Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #1 Skrevet 4. september 2009 Har liksom aldri skjønt dette med å konstruere opp snodigst mulige navn som fører til at de fleste som hører det himler med øynene og synes det er rart og ingen av seg selv skjønner hvordan det skal skrives. Det finnes da massevis av enkle "vanlige" navn som likevel er sjeldne i våre dager og nydelige. Selv har jeg et veldig enkelt navn på 4 bokstaver som hadde sin topp i popularitet omkring 1900 og som svært få heter nå. Jeg har en jobb som gjør at jeg kommer i kontakt med veldig mange mennesker og jeg presenterer meg derfor veldig ofte. Ingen har da noe som helst problem med å forstå navnet mitt eller hvordan det skrives, men jeg får veldig ofte kommentaren "Å, et så nydelig navn." Så som med så mye annet, det enkleste er faktisk ofte det beste.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #2 Skrevet 4. september 2009 "Så som med så mye annet, det enkleste er faktisk ofte det beste" Kunne ikke vært mer enig!!
lindynatt Skrevet 4. september 2009 #3 Skrevet 4. september 2009 vel en undersøkelse i Tyskland viste at foreldrene til barna med fantasifulle og gjerne engelske navn, har stort sett dårlige utdannelse og lavere inntekt enn de som bruker "vanlige" gjerne navn med lange tradisjoner.. Det er nok også en forklaring i Norge..
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #4 Skrevet 4. september 2009 Hva heter du da? Olga? Ruth? Inga? Else? Kari? Anne/Anna? Det var 50 på topp lista av kvinnenavn med fire bokstaver fra 1890- 1920... spør fordi jeg liker gamle norske navn som ikke så mange heter... -Nysgjerringe meg.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 Helt enig. Min svigersøster og min bror har gitt sine to barn nymotens navn, og for å være helt ærlig liker jeg det ikke. Men det er jo deres barn og deres valg Selv har vi valgt et vakker, godt gammeldags norsk navn til vårt barn
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #6 Skrevet 4. september 2009 Jeg har et veldig uvanlig mellomnavn. Når folk får høre om det så må jeg alltid forklare hvorfor jeg heter det og de fleste synes det er litt dust navn. Så jeg vurderer nå å få det fjernet.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #7 Skrevet 4. september 2009 Støtter også denne HI. Jo enklere og kortere, jo bedre. Guttene her har helt kurante navn (oppkalt etter bestefar på hver side), det samme har vi selv. Korte, greie navn på 4-7 bokstaver. Selvsagt behøver man ikke (bør ikke, synes jeg selv, om man ikke har en "oppkallsgrunn" for det motsatte) velge ett av tidens tre-på-topp navn for det kjønnet barnet er, men det er likevel MYE kurant å velge i. Nøytrale navn som "ingen" reagerer negativt på. I mine ører er "sære navn" tegn på foreldre som gjerne kan (mis)bruke selv sitt eget, totalt uskyldige, barn som redskap for å få gitt uttrykk for egen SÆRhet for all verden! Det forteller meg ganske mye om DEM som mennesker....
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #8 Skrevet 4. september 2009 Mi eldste har ett sjeldent navn, få unge som heter det. Overraskende nok er det en til på skolen som heter det, og skal si jeg skvatt når jeg hørte noen rope. navnet passet barnet, og det var det eneste navnet vi ble enige om. Navnet er ikke uvanlig, bare sjeldent. Veldig enkelt å lese, skrive og forstå. navnet til hun minste er veldig vanlig og enkelt å skrive. Men navnet skrives også på "nymotens" med en H innimellom, det har ikke vi så vi får høre det støtt og stadig at vi har skrivd navnet på vår eget barn feil. Så det er ikke bare bare å ikke følge nymotens skrivemåte.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2009 #9 Skrevet 4. september 2009 Hakket verre er når man bruker to sånne navn som dobbeltnavn. Utrolig inviklet og man må jo bruke begge to..... Maximilan Evander, Emilian caspian, jonhan marcel, wivien oline ol. Enig i at det sier mye om foreldrene men det gjør vel egentlig alle navn? Mine barn har korte enkle navn og jeg tenker også "less is more". Merker også at folk foretrekker å snakke til mine barn da de husker navne og det er lett å kontakte dem uten mye uttalelser og problemer med krøll på tunga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå