Gå til innhold

Er barnet vårt litt sent ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 8 mnd, og kommer seg dit hun vil ved å rulle, av og til åle seg. Men hun har ikke gjort noe tegn til å ville krabbe eller reise seg. Hun setter seg heller ikke opp selv.

Det hun KAN er å bable heeele tiden, si mamama og papapa og av og til hei når vi vekker henne om morgenen (eller hun klarer å vekke oss heter det vel) Hun vinker også, men det har hun nettopp lært.

Hun var veldig raskt ute med å rulle fra rygg til mage og omvendt og holdt hodet støtt tidligere enn mange andre. Hun var også veldig våken som baby, fulgte med på alt. Men nå syns jeg liksom at alle jevngamle allerede kryper og reiser seg opp langs møbler osv. Hun er vel ikke unaturlig sen i alle fall?

Hun er sen med å få tenner også, har fått den første tanna nå i en alder av 8 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min begynte ikke å krabbe før hun næmere 10 mnd.. Helt normalt sa HS. Alle er forskjellige.. også når det gjelder tenner.

Ta det helt med ro :-)

Skrevet

Gutten min lærte å rulle ved 6mnd, åle seg ved 8 mnd. Krabbe ved 12 mnd. og gikk ikke før han var 18mnd. Ikke noe galt med han i hvert fall.

Han var treg motorisk, men han er smart og skravler som en foss. Mye bedre enn de fleste toåringer jeg har møtt på.

Skrevet

Nei, hun er ikke sein. Helt normal:)

Jeg har en som gikk da han var 10 måneder, men rullet seg ikke rundt før han var over 5 måneder. Han snakket tidlig, men var sein med tenner(8 måneder med første).

Så har jeg en som var tidligere med å rulle seg rundt, men som var seinere med å gå; 13 måneder. Snakket ikke tidlig, men rullet seg dit hun ville fra ca 6 måneder. Hun fikk også første tann da han var 6 måneder.

Alt er normalt, og en begynner ikke å snakke om "sein" før de er LANGT over året, nærmere 2 år:)

Skrevet

Det er godt å høre at det er normalt :)

Jeg var ganske vant til at alle forundret seg over hvor rask hun var til de første tingene, men nå ser jeg liksom at de andre barna på barselgruppa har kommet seg så mye lengre. For meg spiller det ingen rolle hvor lang tid hun bruker på ting så lenge det er normalt :)

HI

Skrevet

Min lille på 10 mnd har vært rask når det kommer til det fysiske, går langs møbler og vegg osv. Men har nettopp begynt å si mamma, sier iallefall ikke hei.

Når barnet ditt er to år, så kan man ikke se om hun begynte å krabbe når hun var 11 mnd eller 6 mnd:)

Hun høres helt normal ut:)

Skrevet

Jeg dytter litt jeg. Jeg har fått svar på at barnet er normalt mht utvkling, men er nysgjerrig på hvordan deres barn på rundt 8 mnd ligger an.

HI

Skrevet

Min på 8mnd

- krabber

- prøver reise seg, men kommer seg bare opp om hun holder i noe som er litt høyt. Setter seg også bare opp om hun har noe å holde i.

- sier mamma og nesten pappa.

- vinker

- klapper

- har 8 tenner

- begynt med pinsett-grep

- "synger"

- drikker selv av tutekopp

- leker "borte - bø"

Var det jeg kom på i farta..

Skrevet

Jenta vår ålte seg såvidt fremover da hun var 10 mnd, satte seg opp selv og begynte å krabbe da hun var 12 mnd, begynte å gå uten støtte da hun var 16 mnd. Hun er nå litt over to år og er fortsatt litt "forsiktig" ("Hjempe meg!! som hun sier) men ingenting galt med henne. De utvikler seg bare forskjellig. Når det gjelder språk og synging, har hun vært tidligere enn de jevnaldrende jeg har hatt å sammenlikne med.

Skrevet

Så flink hun er som krabber og nesten reiser seg opp. Da må du vel passe på dagen lang :D

Jenta vår drikker også selv av sugekopp og flaske, "synger", har pinsettgrep slik at hun kan plukke opp rusk fra gulvet (hun er absurd opptatt av rusk)

HI

Skrevet

Ja her må det passes på. Hun har oppdaget trappa og forsøker seg der. Har grind, men ikke i første trinnet.

Hun er ikke så ivrig på å reise seg, så til nå har det gått greit. Hun holder mest på med det når vi sitter på gulvet eller i sofaen med henne.

Rusk er en hit her også. :)

Hun er forresten noen mnd tidligere ute en hva storebroren var.

Skrevet

Min krøp ikke før etter han hadde lært å gå, og han lærte ikke å gå før han var 16-17 måneder. Ikke hadde han tenner før han var 14 måneder heller, vi måtte til tannlegen og ta røntgen for å se om det faktisk var noen tenner der. Slapp av, det ordner seg, det blir bare stress å sammenligne med andre.

Skrevet

Kremt... Dattera mi fikk sin første tann da hun var 14 mnd, det samme gjorde jeg i sin tid. Din datter er nok ikke sen i det hele tatt slik jeg ser det. :-)

Skrevet

Jenta på 8 mnd her kan:

krabbe

rulle begge veier

reise seg

gå litt langs møblene

spise brødskive selv

si mamma, pappa, hade

vinke

klappe

har 6 tenner

ellers synger og babler hun mye og er stort sett i godt humør :)

Men til Hi det varierer mye i barselgruppa her og på hvor langt barna er kommet motorisk. Ting skjer fort når de først finner ut av det så krabbingen kommer nok snart skal du se:))

Skrevet

Ja, hun er faktisk litt sent ute. Og det er helt normalt.

Selvfølgelig er noen litt senere ute med å krabbe enn gjennomsnittet. Og nettopp dét at hun har funnet en teknikk til å komme seg dit hun vil, kan være noe av grunnen til at hun ikke føler behov for å krabbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...