Gå til innhold

Røntgen og bedøvelse til tannlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dette må til, går det bra? Er vel i uke 18 når jeg skal dit...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bare sier til tannlegen at du er gravid. Da får du sånn blyforkle på deg når du skal ta røntgenbilder. Men strålingen fra røntgenbildetakingen er så liten at det har ikke noe innvirkning på fosteret, har jeg hørt. Dersom du ikke MÅ borre nå, så er det mulig at tannlegen utsetter det til etter at du har født.

Skrevet

Nei, det er nok feil, du skal IKKE ta røntgen mens du går gravid. Det er bare dersom det er strengt tatt nødvendig (livstruende tilstander), og det antar jeg ikke dette er ;-) Bedøvelse kan du få, den er ikke skadelig for fosteret, men du kan be de bruke bedøvelse UTEN adrenalin. Hvis du kan så hadde jeg som Maisie nevnte utsatt borring til etter graviditeten. Men du kan jo gå å få tennene undersøkt uansett. Har disse opplysningene fra tannlegen min.

Skrevet

Har også hørt at man ikke skal ta røntgen når man eer gravid. Heller ikke hos tannlegen!

Jeg var hos tannlegen selv når jeg var 8 uker på vei, og han villle ta røntgen. Når jeg fortalte at jeg var gravid, sa han at det var fint jeg sa i fra. Og ville ikke ta røntgen likevel.

Best å holde seg unna!

Skrevet

jeg var hos tannlegen her om dagen.... og da ville de ikke ta røntgen siden jeg var gravid, men jeg måtte komme tilbake etter jeg hadde født for å ta bilde da....

han borret et hull på meg, men fikk ikke bedøvelse...:S

Skrevet

Eg går te en kjempeflink tannlege, og ho tok røntgen på meg.

Utstyret er så bra no for tida, at det ikkje gjer nåke.

Skrevet

strålingen er minimal og ennå mindre om de bruker blyforkle. men de fleste tannleger vil unngå rtg av gravide og heller utsette det til etter fødsel. bedøvelsen er også regnet som ufarlig, men det er jo en god regel å unngå medisiner som ikke er helt nødvendige. dere får vurdere hvor viktig det er at du får denne tannbehandlingen mens du er gravid.

Skrevet

Takk for informasjon og gode råd. Hva skulle jeg gjort uten dere jenter?!?! :D

Skrevet

Søsteren min er tannlege og hun mener det er mye mer stråling ved å ta en kort flytur enn den korte tiden det tar for å ta bilde av tennene;-) Og med et blyforkle så reduserer du det enda mer.

Lykke til!

Skrevet

Vi hadde en innom fra statens strålevern på jobb som målte stråling fra tannrøntgen. 10 cm bort fra røntgenhodet ble det ikke registrert stråling, så om du i tillegg har blyforkle, er det safe:) Men man bør vente med å ta røntgen av visdomstenner, det er et "kraftigere" apperat.

Skrevet

Jeg var hos tannlegen i går, tok to typer bilder en av alle tenna og ett av visdomstenna- ente med at jeg måtte trekke en av visdomstenna, kunne i vente til etter fødsel- han sa det var best og gjøre sånne ting når man var i 2 trimester enn ellers i svangerskapet. Fikk blyforkle på og bedøvelse i for fjerning av tanna. Huff det er ikke gøy....

Skrevet

Når jeg var hos tannlegen.. fikk jeg beskjed om at de ikke tok bilder.. så er nok individuelt hva de gjør fra sted til sted.. er ihvertfall ikke noe å bekymre seg over, de veit hva de gjør..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...