Gå til innhold

Kan jeg be om ultralyd? Er så bekymret!

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Skal til kontroll hos lege på mandag, og lurer på om jeg skal be om en ul. Er i uke 33+4 i dag, og er veldig bekymret for barnet i magen. Ble innlagt på føden med premature rier i uke 31, lå der til uke 32, og har vært mye plaget med heftige kynnere og regelmessige maserier/modningsrier/rier etter at jeg kom hjem (de stopper opp etter et par timer med 5 min mellomrom). Det ble ikke foretatt noen ul da jeg var innlagt (er ikke det litt rart?), og jeg er så redd for at babyen ikke skal ha det bra, at den er for liten, eller at noe er galt med morkaka eller navlestrengen eller noe.. Jeg tenker på det hele tida. Er det rimelig av meg å be om en ultralyd for å sjekke om alt er i orden? Tror dere at jeg får det i så tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du til vanlig lege uten ultralydapparat eller til lege på sykehuset? Om det bare er fastlegen e.l, hadde jeg ringt rett til sykehuset og spurt om en sjekk. Meningsløst at du skal gå og bekymre deg, og det er vel vanlig at man sjekker om vonde kynnere/rier så tidlig har noen effekt på livmorhalsen (da må man ha innvendig ul, og da kan de like gjerne ta en utvendig for å se på barnet også).

De har i hvert fall sjekket dette på meg de par gangene jeg har vært innom sykehuset pga heftige kynnere og takvise magesmerter. Om de som tar telefonen på føden ikke vil sette deg opp, kan du selvsagt be fastlegen henvise.

Skrevet

Det er bare å be om det det! Magefølelsen skal man ikke kimse av!

Skrevet

Ring til føden så får du kommet deg inn på sjekk,

du får sikkert ul viss du er bekymret=)

Bedre med en sjekk for mye enn en for lite.

Skrevet

Jeg ville ha bedt en UL. Er IKKE noe kjekt å gå rundt å bekymre seg. Er nok best for både deg og babyen at du får sjekket deg. Er ikke bra for noen av dere at du bekymrer deg. Det sliter på kroppen både fysisk og psykisk. Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite!

Ønsker deg alt vel!

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Jeg skal til vanlig fastlege. De på føden ville ikke ta meg inn for sjekk uten henvisning fra fastlege da jeg ringte og hadde hatt en blødning, så jeg regner med jeg ikke får komme inn uten nå heller.

Det ble foretatt en innvendig ul da jeg var innlagt for å se om riene hadde hatt noen effekt på livmorhalsen, men det var ingen som syns det var en god idé å sjekke om barnet hadde det bra, eller å estimere vekt. De mente at siden jeg hadde en fin gravidmage, hadde babyen det sikkert helt fint. Jeg ble ikke beroliget av det, og jeg klarer ikke å legge vekk denne følelsen av at det kan være noe galt. Den følelsen har jeg for øvrig hatt i flere uker, lenge før jeg ble innlagt på føden...

Skrevet

Hvor er det du bor da? Det hørtes merkelig ut at du ikke kunne komme rett inn med blødningen din når du er i over 30 uker...Hva om det var i helga?

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Jeg bor i Tromsø. Jeg syns selv det var helt fjernt at jeg måtte henvises for å komme inn på sjekk, men det kan kanskje være fordi det var en hverdag før kl. 16? Ikke vet jeg. Heldigvis fikk jeg snakket med fastlegen min og kommet inn på sjekk til slutt.

Jeg har bladd litt i gamle innlegg her, og ser at jeg allerede 1. august var redd for at babyen ikke hadde det noe bra i magen. Så jeg har vært bekymret siden uke 29, og merker at det begynner å bli slitsomt.

Skrevet

Men da ringer du fastlegen NÅ og få henvisning med en gang da!

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Han skal ringe meg senere, så jeg får forhåpentligvis snakket litt med han da :-)

Skrevet

Får håpe legen sender deg henvisning snarest.. Ikke noe særlig å gå å være bekymret! Hvem var du hos når du var sist nå inne til den kontrollen på sykehuset?

Er ei der som jeg har vært hos 2 ganger som jeg ikke har vært spesielt fornøyd med..

Bor også i Tromsø.. har termin 2 dager før deg! :)

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Hei! Jeg ble lagt inn og måtte være der i fire dager da jeg var på kontroll sist på sykehuset, så jeg var vel gjennom hele lista av jordmødre, hehe.. Jeg møtte også på ei som jeg ikke likte i det hele tatt - bl.a. skulle hun sjekke om vannet mitt hadde gått, og hun syntes visst det var skikkelig show å nistirre inn mellom bena mine mens hun ventet på at q-tipsen skulle "godgjøre" seg. Ærlig talt, hva med å late som at man gjør noe annet mens man venter? Skikkelig ubehagelig, var det! Husker ikke hva hun heter, men hun så litt samisk ut, hehe ;-) Eller syns jeg hun der Anne-Mette (tror jeg det var) er helt fantastisk, og håper at hun kan ta imot meg når jeg skal føde.

Jeg fikk forresten komme inn til kontroll. De koblet meg til en sånn ctg-greie, som var helt fin (bortsett fra regelmessig rieaktivitet som bekymret dem litt, inntil jeg sa at det hadde gitt seg), og de var helt overrasket, hele gjengen, over hvor aktiv babyen min er. Og selv om den skanningen var så fin som den var, fikk jeg både utvendig ul for å se på babyen, og innvendig ul for å se på cervix. Alt så ut til å være i skjønneste orden, og nå er jeg kjempelettet! Babyen var så stor at jeg ikke klarte å skille ben fra kropp, og fikk derfor ikke sett særlig mye, men alle målinger var fine, og både navlestreng og morkake så helt fine ut. Cervix så ut til å være upåvirket, og det er jo veldig bra :-)

Så nå har jeg endelig funnet roen igjen, og koser meg med magen i kveld! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...