DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 3. september 2009 #1 Skrevet 3. september 2009 Hvordan symptomer hadde deres barn? vi skal tilbake til legen om en uke, på mer lytting av lungene- hun hørte litt pipelyder i går- det samme hører jeg noen ganger da han puster ut. han er aldri anpusten eller sliten- krabber rundt og er helt propell. legen mente at det kunne være bronkiolitt (?), men siden både jeg og bf er bærere av astma- bf klarte å røyke på seg astma og jeg selv har atopisk eksem (og ikke-røyker). jeg har skjønt at de ikke kan stille en diagnose hundre prosent da de er så små, meeen.. håper bare at det kan være noe annet- eller også lurte åp hvordan dere fant det ut. han hadde ikke natthoste i natt da vi begynte med effedrin.
Gjest Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 Hun var veldig tett i ousten, ofte forkjølet og hadde mye feber. Det var noe med blodprøvene også. For mange hvite og for få røde hvis jeg husker riktig.... Legen kunne ikke stille en diagnose. Hun var 10mnd. De kunne bare anta og gi henne medisin for å se om det hjalp. Hun ble ikke bedre. Noen mnd senere var hun under narkose og fikk et kraftig anfall under narkosen. Da "konstanterte" de at hun hadde astma. Var en lege hos oss hele tiden etterpå som lyttet på henne konstant til hun våknet skikkelig opp og fikk rensket litt opp selv. Fikk høre hvordan hun slet vi også. Det var så ille at de ikke kunne høre hjerte i bakgrunn og hun ble sendt i hui og hast til røntgen. Har blitt tatt flere røntgenbilder i ettertid også. Selv nå som hun er symptomfri (av medisinene) vises det på røntgen. De er fortsatt ikke helt sikre på at det er astma. Men foreløpig er de rimelig sikre på det. Nå er hun straks 2år.
♥3nydeligebarn♥ Skrevet 3. september 2009 #3 Skrevet 3. september 2009 d tok over 3 år før vi blei sendt til barnelege og fikk d konstantert.når vi var hos fastlegen sa di at d bare ett eller annet virus som gikk..så var godt å få en diagnose på d (forstå meg rett ) han var veeeldig mye forkjølet og syk,hadde noen flere anfall som vi trudde bare var krupp.. hang aldri følge m andre barn når di leika o.l blei fort andpusten og sliten.. han har blitt en helt ny gutt etterpå )
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 3. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. september 2009 ja, jeg var hos fastlegen først jeg og.. hvor han ble diagnosert med falsk krupp.. Jeg visste ikke hva det var, så han sa det var ikke noe 'farlig'- det var helt vanlig med små barn. OK, tenkte jeg.. da jeg snakket med en vennine litt senere som sa at det var bjeffende hoste etc. skjønte jeg at det ikke var det han hadde.. sjekket opp på internett- og han hadde jo ingenav symptomene! ikke så rart da, at falsk krupp er så vanlig på de små da legen klarer å diagnotisere dette på ca 3min inne.¨ jeg ringte til privat lege, fikk time- og de tok det med en gang litt mer seriøst.. men siden han har så 'ymse og lite' symptomer, så lurer jeg om dette kan bare være ett 'engangtilfelle'- jeg har selv aldri vært bort i astma med små barn (bare kjærsten, men han klerer jo å passe på seg selv=) som sagt har jeg aldri sett han anpusten, og han er helt propell i våken tilstand og høerer ingen pipelyder da han sover f.eks. bae av og til kommer det litt pipng og hvesing
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 3. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. september 2009 folk har sagt at det er vanskelig å stille diagnose til meg (ihvertfall da det er aå ymse), men jeg visste ikke at det var så vanskelig da jeg leste deres tilfeller =)
♥3nydeligebarn♥ Skrevet 3. september 2009 #6 Skrevet 3. september 2009 vi har nok vært ekstra uheldig,at fastlegen ikke sendte oss videre tidligere.. da hadde vi nok fått diagnose tidligere,men vi slo oss til ro m at han hadde falsk krupp. for ingen i familien har hatt astma,men mange m falsk krupp bf hadde en veldig alvorlig type.og han har en veldig bjeffende hoste. men ser jo i ettertid at symtomene ikke stemte.. har en liten gutt på 5mnd som har starta akkurat som storebror,mye tett og forkjøla.. så er litt redd han går samme vei,men nå har jg erfaringa og veit hva d er.så jg er ikke redd for å be om å bli sendt videre ) jg har også hørt at d er vanskelig å stille sikker diagnose før di er 2 år.. mitt råd er ihvertfall stå på ditt å få dem til å sjekke d ordentlig,for d kan ha mye å si for livskvaliteten til barnet. vi fikk ihvertfall en mye mer fornøyd og friskere gutt ) Lykke til )
♥3nydeligebarn♥ Skrevet 3. september 2009 #7 Skrevet 3. september 2009 Han piper ikke til vanlig,er når han er forkjøla og tett. og hvis han blir veldig andpusten.. han hoster mye når han har astma anfall og har en veldig bjeffende hoste.. så symtomer er nok litt inviduelt..
Ranveig R Skrevet 3. september 2009 #8 Skrevet 3. september 2009 Jenta vår hadde rs-virus/bronkiolitt då ho var 6 veker gamal. Etter det har ho vore plaga av gjentatte forkjølelser med mykje slim, surkling, tetthet og langvarig hoste. Forkjøla i ei veke, hosta i 1-2 mnd. Frisk i ei veke eller to, forkjøla i ei veke osv. Ved 10 mnd (etter 2 mnd natthoste så ille at ho kasta opp fleire gongar) blei ho henvist til barneklinikken og fekk diagnosen infeksjonsutløst astma då ho var drøyt 11 mnd. Begynte på Ventoline og Flutide (berre Flutide i gode periodar). Diagnosen blei ikkje stilt på fysiske funn men på sjukehistoria (og bekrefta pga god effekt av medisinene). Tidlegare prøvde vi Efedrin nokre gongar utan særleg effekt (anna enn at jenta skreik heile natta i tillegg til å hoste). No er jenta 22 mnd og er framleis plaga av hyppige forkjølelser men ho hostar berre eit par veker i etterkant, i staden for eit par mnd... Har prøvd å ta ho av medisiner to gongar i sommar, begynte å hoste igjen i løpet av to veker begge gongar. Fadderbarnet mitt er ekstremprematurt og sliter med lungene. Legen som hadde ansvaret for han då han var innlagt her i vår pga forkjølelse kunne fortelle at barn under 1 år veldig sjeldan har den karakteristiske astmapipinga, den kjem ikkje før ungen blir eldre.
Sanchin Skrevet 3. september 2009 #9 Skrevet 3. september 2009 Sønnen vår ble sendt til utredning da han var rundt 18 mnd etter surkling/tetthet i forbindelse med forkjølelse. Fastlegen vår kalte det astma-bronkitt eller noe lignende før han ble sendt på utredningen. Han fikk da diagnosen kronisk astma og han får Flutide morgen og kveld som forebyggende. Det fungerer veldig bra og han er svært sjelden syk. Før vi fikk diagnosen hadde han ikke vært mye syk. Forkjølelsene han pådro seg rundt 18mnd alder var etter han hadde begynt i barnehage, men legen sendte han til utredning pga surkling ved forkjølelse og at det var diagnostisert astma i nær familie (far). Tror det var litt av grunnen til at han fikk diagnosen kronisk astma. Astma kan være veldig mild hos enkelte, ikke alle har pipende pust. Har stor tro på at han skal vokse det av seg.
♥3nydeligebarn♥ Skrevet 4. september 2009 #10 Skrevet 4. september 2009 han går på singular fast hver dag,også får han flutide og ventoline morgen og kveld itilegg ved behov. er gjerne på våren når allergien slår inn og høst/vinter,ved forkjølelse. jeg har også ett håp om at han vokser av seg både allergi og astma )
DesLykke08<3SepLykke12 Skrevet 4. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 4. september 2009 jeg får baer krysse fingrene til onsdag- og håpe at det ikk 'er noe'. selv om det kan ikke være verdens undergang om det sku vær =) men som sagt har aldri vært borti dette (utenom kjærsten, men han passer på seg selv) men hva tenker dere ang. denne svininfluensaen da? redde for den? skal du vaksinere barna deres?
Ranveig R Skrevet 4. september 2009 #12 Skrevet 4. september 2009 Går ikkje rundt og bekymrar meg for svineinfluensaen, men tenker litt på det sidan jenta vår var veldig tett/surklete/hostete no då ho var forkjøla. Det blei to veker på 3x vanleg dose flutide + ventoline for å få bukt med hosten. Ho har berre vore oppe i så stor dose 3-4 dagar totalt før denne omgangen. Har ikkje tenkt å vaksinere, er skeptisk til ei vaksine som er "rota saman i hui og hast" og som vi ikkje veit bivirkningane av. Vi tar det som det kjem. Viss/når ho får influensaen skal vi be om hjelp om ho blir veldig tett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå