Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Jenta mi blir 7 snart, og hun vet ikke hva det er. Hun har sine teorier ang hvordan babyer blir til. Vet at celle fra mor og celle fra far blir blandet også blir det baby. Nå er det nok rett rundt hjørnet for å snakke med henne hva sex er tenker jeg. Kommer nok spørsmål når som helst. Men hvordan forklarer man det? Hvor mye detaljer skal deles? Hun kan jo ta oss på fersken om kvelden/natten også, for hun sover urolig til tider..Vil gjerne være litt forberedt:P
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Har en søt historie om dette: Jeg satt sammen med sønnene mine og av en eller annen grunn kom inn på temaet sex. Da sier sønnen min som da var 7 år: Jeg vet hva sex er! Storebrødrene og jeg ser på han med store øyne også sier han....det er sånn og tegner tallet 6 i lufta....hahaha! Noe senere lærte han om hvordan babyer ble til på skolen og mor trengte ikke å komme med en dyp forklaring....phu!;o) Egentlig har alle gutta mine lært om dette på skolen i 2 klasse og jeg har sluppet unna;o) Men spør de nå om hva det måtte være forteller jeg dem det:o)
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Jeg ante ikke hva sex var da jeg var 7 år. Men jeg forstår ikke hva som er vanskelig med å forklare at mannen stikker sin tiss i damen, det kommer celler ut som blander seg med en celle i mammas kropp. Denne cellen deler seg men forholder seg i en klump. Når cellen har delt seg mange nok ganger får man et foster som blir til baby.
Hufsla Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 gutten min var vel rundt 4 og et halvt år da han spurte om hvordan babyene kom inn i magen. Jeg var vel egentlig ikke helt uforberedt, han hadde tidligere spurt hvordan de kom ut, men ble litt satt ut av tidspunktet. I bilen på vei til butikken. Jeg er opptatt av å være ærlig, uten å utdype mer enn nødvendig. Så jeg sa at pappane hadde et frø, og mammane hadde et frø. Så putter pappene frøet sitt inn i magen til frøet til mammaene, så vokser de til en baby. Husker ikke helt om jeg sa at det var gjennom tissene det skjedde, men tror kanskje det... Er et år siden. Han var fornøyd med svaret, og spurte ikke mer.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 Yngste gutten her er snart 8 og forholdsvis moden for alderen vil jeg si. Han fikk forklart ALLE detaljer (i den grad vi ikke helt ubevisst glemte noe) en kveld i sommer. Helt rolig og nøkternt, vi hadde forberedt oss litt og tatt noen utskrifter av "medisinske plansjer" fra internett som vi brukte som undervisningsmateriell. Gutten har visst ganske lenge (siden han var 4 eller så) at barn blir til ved at et "frø" plantes av far i "et rom bak magen" på mor. Nå var det tid for å forklare HVORDAN et slikt frø plantes. Gutten hadde nemlig spurt storebror (snart 12) litt om hvordan et frø kunne komme "inni" et menneske - om det f eks ble spist? Og hvorfor det da ikke kom ut igjen sammen med avføringen, slik annet man spiser gjør. I hvert fall noe så hardt som frø (han har sikkert sett frø fra rips og blåbær i egen avføring). Og storebror sa, fornuftig nok, at det ville nok vi fortelle ham når han var gammel nok til å forstå. Og så tipset han oss om hva han var spurt om. Da var jo emnet for samtale første lørdagskveld lagt..... Vi forklarte at når man blir litt voksen skjer det ting med kroppen hos en gutt som gjør at det kan komme mer enn urin (guttene er vant til å bruke medisinske begreper om ting på kroppen) ut mannens kjønnsorgan, det kan også komme sæd ut. (Og storebror supplerte med å "avsløre" at det hadde visst nettopp begynt å skje med kroppen hans i blant...). Sæd som inneholder celler som kan bli til barn. Da har man fått EVNEN til å "plante frø" som kan bli til et barn hos ei jente/kone som også har evnen til å "ta imot" slike frø. Og så var det bare å vise på bildene og forklare HVORDAN kjønnsorganet blir ført inn kvinnen og sæden etterlatt der. Slik at sædcella kan prøve å finne seg et eggcelle å blande seg med før den dør. Dermed anså vi den medisinske forklaringen som ferdig, etter at vi hadde svart på noen spørsmål gutten hadde rundt dette og forsikret oss om at han forsto saken. Den medisinske forklaringen synes vi selv det er MYE bedre de får, i rolige former, under full kontroll, av oss, enn at de skal oppfange som noe "sensasjonspreget" og - kanskje - litt "skittent" av andre barn som har hørt halvkvedet vise og diktet videre selv! Og guttene har vært vant til at vi ALLTID sier sannheten, vi dikter aldri. Og at vi sier HELE sannheten, så langt de har evnen til å forstå, og sier fra når vi har mer å fortelle om dette senere. Derfor har gutten tidligere visst at det var "mer" rundt dette frøet, ting han var for liten til å forstå. NÅ kunne vi si ham at han visste alt det vi selv visste om saken. Og så kunne vi gå over til å snakke om ETIKK rundt seksuallivet og forplantningen. Samtidig som vi gjorde ham oppmerksom på at dette var ting som FORELDRE skulle ta opp med barna sine, det var ikke noe barn skulle forklare andre barn. Det var nemlig ikke alle som VISSTE like mye om dette (og som derfor godt kunne finne på å dikte både det ene og det andre for ikke å avsløre hvor lite de visste...) og det var FORELDRENE til barna som visste når deres barn var store nok til å snakke om dette. Derfor var ikke dette noe barn skulle snakke sammen om. Ikke før de var blitt ungdommer og kunne gå ut fra ALLE var gamle nok til å vite! DA kom for øvrig også læreren til å ta opp emnet.... Det er mye bedre at barn VET fra det de kan gå ut fra er 100 % pålitelig kilde, enn at de "tror" basert på vennenes mer eller mindre gode fantasi i slike tilfeller. Men det er ingen grunn til å fortelle før det er behov/modenhet nok til å fortelle, og før det stilles spørsmål som viser at man er interessert i å vite. Guttens reaksjon rundt den medisinske forklaringen var for øvrig akkurat som storebrors: ÆSJ! Noe storebror også fortalte ham. Men samtidig sa han til lillebror at når han ble litt større ville han forstå bedre at dette ikke var "bare æsj", men faktisk en GAVE Gud hadde gitt menneskene. Så det VAR visst mer å vite i denne saken også. Om ikke akkurat "medisinsk".....
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #6 Skrevet 4. september 2009 Godt skrevet, ORG. Slik vil jeg også forklare jenta det når hun blir gammel nok til å spørre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå