, da skeier vi ut med litt av hvert, deilig avbrekk i hverdagen :) Men så er vi gal også da for her får de syltetøy på en tirsdag om de vil hehe

Skrevet

Ja, jeg TENKER sunt også i bursdager og andre selskaper. Men det er absolutt ikke slik at alt som er usunt er forbudt vare av den grunn, verken i bursdager eller andre selskaper! For i et selskap skal "god smak" være det som styrer. Og "god smak" krever ofte en hel del av ting som fett og fløte f eks. Iblant en del sukker også. Uten at det av den grunn verken behøver eller bør være en orgie i usunnhet. Selv usunne ting kan lages mer eller mindre usunne, og man behøver jo ikke velge det MAKSIMALT usunne til en slik anledning heller.

Første bursdag her er f eks planlagt med denne menyen (pt, endringer

skjer iblant hos en (snart) 8-åring, og det er en del uker igjen ennå...)

Grønnsaker med dip - ganske sunt, selv om gutten liker best (og derfor får) FETE dipper hvor basis er seterrømme og majones.

Kald laks med grønnsakrøre (laksen er selvfisket og tiltenkt dagen....) - rimelig sunt, selv om sausen er ganske fet

Osteskål med druer og og appelsinskiver - sunnheten selv, selv om det blir ganske fet ost (ost blir nå engang bedre jo fetere den er), kjenner jeg ting rett kommer det litt rosiner i skåla også, det er vel neppe heller asketens favoritt

Hjemmelaget bananis med (kald) smørstekt banan - ikke akkurat sunnhetsbombe

Kakao og te - teen er OK, sunn selv om sukkerskåla settes fram, kakaoen (som jeg antar det går mest av) blir søt og usunn.

8-tallskake - verken 1/4 liter kremfløte, 1/4 kg sukker eller 2 plater sjokolade kommer vel inn under begrepet sunt, selv om sjokoladen har høyt kakaoinnhold, typen er for øvrig valgt pga "best", ikke sunnest mulig, gutten skulle gjerne fått f eks Firkløversjokolade om det var mer hva han ønsket.

Tivolikake - rikelig med både smør og sukker her også

Havrekjeks med (søt) brunost - sunnheten kan nok diskuteres, selv om det ikke er maksimalt usunt.

Eller for å ta selskapet vi hadde sist:

Aspargessuppe er ikke usunt, men fløteskvetten gjorde ikke akkurat suppa sunnere. Bare bedre....

Kokt laks er ikke usunt, agurksalat med masse seterrømme kan nok diskuteres (men lettrømme gir nå ikke samme smaken...)

Jordbær er ikke usunt, fløte (35 %) kan vel diskuteres noe mer - men melk eller kaffefløte duger ikke som tilbehør her, etter VÅR smak.

Og verken kanelfløtekake (1/3 l kremfløte, 150 g sjokolade, 100 g sukker), appelsinskumkake (1/4 kg sukker, 1/4 kg melis) eller waleskringle (100 g smør, 125 g melis) kan vel benevnes som sunnhetsbomber. Ikke de sjokoladedyppede appelsinskivene kokt i sukkerlake heller....

Og i begge tilfeller spiser jeg selv nøyaktig det jeg har lyst på (så f eks selv ingen grunn til å la være å teste noen av kakene i forrige selskap, ikke appelsinkonfekten heller, den var selvsagt så god at jeg kom til at jeg burde ha to!) og håper at andre gjør det samme . Uten å bekymre seg for verken sunnhet eller vekt!

Noe jeg VET guttene heldigvis gjør, inntil magen ikke VIL mer. Andre får passe seg selv!

Skrevet

Serverte du kald laks og aspargessuppe i barnebursdag?

Skrevet

Jeg bare lurte, for jeg har alltid lurt på hvorfor noen barn spiser sånt, hvordan foreldre får det til? Mine er så kresne.

I bursdager hos oss er det sjokoladekake, gulrotmuffins, pizzasnurrer, melon og smågodt...

Skrevet

Nei, jojo, den første menyenvar barnebursdag, den siste famileselskap. Mange barn til stede her også, litt flere voksne. Men også barna spiste både agurk og laks (vi serverte den som laksefilet, så slippe man beinproblemet med barn). Selvsagt, barn LIKER som regel såkalt "voksenmat".

Og som du ser skal det serveres kald laks i 8-årsdagen også. Som til guttens 7-årsdag for øvrig, også da selvfisket av ham selv og broren. Den forsvart sporløst da. Selv om EN gutt grein litt på nasen og ikke spiste så svært mye (han var ivrigere i skåla med ost og frukt etterpå....).

Skrevet

Min eldste er spuerkresen, mens minste liker mye mer forskjellig. Eldste må smake på alt når vi har middag, og må velge minst en ting fra salatskålen (har salat og grønnsaker hver dag). Men velger ikke det når han får velge helt selv, type bursdager...

Skrevet

Svarte deg tydeligvis sist mens DU skrev innlegget 21:50, jojo

Våre egne gutter har alltid spist "voksenmat", vi begynte, helt bevisst, å venne dem til slikt fra de var 1 - 1 1/2 år gamle, etterhvert som de kunne tåle ulike typer mat. Så i dag spiser gutten på (snart) 8 gjerne slike ting som aspargessuppe, blomkålsuppe, laksesalat, ulike typer ost (selv gammelost, som jeg IKKE spiser frivillig selv, ikke ektefellen heller), kald makrell med pepperrotsaus, karrysild, tomatsild, røykelaks, peppermakrell, "fin konfekt", etc. Det samme gjør de fleste andre på hans alder og litt yngre i slektene våre. Men selvsagt liker de ulike barna ulike ting "best". Og det var et par som ikke var SÅ VELDIG begeistret for aspergessuppa, så porsjonen ble liten. En likte for øvrig ikke kanelkaka særlig heller, det var jo bare en god grunn til et ekstra stykke Waleskringle....

Derimot spiser yngste gutten vår lite gjerne (han er høflig nok til å spise litt), slike ting som pizza (smaker "ingenting", osten på toppen er "dårlig"), chips (smaker jo bare salt og dårlig smør...), grillpølser (smaker "ingenting"....)

Så av det du nevnte opp, jojo, hadde han satt pris på sjokoladekaka (om denne smaker KAKAO, ikke SUKKER), og melon. Kanskje gulrotmuffins om det var nok gulrot i den. Pizzaen hadde han knapt rørt, så lite som høflighet tilsa, altså et LITE stykke. Smågodtet hadde han neppe rørt, om han ikke så spor av en MØRK sjokolade der, da hadde han sikkert testet en bit.

For å være litt stygg: Er barn kresne, er det oftest fordi de ikke ble lært opp til å spise all slags mat i ung alder. Og "lært opp til" betyr mer enn tilbudt EN gang. For mer "avansert" smak må øves, hos både barn og voksne. Men smakssansen er på sitt beste hos barn mellom 1 og 3 år. Og da prøver de også mat uten FORUTINNTATTHET, om denne ikke er et speilbilde av den voksnes egen forutinntatthet. Og det er DENNE tida det er lettest å lære barna opp til å like voksen mat. Om de bare får sjansen til å prøve - igjen og igjen.

Skrevet

Nei når man feirer bursdager synes jeg det er greit jeg med kaker og god mat selv om den ikke er så sunn

Skrevet

Tanken var at jeg skulle ha oppskåren frukt på bordet i 9 års dagen her i forige uke, men det glemte jeg faktisk helt av. Tilbyr vanligvis ikke frukt/grønnsaker i bursdager, nei, tenker ikke sunnhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...