Gjest Lusen Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Hei. 12+3 påvei, og skal ut og fly på mandag til Portugal, men var hos legen i dag og hun anbefalte meg å ikke fly grunent stråle fare. Spesielt mellom uke 8-13. Jeg har ikke hørt om dette før. Er det noe som skal vurderes "alvorlig" eller er det kun en anbefaling fra legen?
Tnica Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 Jeg har heller aldri hørt om dette med strålefare, men hørt mye annet da:) Jeg fløy til Kreta både i uke 10 og 12 og fikk ingen restriksjoner fra min lege. Men jeg ble anbefalt å ikke reise til Bali slik vi opprinnelig skulle, pga lang reisetid, annen bakterieflora og usikkert helestilbud hvis en ble syk.
Tnica Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 Altså, jeg fløy ikke til Kreta både i uke 10 og 12, men tur/retur. Så etterpå at dette så litt rart ut:)
Milleღ Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 Hei du:) Det er bare tull og tøys! Det er så lite stråling at det ikke utgjør noen fare. Hadde du fløyet 10 timer daglig KUNNE det vært en risiko. Derfor blir vi som jobber som kabinpersonale omplassert til stilling på bakken fra rett etter uke 10. Legen din bør ta en titt på forskningsrapporter utarbeidet av luftfartstilsynet før man informerer pasienter. GOD FERIE:-)
b77h Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 Jeg har også lest litt om dette med strålingsfare, men tror det er mer aktuelt på langdistanseflyvinger hvor man er mye høyere i atmosfæren. Men man hører en ting her og noe annet der...tror ikke det finnes noe svar på det som er dokumentert. Legen din mener vel bare at det er lurt å være på den sikre siden, og ikke risikere noe akkurat nå. Selv har jeg bevisst valgt bort flyturer nå under graviditeten (har kun hatt en kort innenlandstur i uke 14), av forskjellige årsaker. Det som ellers kan være dårlig med fly er at luften blir varmet opp via dieselmotorer - noe som kan gi variert luftkvalitet. MEN utrolig mange gravide flyr uten at det fører til noen problemer, så jeg vil også si god ferie :-)
Gjest Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 En femtimers flytur tilsvarer et røntgen i strålemengde........noe jeg fant ut for ikke lenge siden. Jeg har da flydd tur-retur egypt.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå