Gå til innhold

Allergisk mot eggehvite...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg plutselig fått påvist etter at jeg begynte å få vondt i magen nå i sommer i en alder av 32.. jippi!

Så hva kan jeg spise og hva kan jeg ikke spise? Det er vel egg i pasta, og jeg som ELSKER pasta!! OG egg og bacon på lørdagsmorgen... :-(

Jeg kan ikke spise mange kaker lenger da. Noen som vet hvilke kaker som er uten egg? Og alternativer til middag uten egg? Pannekaker og pasta som barna elsker utgår jo nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Min sønn og min mann har eggeallergi - både eggehvite og eggeplomme.

Det er faktisk kjempeenkelt å leve eggefritt, og jeg har tildels levd eggefritt, utenom når vi spiser ute, da unner jeg meg litt ekstra, som de ikke kan spise.

Det er ikke egg i all pasta. Kun den ferske pastaen. Men tørr pasta inneholder ikke egg.

Det er nesten ikke egg i noe is lenger heller - kun i dyre vanilje/krem-iser og det er enkelt å unngå også!

Og jammen kan man lage deilige kaker, pannekaker og vafler uten egg! Det finnes mange gode oppskrifter på kaker uten egg! Ta en titt på www.detsoteliv.no - her kan du finne over 100 oppskrifter på kaker og desserter uten egg.

Det er alltid greit å spørre i selskap om kakene inneholder egg, for mange tenker ikke over at man ikke kan spise det - men jeg løser det enkelt .. jeg sier alltid når vi skal til noen, at jeg tar med meg en kake eller noe til desserten. Så VET jeg at at sønnen min og mannen kan spise noe av det som blir servert! Og da lager jeg alltid noe som er laktosefritt også - i tilfelle det er noen med melkeallergi der..

Ønsker deg masse lykke til i din eggefri hverdag! Det er enklere enn du tror!

Lurer du på noe, så send meg en pm - jeg svarer gjerne!

Skrevet

Tusen hjertelig takk, Seier & Glede!!! :-) Godt med positive ord og erfaringer! Og takk for tips!!!

Skrevet

Bare hyggelig! - skulle det være noe, så spør.

Ha en fantastisk dag videre!

Skrevet

Hei:)

Min lille datter har også allergi mot eggehvite.

Jeg har kjøpt noe som heter "no egg" på ultra som du kan bruke istedenfor egg når du baker kaker,lager pannekaker osv..

Må prøves litt, vi har prøvd å bake en del kaker med dette og det jeg merker er at jeg må ha litt mer veske i enn vanlig. Ellers funker det veldig greit altså:)

Skrevet

Jeg har en jente som har eggeallergi men vi har enda ikke funnet en pannekake oppskrift som er brukenes. Har du en du kan dele med meg?

Skrevet

Pannekaker (uten egg!)

Middag - Ca 10-15 stk

* 3 ss sukker

* 2 ts kardemomme

* 2 ts bakepulver

* Ca 1/2 dl smeltet margarin

* Ca 8 dl melk

* Endel hvetemel

* 2-3 ss havregryn

Bland sukker, kardemomme, bakepulver, smeltet margarin, havregryn og melk i en bolle med hurtigmikseren. Tilsett 2-3 dl hvetemel og ha deretter litt og litt hvetemel oppi til røra har blitt passelig tykk. Siden oppskriften er uten egg er det viktig å ha skikkelig varme på stekepanna og ha riktig konsistens på røra - hvis røra er for tynn blir det "bare krøll" og hvis den er for tykk kan pannekakene bli litt rå - så prøv deg fram.. Hvis pannekakene har en tendens til å svi seg fast tilsetter du mer margarin.

Skrevet

Tusen takk skal du ha. Denne skal jeg prøve i helgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...