PogT med septemberprins :o) Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Blir aldri helt klok på hva man kan spise eller ikke som gravid, så har holdt meg på den trygge siden. Lurer nå på hva jeg kan spise av skinker - krydderskinke - appelsinskinke - pastramiskinke Kan man spise noen av disse? Synes det er vanskelig å vite hvordan de er varmebehandlet, noen er jo lettrøkt, andre kokt, og mange står det ikke noe på innholdsfortegnelsen om hvordan de er varmebehandlet. Har til nå kun spist kokt skinke, men skal ha spekeskinkeselskap i helga, og tenkte jeg kunne kjøpe inn litt gravidvennelig mat også, da det ikke bare er meg i selskapet som er gravid. Lurer også på servelat, kan man spise det som gravid?
nesten30 Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 pastrami skal du ikke spise iallefall, det er spekemat. Speket/tørket og røkt mat er ikke varmebehandlet og skal derfor ikke spises av gravide. Spekemat skal du jo ikke spise som gravid... men dersom du fryser den vil du drepe toxoplasmosen. Listeria derimot overlever frysing. Du kan spise kokt skinke. Servelat er jeg usikker på. Spør en slakter hvordan servelat behandles.. elleren kokk. Jeg er selv kjempeglad i spekemat... det samme er min kjære. Noe av det jeg gleder meg veldig til etter fødselen er nettopp det å kunne spise røkelaks, fenalår, rødvinspølse og tørrfisk! Får vann i munnen bare av å tenke på det. Samboeren min siklet på et fenalår i butikken her i sommer, men han fikk klar beskjed om at noe slikt skulle ikke i hus før jeg også kunne spise det! Men han har fått små pakker med spekeskinke og fenalår;) men ikke et helt lår for seg selv!!!
Mammaen&Emil Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Røkelaks kan man vel da spise selv om man er gravid?? I følge min jm skal vi holde oss unna en eller annen type fisk (husker ikkje kass, men ingen "vanlige" typer), spekemat (med mindre den er fryst) og så må vi være litt påpasselige med at skinken ikke er for nært oppunder utgangsdatoen... Men utenom det så kan vi vel spise det meste?? Det har hvert fall eg gjort ))
misscelia Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 jeg spurte jordmor om dette også, og hun holdt på å le seg ihjel, fordi folk tar litt av,, men hold deg unna ferskvanns fisk, og liker du biffen din rød , må du fryse kjøttet først da går det greit, men ellers så spiser du det du har lyst på, hvis vi skulle styre unna alt som folk mener er farlig for gravide hadde vi sultet ihjel=) jeg har kjøpt roastbiff på butta og gumlet imeg samme dag, spiser det jeg har lyst på, bade av fisk og kjøtt, og jeg elsker rødt kjøtt, råere jo bedre
PogT med septemberprins :o) Skrevet 4. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2009 Da må jeg bare spørre: hva spiser dere av kjøttpålegg dere som hører etter på rådene? Har selv en lege som mener at matrådene som ligger ute er noe tull, men har ikke greid å høre helt på det heller. Synes likvel det blir noe snevert på bødskiva med kun søtt pålegg, noen typer ost, eller leverpostei eller kokt skinke. Mulig jeg er snever i matveien, men hva eter dere andre da?
nesten30 Skrevet 4. september 2009 #6 Skrevet 4. september 2009 Jeg har fulgt mattilsynet sine råd.. ettersom dette er deres spesialfelt. Har også hatt lengre diskusjon med en kokk om temaet og faktisk ringt mattilsynet og snakket med dem. Det er jo selfølgelig opp til hver enkelt hvor "hysterisk" en vil være. Jeg har en rekke matallergier og er vant til å tenke to ganger før jeg spiser noe, men det jeg har holdt meg unna er all spekemat dvs. fårepølse, salami, fenalår, spekeskinke, mårpølse tørket og røykt mat som ikke er varmebehandlet dvs. tørrfisk (dvs. tørrfisksnacks, ikke klippfisk som en koker til middag), røkelaks.. selv om en skal kunne spise dette dersom den er fersk Innmat av krabbe Roastbiff Medium stekt biff. Hvalkjøtt Jeg spiser reker, krabbeklør, kamskjell, godt stekt biff, kokt skinke, bacon, makrell i tomat, crab sticks, skinkestek, sylteflesk. For noen mnd. siden var her en omfattende diskusjon om dette temaet.. antakelig på 2. trimester.. hvor en som jobbet med temaet fortalte inngående hvilke farer som lå i de ulike matvarene. Hun mente anbefalingene fra mattilsynet var for lette og var mye strengere mht hva hun spiste enn det som står opplyst der. Toxoplasmose kan en jo som sagt drepe ved frysing, men det kan en ikke med Listeria.. og Listeria har, enten en ønsker å høre det eller ikke forårsaket flere tilfeller med fosterdød. Listeria er skjelden i Norge. Det er opp til hver enkelt hvilke sjanser en ønsker å ta. Jeg for min del ville slitt veldig med meg selv i ettertid dersom barnet mitt døde og jeg visste jeg hadde spist noe "jeg ikke burde", og jeg ville nok lurt på om det hele var min feil i så måte. Derfor holder jeg meg i det minste til anbefalingene fra mattilsynet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå