Gå til innhold

Middag i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal lage, noen som har forslag til meg? Jeg har masse egg, men kommer ikke på noe å bruke dem til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

egg... pannekaker, omelett, salat med kokt egg, kjøttpudding med hele kokte egg, karbonadesmørbrød med egg.

Vi skal forøvrig ha kylling, ris og kyllingsaus og salat.

Skrevet

Tror vi har endt opp med det samme som dere, sendte mannen på butikken med det som forslag og kjenner jeg han rett blir det som jeg foreslo. Greit nok.

Skrevet

Masse egg, men kommer ikke på noe å bruke dem til. Hjelpe meg, er det MULIG :) Vi bruker 15 egg pr uke og vi kunne gjerne brukt det dobbelte, men vi har ikke nok måltider. Dessuten er det visst en grense for for mye egg det er sunt å bruke.....

Noen få ideer. Litt sent for middagen i dag, men det kommer flere dager:

Til middag:

Blomkålpudding (blomkålen står nå på sitt flotteste!) - 4-5 egg

Eggestand med ris og stekt lammelever (lammelever er STEINBILLIG akkurat nå, kjøpte 25 kg i dag, pris kr 6 pr kg!) 4-5 egg.

Eggekokott med ost - 6-7 egg

Eggekake med stekt skinke (3-4 egg, flott om du har litt rest, 125-150 g, av skinke/svinesteik igjen)

Båhuslenegg med sild i rømmesaus (8 egg)

Fiskesuffle (6 egg)

Til frokost/kvelds:

Jeger-eggering

Speilegg i rede

Grønne egg (ikke det du TROR....)

Omelett med løk/poteter/sopp/ost

"Skitne egg"

Mimosaegg

Skrevet

Ja, glemte jo hovedspørsmålet, dagens middag. Den ble i dag BRÅskiftet. Vi skulle hatt kjøttpudding med sellerisaus, men det ble skifte til ungarsk lammelevergryte. Var nemlig innom slakteren (siden jeg hadde ærend i banken) for høre om han hadde fått forpart av sau. DET hadde han ikke, men han hadde fått lammelever - til kr 6/kg (riktig)! Så det ble 25 kg lammelever i dag :)

I kveld skal det lages leverpostei av 10 kg lammelever,og det skal pakkes ned minst 20 pakker med skivet og porsjonert lammelever. Så nå blir det leverlåda, leversaute, levertartaletter, lever i rømmesaus etc framover. Lammelevermiddag hver eneste uke nå fram til jul.

Skrevet

Her blir det blomkålsuppe. Nam! Fredag er suppedag, for da skal vi som regel noe på ettermiddagen.

Skrevet

Hehe.. jada det er mulig. Jeg kan komme på en rekke retter med egg, men kom ikke på noe fristende så det ble noe annet som sagt et annet sted i tråden.

Eggekokott har jeg aldri hørt om, er det en lokal rett? Eggekake er egg som stivner i stekepanne med diverse på? Båhuselenegg har jeg heller ikke hørt om.

hilsen

Skrevet

koteletter med chips med tilbehør...

Skrevet

Nei, tror ikke eggekokott er særlig lokalt (tror faktisk orginaloppskriften kommer fra Nord-Frankrike via England). Den lages slik:

100 g kjøttrester (gjerne røykt kjøtt, bør uansett være litt "kraftig" kjøtt) eller fiskerester (bør være røykt fisk) grovhakkes og legges i bunnen av ei ildfast form (litt vid og lav). 125 gram fersk sjampinjong i tynne skiver has over. 6-7 egg, etter størrelsen, piskes og sammen og blandes med 1/4 liter kaffefløte (ideelt 5-6 % fett) og slås over. Forma dekkes med dobbelt lag alu-folie og settes i vannbad i langpanna i stekeovnen, temperaturen skal være slik at vannet i vannbadet i ovnen akkurat er under kokepunktet. Etter ca 40 min er kokotten ferdig, alu-folien tas av og forma pyntes med noen skiver faste tomater og/eller litt dill.

Skikkelig nam-nam sammen med ristet brød!

Eggekake er en pai (samme oppskrift som til blåbærpai, se kokebokforumet) fylt med 125-150 g stekte kjøttrester i tynne skiver, (gjerne litt fett kjøtt, bacon er topp), 100 g hvit geitost (Balsfjord-ost f eks) i tynne skiver, 3-4 egg vispet sammen med 1/2 l H-melk og tilsatt 1 ss margarin, og drysset med rikelig pepper og muskat.

Kan gjerne spises sammen med nyrørte tyttebær.

Båhuslenegg lages i porsjonsformer (litt vide tekopper med rette sider fungerer utmerket som "nødform": 1 ss (fersk) dill i hver form (godt smurt), litt grov pepper drysses over. 1 egg slås i hver form, plomma skal være hel. Forma settes i gryte med varmt vann på kokepunktet og "trekkes" til hviten begynner å stivne.

1 typisk middagsporsjon består av 2 eggeformer, 2 skiver grovt brød (typisk svensk "tyttebærbrød"), litt rørte tyttebær og 1/4 av følgende:

500 g spekesildfilet vannes godt ut i skummet melk (1 time), skjæres i smale (2-3 cm) skiverpå tvers og blandes med 2 store kalde poteter i skiver, 1/4 l lettrømme, 1-2 ss skummet kulturmelk 1 ts finhakket purre og 1 - 2 ss dill. La stå minst 12 timer, kan stå i 2-3 dager uten å tape seg, om den står i kaldt kjøleskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...