Kokkeli nyter våren:) Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Og si meg litt mer enn bare oppskriften da.. Jeg er litt dum med slike ting. Tar de bare innpå en pinne etterpå? Husker jeg hadde dette en gang på ungdomsskolen, men husker ikke noe mer enn at jeg husker vi hadde det...
Gjest Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Det finnes sikkert mange oppskrifter. Vi gjør slik: 1/4 kg hvetemel 1/4 kg fin sammalt hvete 1/2 kg grov sammalt hvete 1 ss "halvgrovt" salt (sjøsalt som vi selv knuser litt mellom to skjeer) 1/2 pakke gjær (vanlig pressgjær) 1 skvett (1 - 2 ss?) rapsolje Ca 6 dl vann, ca 30 grader Evt en del urter (dill, basilikum, oregano, timian (kjemegodt sammen med tomat- eller ertesuppe), rosmarin, merian). Gjær røres ut i vann. Salt og mel blandes, gjærrøra has i. Tilsettesen skvett olje og knas til smidig deig. Heves til dobbelt størrelse (tre-fire timer går det, kan kortes til 1 - 1 1/2 time ved varmere vann, men da blir ikke brødet ganske så godt). Et bål fyres opp og får god varme. En solid pinne avbarkes i enden, Litt deig (1/15?) tas og rulles til en pølse som snos om pinnenden. Så holdes deigen i bålet i 15-20 min mens man stadig roterer pinnen sakte i bålet. Spises sammen med suppe eller "dyppes" i yoghurt (naturell) opprørt med enten litt (1 ss til 1/4 l yoghurt) tomatpure eller litt (samme mengde) urter. Og pinnebrød er KNALLGODT sammen med en stor fiskekotelett som er pakket godt inn i alu-folie sammen med litt (1 ts) smør, litt (1 ss) rømme, helst setertypen) og litt (1 dl til sammen) grønnsaker som løk i ringer, purre i skiver, gulrot i skiver, kålrot i små staver og hvor pakken har kost seg i det samme bålet like lenge....
blond Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift18894.asp God tur!
Agehya Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 Toro Pizzabunn fungerer også fint med litt ekstra krydder og slikt. Enkelt og lettvint.
Jojo x3 Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 Jeg bruker oppskrift med bakepulver , ikke gjær når jeg skal grille pinnebrød med unger: 4 dl hvetemel 1/2 ts salt 2 ts sukker 2 ts bakepulver 5 ss soyaolje ca. 1 1/2 dl vann Hvis du i tillegg har en pose med sukker og kanel som du dypper pinnebrødet nedi (må være surret rundt på pinnen) får du pinnebrødkanelsnurrer =superpopulært hos ungene. Eller du kan droppe sukkeret og heller ha i oregano og ost=veldig godt det også.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 4. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2009 Tusen takk for gode oppskrifter. De er herved notert og skal prøves ut med første anledning. skal legge inn resultater her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå