Gå til innhold

Dere som bruker MME, litt praktisk hjelp her..:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 3 uker, som får NAN HA1. Jeg kan ikke amme så han får kun dette.

Jeg har en 3 åring som også fikk MME og trodde jeg hadde full kontroll på dette. Men om jeg leser litt om håndtering av flasker og tilberdning ble jeg i tvil om jeg gjør det helt feil.

Jeg koker opp vann har rett mengde i flaskene, har kanskje 2-3 flasker klare. Når det er tid for mat tar jeg i riktig mengde pulver og rister, varmer i mikro til ønskelig temp.

(jeg steriliserer selvf. flaskene mellom bruk)

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå har jeg ikke flaskebarn lenger, men begge to fikk MME.

Jeg varmet aldri ferdigblandet melk i microen, for det skal man jo ikke. Med 2.mann fant jeg ut at det aller letteste var å ha en mugge med ferdigkokt vann på i kjøleskapet, og så koke opp vann på vannkokeren og blande 40 med varmt, og 60 med kaldt (for å få 100, seff) Perfekt temp! :)

Skrevet

Hei Chrissie09

Det har kommet litt nye retningslinjer for tillaging av mme. Jeg har prøvd å summer opp på forumet Flaskemelk, så der kan du finne to tråder. En om riktig tilberedning og en med generelle tips :-) (begge starter med HOLDES OPPE)

Nan skal tillages ved 40 grader, men hvorvidt det har noe å si om du har i pulveret før du varmer opp eller etter det vet jeg ikke... Hvis pulveret løser seg greit opp så har det vel ikke noe å si vil jeg tro?

Det man skal være obs på når man bruker nan er at den ikke skal tillages på forhånd for oppbevaring i kjøleskap og senere oppvarming - ferske måltider hver gang!

Skrevet

Jeg kokte opp vann,og helte oppi flasker som jeg lot stå i kjøleskapet. Når ungen ville ha mat,så varma jeg vannet i mikroen til 40 grader,og hadde oppi pulver etterpå....

Skrevet

Jeg har intrykk av at det blander seg greit opp, men må riste kraftig. Det er vel ferskt når jeg venter med å blande rett før jeg gir?

MME kan blandes i micro, men ikke ME. På barselavd varmer de opp MME i mikroen i allefall...

Takk for tipset på trådene, skal gå inn og se litt der:)

Skrevet

Ja da, du blander ferskt :-) Prøv å tilsette pulveret etter du har varmet opp vannet isteden da vel, så løser det seg sikkert lettere. Blir jo ikke noe mer tidkrevende prosess det.

Skrevet

hvis du har i pulveret før du har den i mikroen så dreper du noen av de viktige næringsstoffene barnet skal ha i seg.

Jeg hadde to termoser stående på benken hele tiden.

Den ene var det nykokt varmt vann i, og den andre var det kokt men kaldt vann...

Etterhvert som man blir litt dreven husker man hvor mye varmt og hvor mye kaldt vann som skal brukes til hver porsjon.

MME skal løses opp i 70 grader.

Eks til 160 ml ferdig mme:

50 ml varmt vann, en dæsj med kaldt vann for å få 70 grader. Deretter har man oppi 5 målebeger pulver, rører det godt ut (evt rister) (jeg måtte røre for gutten min fikk mye lyft i magen hvis jeg ristet for mye) og fyller deretter opp med kaldt vann til 160 ml...

Ferdig og drikkeklar på under ett minutt...

Også veldig praktisk på natten...

Skrevet

Jeg har en termos med kokt vann som jeg tar fra når jenta mi skal ha flaske jeg siden hun spiser forskjellige doser til mat. Funker kjempegreit det også. Så tar jeg oppi pulveret og setter flasken i litermål/bolle og avkjøler.

Men har også gjort som Emma&Adrian før.

Skrevet

Dersom du blander i Nan ved 70 grader kan du ødelegge viktige næringsstoffer. Vet Collett kan blandes i ved 70 grader, og Hipp 50-60 grader, men Nan skal blandes ved 40 grader for å bevare næringsstoffene.

Jeg har også hørt man _ikke_ skal blande opp ferdig blandet melk i microen, men vet ikke hvorfor..

Skrevet

Og dersom du blander i pulveret før alt vannet må du huske at pulveret tar en del plass så skal det være 160 ml. vann bør du finne ut hvor mye det er inkl. pulveret. Ellers får den lille tilstadighet litt for lite væske..

Skrevet

hei

mange måter å gjøre det på:) men feks ferdig avkjølt kokt vann i kjøleskap som du tar ut og varmer kjapt i micro og deretter tar i pulver funker fint..eller ta avkjølt kokt vann og bland m kokt vann fra vannkoker (du lærer deg fort blandingsforhold) og ha i pulver.

flaskeposten.org er et ok nettsted.

Skrevet

Zalto

Mme skal ikke tillages ved 70 grader når den heter NAN! Man skal følge temperatur anvisningen som står på pakken. Nestlé sier at man ødelegger næringsstoffene i nan dersom den blandes ved for høye temperaturer. Og det er totalt likegyldig om man varmer det med mikro, i vannbad, i vannkoker, på plata.... Det er temperaturen som er avgjørende for tapet av næringsstoffene ikke oppvarmingsmetoden.

Er man bekymret for bakterier og vil følge who sin anbefaling om å tillage ved 70 grader så må man bruke småfolk eller collett.

Skrevet

Mia Utenfor Magen

Man kan varme både ferdig mme og mm i mikro. Oppvarmingsmetode har ingenting å si hverken for bakterievekst, tap av næringstoffer eller tap av antistoffer. Det viktige er at man har kontroll på oppvarmingen og ikke får overoppheting. Dette kan være vanskeligere å kontrollere med mikro dersom man ikke er påpasselig. Man bør bruke lavere effekt og lengre tid på oppvarmingen og gjerne ta en ristepause for å unngå overopphetede lommer. Men det samme gjelder jo ved vannbad. Hvis man bare lar flasken stå i f.eks kokende vann så vil melken ytters bli for varm, man må ta opp flasken og blande melken litt da også.

Det er altså overoppheting som fører til tap av næringsstoffer og antistoffer ikke mikrobølgene.

Skrevet

Du er vår egne lille flaske-ekspert du blomstre:) Godt det finnes sånne som deg som lar seg engasjere av viktige saker!

Stå på:)

Skrevet

Du er vår egne lille flaske-ekspert du blomstre:) Godt det finnes sånne som deg som lar seg engasjere av viktige saker!

Stå på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...