Gjest Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Noen som VET hvilke regler som gjelder her ? Bhg har med seg barn på tur, og de har kun sånne enkle puter til å sette ungene på. Greit nok til større barn, men til unger rett under og rett over året er det ikke ok. Spørsmålet er om det er lov i det store og hele å ha barn "usikret" i minibuss ? Som i vanlig buss tenker jeg. Vi hadde med sete til minsten, og ga beskjed om at dette skulle brukes til han. Men de hadde visst ikke fått det til å passe i minibussen, siden det var vanlige buss seter der. Og da sikkert ikke 3 punk sele heller ? Dette stresser meg litt kjenner jeg....
Mamma til to skjønne gutter Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Fant dette på Trygg Trafikk sine sider "Reglene for buss og maxitaxi/minibuss er dessverre ikke like strenge når det gjelder krav til bruk av sikringsutstyr for barn. Spesielt utstyr skal brukes, men dersom det ikke er tilgjengelig skal bilbelte «brukes på egnet måte». Trygg Trafikk fraråder å frakte barn uten godkjent sikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt. Trygg Trafikk anbefaler at alle barn alltid festes med trepunktsbelter, og mener barna skal sikres på samme måte i buss og maxitaxi som i personbil. Barna bør altså festes med trepunktsbelter og bilsete, eventuelt pute i henhold til barnets vekt. Hvis det ikke er trepunktsbelte på alle plasser finnes det bilseter som kan festes sammen med topunktsbelte. Pute må aldri brukes sammen med topunktsbelte, det er farlig og forbudt. Vi anbefaler at barnehager og kommuner som innkjøpere av transporttjenesten stiller krav til transportselskapene om å stille med en buss som er egnet for å transportere barnehagebarn, det vil si at den har trepunktsbelter på alle plasser." Jeg hadde aldri latt barnehagen ta med mitt barn om det ikke var mulig å sikre det skikkelig. Da må barnehagen finne på annet å gjøre enn å kjøre med buss
Gjest Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Ja, jeg har tenkt å følge opp dette videre. De har fri tilgang på minibuss - så det kommer nok til å bli noen turer ja. Og det var nettop derfor jeg drasset med setet til lille i dag, og ga beskjed om at det skulle brukes. Det beste hadde vært om bhg hadde noen seter av samme type til sånt bruk. Aller helst enkle med iso fix feste(kan ikke feilmonteres)
Tinemoren Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 Vi har hatt en kjip episode ang det samme, de reiste med minibuss når minsten var 1 1/2 år, og da uten så mye som en pute! Jeg ble ganske frustrert når jeg fant det ut, og kommer til å ta det opp på neste foreldremøte at de må ordne bedre transport neste gang.
Mammapostei! Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 For buss, med unntak av buss gruppe M3 klasse I («bybuss»), jf. kjøretøyforskriften § 2-2 og § 8-1, gjelder: a) Bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes av sittende. Barn yngre enn 3 år skal i buss bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte. Når slikt utstyr ikke er tilgjengelig, skal ordinært bilbelte brukes på egnet måte. Barn som er 3 år eller eldre skal bruke ordinært bilbelte på egnet måte. Dette er reglene, og de skiller ikke på tre - og to-punktssele. Så i praksis er det lov å feste en ettåring med KUN topunktsele. Når barna begynner i barnehage fyller du ut en erklæring på om du tillater at barnet ditt blir fraktet i kjøretøy i barnehagen. Jeg krysset nei på dette, skal barnehagen på tur får vi beskjed dagen før og kan evt.kjøre selv eller ha vesla hjemme. Når det skal være sagt var jeg den eneste som krysset nei, heldigvis er vi helt enig i den saken her i huset!
Joikaboll@ Skrevet 4. september 2009 #6 Skrevet 4. september 2009 Er det virkelig noen som forventer at en buss har barneseter til en bhgavd med kanskje 30 barn. Jeg sendte, den gangen 3 åring, med sitt sete til bhgturen, men det var ikke blitt brukt pga tiden det ville tatt personalet å feste setet. Så neste 3 årene i bhg har jeg valgt å kjøre selv når bhg skal på tur. Mine barn sitter ikke usikret i buss/minibuss. Eldstegutten som nå går i 1. klasse kjører skolebuss, ene dagen han kom hjem satt han foran sammen med sjåføren. Jeg sa i fra med en gang at dette får han ikke lov til, og det forstod sjåføren så nå sitter han bakover i minibussen.
Gjest Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 I vår bhg er ikke avdelingene store. 7 barn hos minsten - hvor de igjen er delt opp i tre grupper. De drar ikke alle sammen på bytur. Hos de eldste er det flere, men der kan de største sitte på pute, mens de minste bruker bhg sine seter. Ser ikke dette som et kjempeproblem. Bhg har kjøpt inn sitteputer til dette bruket - men de bør også ha 4-5 seter i tillegg. Det er ikke snakk om svimlende kostnader. Jeg som forelder kan gjerne sette igjen setet til jr i bhg så de kan bruke det - men jeg det er jo for mye forlangt at de bhg ansatte kan og vil montere flere ulike seter. Da er det en bedre løsning at de har en type sete som dee ansatte VET hvordan skal monteres. Og om det er 30 barn på tur, er det jo ikke lenger snakk om en liten minibuss. Det jeg snakker om er ala maxi taxi som vitterlig er en BIL.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå