*gruffalo* Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Og si gjerne hvorfor den dere anbefaler er så bra;) Og har egentlig ikke tentk å kjøpe en miele til 20 000,- selv om de sikkert er veeeldig bra... Men kan de virkelig være verdt pengene??? Hva mener dere?
Gjest Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 En jeg kjenner jobber på elektro-butikk, han skryter nå overhendig av miele hvertfall:) Vi har siemens og er veldig fornøyd med den da.
metaMORfose Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Vi kjøpte ny vaskemaskin og ny tørketrommel denne uka, og begge var Mielemaskiner. Vi hadde Miele vaskemaskin før også, den har vart i 12 år uten noen problemer overhodet. Den har vi nå satt på hytta, og så har vi kjøpt ny hjemme siden vi pusset opp vaskerommet. Jeg synes Mielemaskinene er verdt pengene.
Gjest Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 Miele er gode på vaskemaskiner, men jeg mener selv at Miele er IKKE verdt pengene. Selv gull kan man kjøpe for dyrt! Hadde de kostet 2/3 av prisen, så ville de være verdt å vurdere opp mot andre ting på markedet. Men i dag - NEI! Ut fra mitt/vårt behov, og ut fra de råd jeg har fått fra en tidligere hvitevarerepatør som nå har sluttet i bransjen og snakker "rett fra posen", ville jeg selv valgt denne: (8500 kr frakfritt levert): http://www.bestbuy.no/product.asp?sku=67117 eller denne (6500 fraktfritt levert): http://www.bestbuy.no/product.asp?sku=80707 Den første om økonomien tillater deg å velge hva som helst, den andre om økonomien setter visse begrensninger. Men antagelig vil den første ikke bli dyrere om du ser på pris pr år levetid. Vi har selv "forløperen" til den første. Den har nå forlengst rundet 12 år og vi har ikke hatt repartør på den enda. Og her går vaskemaskinen ca 20 ganger pr uke i dag, enda mer da guttene brukte (tøy)bleier. Og den nye modellen har en enda litt bedre motorkonstruksjon enn vår, sier hvitevarereparatøren jeg nevnte, men begge har fantastiske motorer og et robust programverk. Og siden disse heller ikke har noen gummibelg som kan gå i stykker, samt en luke som gir deg lett tilkomst til å ordne opp selv om noen setter seg fast, blir det lite igjen for reparatøren å gjøre.
Lene~mor til tre Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Miele. Dem er de dyreste men er verdt pengene, hatt 2 andre merker føre jeg selv kjøpte miele. Miele har bedre kvalitet og lengre levetid, mine svigerforeldre har hatt sin i 20 år nå og den virker like bra.
Gjest Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 Ja, Miele er blant det beste du kan få, det er jeg helt enig i, men Miele er likevel ikke noe jeg vil ANBEFALE. Årsaken er at Miele, selv om de er best, er såpass dyre at de tross sin gode kvalitet blir dyrere i drift pr år enn f eks andre "nesten like gode" maskiner som koster 65 - 70 % av en Miele! En ASKO koster kr 8500 pr år, en Miele av tilsvarende type og kvalitet kr 13200, en Elektrolux av tilsvarende type/kvalitet 8000, en Bosch av tilsvarende type/kvalitet kr 6500 (alle inkl leveringsomkostninger). Når jeg da bygger på hva jeg kan "forvente" at maskinenen varer før problemdagene begynner og maskinen bør skrotes om du er avhengig av at den virker til enhver tid (for "topproduktene" kvalitetsmessig er det Asko ca 15år, Bosch ca 12 år, Eletrolux 12,5 - 13 år og Miele 20 år): hva blir da mest å anbefale? Asko koster kr 8500/15 = kr 567 pr år. Bosch koster kr 6500/12 = kr 542 pr år Eletrolux koster kr 7500/12,5 = 625 pr år Miele koster kr13200/20 =kr 660 pr år. Altså er likevel Miele klatt dyrest i årlig driftsutgift og derfor IKKE verdt prisen. Men den er fremdeles den maskinen med lengst forventet levetid og er slik sett den BESTE maskinen du kan få. Den er bare ikke "god nok" til å forsvare en så høy pris som den har (men hadde prisen vært 2/3 ville den fremdeles vært den dyreste maskinen og likevel helt klart vært verdt pengene)! Miele er bare ikke så mye BEDRE som den er DYRERE. LITT må man betale for å ha "snobbemerket" Miele også. For man kan jo alltid "bortforklare" prisen med at "Miele er nok dyrest, men den er jo også best". Inntil man begynner å regne litt nøyere......
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Jeg har Miele. Den har vart i 7 år og er like god. Har jo ikke prøvd andre merker så kan jo sånn sett ikke si om den er best eller dårligere enn andre gode. Men kan si at jeg er kjempefornøyd med den iallefall. Og kommer nok til å vurdere det sterkt nesten gang jeg skal kjøpe meg ny. Meeeeen håper det blir mange år til. En som kjøpte ny maskin samtidig med meg måtte nå kjøpe ny. husker ikke hva merke hun hadde da. Nå har hun kjøpt seg Bosh da og er supergodt fornøyd med den!!!! Jeg ville styrt unna billigmerkene. Sagt i butikken hva slags bruk dere bruker den mest til. Tenke over størrelsen på hvor mye den rommer. Jeg kunne veldig godt tenkt meg større maskin. Få plass til mere tøy om gangen!!!! Hvor mange omdreinginger det er. Hvor lang garanti den har på motor og slikt. At låsen er i metall og ikke slik plastikk håndtak som en fort river sundt. Og teste at inni maskinen ikke er slike store hull i trommelen, men slike glatte heller. Min er helt glatt inni og tåler og vakse BHer uten pose og silke kan vaskes i den. Fordi det ikke er hull inni trommelen.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #8 Skrevet 5. september 2009 Enig i mye av argumentasjonen din, gladjente. Det som gjør ting mer problematisk i praksis er to ting: For det første har ALLE produsentene både "billigmodeller" og "kvalitetsmodeller", produsert ved helt forskjellige fabrikker (og ofte er det de samme fabrikkene som produserer for flere maskiner, visste du f eks at billigmodellene til Bosch og Siemens produsereres ved samme fabrikk, billigmodellele til Husquarna, Eletrolux, AEG og Zanussi likeså?). De dyrere maskinene til et billigmerke (f eks Zanussi) er derimot produsert en anne fabrikk, i Zanussis tilfelle ofte (ikke alltid) ved Eletrolux-fabrikken..... Så det nytter ikke bare å se på "billigmerke" og "ikke billigmerke" i dag. Du kan faktisk få en "billigmodell" av Miele(!) som har dårligere kvalitet enn enn de beste modellene til et typisk "billigmerke" som Whirlpool eller Zanussi. Men i gjennomsnitt har Mieles maskiner dobbelt så lang levetid som Whirlpools og Zanussis og den dårligste i Mieles utvalg er minst middels i kvalitet om man sammenligner med et typisk billigsmerke og de modellene dette har. Men ENHVER maskin som ikke tilhører "billigmodellene" kan du i dag forvente minst 8-10 års levetid på, om du behandler den rett selv. Men siden alle altså har både "billigmodeller" og "dyre modeller" kan du finne folk som er fornøyd (og misfornøyd) med ALLE merker. Men du finner oftst FLERE som er fornøyd om du velger et "ikke-billigmerke", det er riktig. For dette har ikke på langt nær så mange "billigmodeller". Det andre er: Svært få selgere i dag vil selge det "det beste" innen vaskemaskiner! Selgere av hvitevarer har provisjon av salget, og provisjonen er ulik fra modell til modell. Hva tror du selgeren legger mest vekt på dersom du spør om du bør velge maskin A (provisjon for selgeren 300 kr) eller maskin B (provisjon for selgeren 3000 kr). At maskin A faktisk kan ventes å være bedre for deg, eller at maskin B gir selgeren 10-dobbel provisjon på neste lønning? Så råd må man søke andre steder enn i butikken i dag.
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 7. september 2009 #9 Skrevet 7. september 2009 Nå har jeg nettop kvittet meg med en Zanussi-maskin som i grunn var alt for god til å fikse. Men fordi den ikke hadde en børsteløs motor må man skifte børster på den med gjevne mellomrom. Etter 10 år med veldig godt bruk var det altså tiden for dette, jeg er av den handye typen (er utdannet mekaniker) men her ble det for mye ledninger og rot til at jeg ville styre selv (tenker forsikring og her). Maskinen var super den, men reperasjonen av en slik maskin derimot var grunn nok til at jeg ALDRI skal kjøpe Zanussi igjen. Zanussi har en ordning med at det er KUN ett verksted i hver by som får fikse maskinene, dette gjør at prisene blir svindyre. Prisen for å skifte disse børstene ble så høy at det svarte seg å gå og kjøpe ny maskin. GJORT! Jeg har kjøpt Whirlpool, en super maskin spør du meg. Kapasitet 6 kilo, el.display, vask utsettelse inntil 23 timer, hurtigvask (30 min), indikajonsdisplay på reperasjoner (tømming av filter osv), Jeg fikk den til 3000 hos en uavhengig forhandler, 500 meter ned i gaten hos Expert skal de ha 5000. Gikk til samtlige forhandlere i byen før jeg handlet og kikket på maskiner og så at denne maskinen lå på mellom 5- og 6000 Så det lønner seg å gå til de uavhengige forhandlerne hvis man kan det. Super service fikk jeg og, han leverte den på døren og monterte den for meg. Tok med seg den gamle og takket for god handel Jeg vet hvertfal hvor jeg skal handle hvitevarer neste gang jeg trenger noe
Anonym bruker Skrevet 7. september 2009 #10 Skrevet 7. september 2009 Først: Å gå til en uavhengig forhandler kan absolutt være lønnsomt, slik du nora29, opplevde. Men det kan også bli en dyr fornøyelse! Så rådet må her heller være: Finn den maskinen du ønsker og noter deg modellbetegnelsen, HELT nøyaktig, det er mange "nesten like" modellbetegnelser. Så ber du om pris fra absolutt alle forhandlere du kan tenke deg å være kunde hos. Du vil ganske sikkert få noen overraskende prisforskjeller! Bare husk å be om pris på DET SAMME, f eks en pris levert og montert! Lite nyttte i å sammenligne pærer og plommer.......... Så: Det er ganske vanlig at vaskemaskiner har en el-motor med børster, og det omtrent enerådede for 10 år siden. Så det er absolutt ikke noe Zanussi-fenomen, det kunne like gjerne vært tilfelle for Bosch, Miele, AEG, Whirlpool eller hvilket som helst annet merke. Et børsteskift må du regne med etter 8-10-12 år intensivt bruk, avhengig av maskintype (jo "bedre" modell, jo bedre børstekvalitet, men ofte også tilsvarende dyrere den dagen du må skifte, Miele er for øvrig kjent for SVINDYRE børster som holder mellom 15 og 20 år på de fleste modeller). Og vanskegraden for å skifte børster varierer mer fra modell til modell enn fra merke til merke, men Zanussi er jo kjent for å ha en del "vanskelige tilfeller" når det gjelder børsteskift da. Men et børsteskift kan altså være alt fra en utgift på 60-70 kr i deler og 15-20 min arbeid for en normalt handy person til noe man må ha omtrent teknisk fagskole for å greie og som koster en halv ny maskin å få gjort av en servicemann. Så det kan være lurt å sjekke akkurat denne siden før man kjøper en ny maskin. Har maskinen motor med børster eller har den børsteløs motor? Og om den har motor med børster: Hva koster nye børster og hvor vanskelig er dette å skifte selv? Og om butikken "ikke vet", er jo det enten et tegn på dårlig fagkunnskap (og da kan butikken "finne ut" om den VIL!) eller på at man ikke har særlig lyst til å gi deg svaret. Det er vel svar nok egentlig det........... Et par andre ting som også er verdt å sjekke: Har maskinen gummibelg i døren, eller har den en mer "profesjonell" løsning? Om den har gummibelg: Gummibelgen må du regne med å skifte ut etter 8-10-12 år den også, og her er forholdet det samme. Det kan være en sak som en handy person ordner selv på en halv times tid og for 200 kr i deler. Og det kan være en sak krever servicemann og koster en halv ny maskin. Har maskinen en inspeksjonsluke eller annen grei mulighet for å komme til innvendig pumpehus, slik at du selv kan fjerne evt fremmedlegemer som en BH-spile på ville veier? Eller krever dette servicepersonell og demontering av halve maskinen? Med påfølgende regning for en halv dags arbeid. Det kan også være lurt å sjekke ut om maskinen har mekanisk eller elektronisk programvelger. Mekanisk er dyrest, men mest driftssikkert. Særlig om maskinen står enten i et uoppvarmet vaskerom eller på et utpreget fuktig bad. Samtidig er ofte elektronisk billigst når den må skiftes. Men en mekanisk er det uhyre sjelden du trenger å skifte.
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 7. september 2009 #11 Skrevet 7. september 2009 Jeg vet det ikke er et zanussi-fenomen med børster på motoren, men de er en av de veldig veldig få som har utelukkende EN reperatør i hver by og ikke flere konkurerende reperatører. Dette øker naturligvis reperasjonsprisen. Jeg kunne nok uten problemer gjort dette selv, men for min del teller forsikring mye mer enn sparte kroner i et engangstilfelle der. Ved en eventuell brann i en slik maskin hvor jeg har klussa selv vil jeg ikke få et rødt øre igjen på forsikringen, det er rett og slett for dyrt for meg. Hadde jeg hatt for mye penger å sløse bort, så hadde jeg lett gjort det selv. De mer kjente og store merkene derimot, som Whirlpool, Miele, AEG, Bosch osv har flere utvalg av verksteder i hver by og man kan derfor forhandle fram en god pris på reperasjoner. Når det koster, hold deg fast, 2500 kr å bytte børstene på en zanussi-maskin, da gjør man ikke det. Og dette er ikke en jobb som tar 5 timer eller deler som koster flesk heller. Men de kan overprise fordi de er alene om jobben i hver by. Som du sikkert leste over så sjekket jeg prisen på min maskin hos ALLE forhandlere i byen her FØR jeg kjøpte, derfor sa jeg at den uavhengige var best i dette tilfellet. Klart man skal sjekke hos alle først, gjør ikke alle det når man skal bruke så mye penger?? Jeg bruker hvertfall uker og gjerne mnd på en slik handel...men det er meg. Jeg veier fordeler og ulemper ved varen, og vet nøyaktig hva jeg handler når jeg handler det. Jeg har ikke råd til tilfeldige valg jeg vil angre på et halvt år etterpå. Varen skal minst fylle mine krav i 10 - 15 år fram i tid. Jeg tenker langt fram. Jeg har ikke små barn i hus, men ønsker det og det er tatt hensyn til f.eks. Jeg har og hatt 2 vaskemaskiner tidligere, og vet hva jeg IKKE ønsker igjen. Jeg har håndtert vaskemaskiner fra jeg var 8 og sett hva de bør tåle og ikke etter mitt syn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå