Gå til innhold

"Vondt i magen"-mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags mat er det som lett gir vondt i magen på de små når man ammer? Løk og kål vet jeg, men er det flere ting man skal passe seg for?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordbær, i hvert fall i mengder...

Noen reagerer på kullsyre...

Chili, eller veldig krydret mat...

Så kommer jeg ikke på noe mer:)

Skrevet

Vet det er endel som reagerer på sjokolade - heldigvis ingen av mine;o)

Skrevet

Her i huset var det krise hvis jeg spiste blomkål eller druer. Å jessufader. Da lærte jeg leksa!

Skrevet

Noen reagerer på alt, andre reagerer på ingenting... Mine har reagert på (i varierende grad):

Melkeprodukter (inkludert alt med spor av melk)

Sukker (både snop og sukker i mat)

Kunstige søtningsstoffer

Løk/kål/erter/mais/druer/plommer (typiske luft-i-magen-matvarer)

Sjokolade

Frukt

Søt gjærbakst

Krydret mat

Nøtter

Har hatt et vanvittig spennende kosthold når ungene har vært små, gitt...

Ellers så er vel reker en typisk ting som mange babyer får vondt i magen av.

Skrevet

Vel, det finnes vel ikke noen holdepunkter for å si at barn reagerer med magevondt på noe som helst. Men i så fall er det jo ofte det som gir oss selv mye luft, slik som løk og kål. Brus får vi også luft av, men det er jo pga kullsyren som ikke går over i melken :-) Jeg hadde i utgangspunktet ikke passet meg for noe som helst, og heller begynnt å tenke gjennom hva jeg trykker i meg viss det skulle oppstå noe kolikk greier.

Jeg brenner litt for dette temaet her. Mitt første barn var kolikkunge, og jeg fikk råd om all slags jeg måtte unngå. Ingenting hjalp, jeg var utslitt, nedfor, og hadde i tillegg ikke "lov" til å spise noe nesten. Ikke melkeprodukter, ikke noe med løk eller løkpulver, ikke krydret mat, ikke jordbær, ikke nøtter, ikke brus, ikke sjokolade osv osv. Jeg holdt på å bli sprø, for ingenting hjalp. Og måtte jo ha med meg niste når vi skulle på besøk til noen, for jeg kunne jo ikke spise det de serverte. I bryllup var vi også, jeg spiste en potet :-) Etter tre måneder ga jeg opp, og spiste skkurat det jeg følte for. Det ble ikke bedre, men var akkurat likt. Men jeg hadde iallefall ikke et styr med å finne ut hva jeg kunne spise. Men jammen skulle folk bry seg. Jeg kunne da ikke klage på kolikkunge når jeg satt der å spiste taco! De får da barn i mexico også, tviler på at de legger om til norsk husmannskost for det.

Med andre mann spiste jeg løk, kål og alt det der fra første dag, for jeg følte at det var så bortkastet å bruke så mye krefter og bekymring på det når det ikke hjalp på førstemann. Og når jeg også leser at det ikke er noe som tyder på at barn reagerer noe på det en spiser, i alle fall så lenge det ikke er i overdrevne mengder, men at dette nærmest er et oppdiktet fenomen, så ble jeg ihverfall oppgitt. Og denne gangen var det ingen kolikk. Reagerte ikke på noen verdens ting. Og jeg fikk en fantastisk barseltid der jeg koste meg med både det ene og det andre!

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...