Gå til innhold

Hvordan er det egentlig med disse antistoffene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde håpet å kunne produsere morsmelk til vesla til etter hun hadde begynt i barnehagen fordi jeg tenkte det da var nyttig at hun fikk antistoffer mhp at hun blir utsatt for mye smitte i sitt nye miljø. Nå gikk det ikke slik, ser ut til at 11 mnd er det kroppen min klarer å være melkeprodusent :-) Meeen så begynte jeg å tenke litt på dette med antistoffer. Hadde hun egentlig vært beskyttet for smitte hun blir utsatt for i barnehagen når jeg ikke utsette for samme smitte? Jeg vil jo ikke produsere noen antistoffer for smitten som finnes i barnehagen da jeg ikke utsettes for den??

Så vidt meg bekjent er det slik at barnet blir født med de samme antistoffen som mor har, og til en hviss grad overføres også antistoffer i morsmelk for nye sykdommer mor utsettes for i ammeperioden. Ved kraftig smittepress mot mor og barn vil barnet alikevel bli smittet, og for bakterier er ikke mekanismen like effektiv. Etterhvert modnes barnets eget immunforsvar. Dette sammenfaller ofte med at barnet får annen næring enn morsmelk, og etter en tid spiller mormelken en mindre smitteforebyggende faktor men er fortsatt en god og viktig næring.

Så hadde det egentlig hjulpet noe for vesla om hun hadde fått morsmelk i sine første mnd i barnehagen?... Er det andre ting i morsmelken som hadde hatt positiv virkning for henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Blomstre:)

Kan ikke svare på det du spør om, men tenkte du skulle få et tips siden du snart er ferdig som produsent: hvis du fryser ned melk i isterningposer, kan du gi henne en terning hver dag etter at melken er slutt. Da får hun en daglig liten "vaksine" og litt gode næringsstoffer. Jeg rakk akkurat å fylle opp et lite lager før det ble tomt, så her får lille fortsatt en liten skvett mm hver dag, om ikke annet hjelper det litt på selvfølelsen til mor:)

Hmm, nei du ville jo ikke laget antistoffer for smitte hun får i barnehagen, men mulig det hjelper litt at de har andre antistoffer, altså at kroppen har noen "trente krigere" på lur? Ble litt nysgjerrig selv jeg nå...

Skrevet

Mange av virusene hun blir utsatt for i barnehagen har du allerede vært utsatt for og derfor dannet antistoffer mot. Så ja, et barnehagebarn som blir ammet vil nok være bedre beskyttet enn et som ikke blir det!

Men, for all del - du har ammet i 11 mnd og det er knallbra! Ikke ha dårlig samvittighet, selv om jeg skjønner hva du mener!

Du kan gi barnet ditt probiotika istedet, enten i form av pulver som du får i helsekost (blandes ut i vann), eller som Biola. Det har nemlig vist seg at barn som får 40 ml Biola 3-4 ganger i uken får et sterkere immunforsvar, bruker sjeldnere antibiotika, sjeldnere luftveissykdommer og er mindre borte fra barnehagen :) Verdt å prøve!

Skrevet

Du har jo egentlig svaret selv, som Miklos Degree beskriver:

http://www.doktoronline.no/qa/forum/41/qa4097341_morsmelk_smitte.html?s=fp.news

"Barnet blir født med de samme antistoffer som moren har. Og disse antistoffene gir da beskyttelse mot de virus og tildels bakterier som du har beskyttelse imot. Til en viss grad blir tilsvarende beskyttelse overført også med morsmelken. Men beskyttelsen er ikke absolutt. Ved en kraftig smittepress (mye virus eller bakterier) kan babyen allikevel bli smittet, og morsmelk gir ikke på noen måte absolutt beskyttelse. Selv ikke om du har vært smittet med de aktuelle virus.

Prinsipielt gjelder det samme for bakterier, men andre faktorer (enn antistoffer) spiller viktigere rolle i forsvaret mot bakterier enn mot virus. Det tar i alle fall ca. 10 dager, eller mer, etter smitte før din kropp lager antistoffer. Det er også en viktig faktor å tenke på. Som sagt, gir ikke morsmelk noen sikker beskyttelse mot en infeksjon, selv om du har gjennomgått infeksjonen.

Etter hvert modnes barnets immunapparat og barnet er bedre i stand til å forsvare seg selv. Det skjer etter flere måneder, og sammenfaller vel med at barnet får annen næring i tillegg til morsmelk. Fra den tiden spiller egentlig morsmelk mindre viktig rolle som smitteforebyggende faktor. Men god og viktig næring er den fortsatt."

Degree skriver at morsmelka er viktig næring, men at mm spiller mindre smitteforebyggende faktor idet barnets immunapparat begynner å utvikles selv (når barnet får annen næring enn morsmelk).

Vår to-åring var frisk hele første året, og da fikk han mm (til 11 mnd). I løpet av andre leveåret var han i bhg og var syk omtrent hver 3 uke hele året. Om dette hadde vært bedre hvis han fikk mm er jo tvilsomt, men umulig å vite ut fra det vi kan lese oss til i Degrees artikkel.

Skrevet

Jeg tror også det kommer litt ann på barna egentlig, jeg ...

Bo har fått masse mormelk hele livet, og jeg ammer fortsatt 5-6 ganger daglig - han er 10 mnd. Likevel er han syk en gang i måneden, og han har ikke storesøsken og går ikke i barnehage - så han er jo ikke utsatt for et kraftig smittepress heller :\ Ikke godt å vite hvordan de ulike barna takler virus/bakterier.

Skrevet

Hei Kilona

Et strålende tips :-) Men her har nok toget gått. Melkekua er pensjonert og fryseren er tom... Men jeg har sett tipset ditt tiligere og har stjelt det og lagt det inn i pumpemelk-tråden på ammedebatten. Så forhåpentligvis får andre brukt for det ;-)

Skrevet

Hei Mammadamen (hi, hi, jeg har alltid les madammen...)

Godt poeng det at jeg sikkert har vært utsatt for mange av infeksjonene før. Tenkte at de antistoffene da allerede var overført, men med tanke på at man får en vaksine i fler trinn, så er det vel sikkert også virkningsfult å få påfyll av antistoffer gjennom morsmelken.

Jeg har også troen på probiotika og biola, har kjørt på med det til eldste jenta. Hun har vært lite syk. Nå går det i småfolk sin grøt med probiotika til vesla :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...