Gå til innhold

Vaske madrass og dyne før bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har til nå vasket det meste til babyen, som kluter, klær, bamser, og sprinkelbeskytter. Har vasket sengetøyet to ganger, men lurer da på om jeg skal ta av madrasstrekket og vaske dundyna også? Hva har dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Vasket bamsene...? Hvorfor?

Jeg kjøpte seng med dyne og madrass brukt, og snille damen jeg kjøpte fra hadde vasket det for meg :-) Hadde jeg kjøpt nytt, hadde jeg nok vasket dyna, men jeg tror ikke jeg hadde vært så nøye med madrassen.

Skrevet

bamser og sutter putter jo ungen inn i munnen, og tenkte det var greit å vaske det en runde først med lite såpe selvsagt, men aner ikke hvor bamsene har vært hen og hvordan de er behandlet før de kommer til butikken....

Skrevet

skal man ikke alltid kjøpe ny madrass da? Kjøpte ny til førstemann men lurer på å kjøpe ny nå til nr. 2..

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Suttene er jo selvfølgelig å vaske, men jeg har faktisk ikke tenkt på at ungen "tygger" på bamsene også. Kan kanskje være greit å vaske dem ja!

Skrevet

jeg vasker ikke madrassen da babyen ikke ligger direkte på den men har laken osv over . men dynen vasker jeg . å takk for tipset ang bamser det har jeg ikke tenkt på men dem skal vaskes nå

Skrevet

Skal man alltid kjøpe ny madrass??? Hvor har du det fra? Vi har ny madrass nå, fordi vi dette er vår første baby, men vi har da tenkt til å bruke den samme madrassen om vi skal gi henne søsken senere?

Jeg hadde tenkt til å bare lufte tingene, men ble så jeg vasket alt; overmadrass (ikke madrass/madrasstrekk da), sprinkelbeskytter, dyne, pute og sengetøy. Har vasket det bare en gang, hvorfor to? Banser har vi ikke kjøpt ennå, men det er sikkert lurt å skylle de opp litt ja. Har forresten ikke dundyne vi, vet ikke hvordan det er å vaske den?

Vi har også kjøpt en sånn "himmelseng" eller slør, eller hva det heter på Ikea, sånn som henger over/rundt senga. Den lukter så nytt og ekkelt synes jeg, men håper lukta luftes ut. Tror ikke jeg vil vaske den, for da blir den sikkert ødelagt...

Skrevet

Kjære vene da, nå må dere ikke bli helt hysteriske!

Trenger da virkerlig ikke vaske sprinkelbeskytter, himmel over senga, madrasser som ungen ikke engang er i kontakt med osv. Klær, bamser, dynetrekk er selvsagt, men resten er helt unødvendig! Jøye meg..

Skrevet

Man skal visst kjøpe ny madrass til barnet pga fare for krybbedød.

Skrevet

Jeg har ikke vasket sprinkelbeskytter, madrass eller dyne. Bare lufter det , slik at "ny lukta" dunster bort. Ungen skal da ikke være i direkte kontakt med de tingene.

Sengetrekk og laken står det anbefalt fra produsentene på innpakningen at de bør vaskes 2 ganger, så det har jeg gjort da..

Ny mardrass har jeg kjøpt siden dette er førstefødte, men kommer nok til å kjøpe ny madrass til evt søsken pga det er anbefalt med tanke på krybbedød..

:)

Skrevet

Trodde de hadde gått bort ifra ny-madrass-greia nå jeg, men kanskje ikke? Det er jo så mye forskning...

Skrevet

madrass med trekk er ny, har ikke vasket den siden der er laken utenpå. Men har vasket madrassen til vognen og dynene til vogn og seng

Skrevet

Jeg skal si dere en ting jeg, til dere som er skeptiske og synes det er unødvendig å vaske allt!;)

Jeg har jobbet i flere fabrikker (utenlands, ikke i norge, gjennom et Work & Travel program i Australia og Asia), der vi har pakket allt fra sminke, cd'er, dvd'er, playstation, ryggsekker osvosv +++ baby utstyr og leker.

Fabrikken der vi pakket babyutstyret, gjore vi inne på et helt vanlig fabrikk lager. Utstyret ble slengt på gulvet, og vi måtte pakke så og så mye i hver kasse til hvor det skulle leveres. Vi pakket slik vi fikk beskjed om, men FYYY så uhygienisk!!! Masse dritt og bakterier kom på så klart, og dette ble sendt rundt om i hele verden!! Godt mulig Norge også!!

Etter vi hadde jobbet der i noen dager, så vi en død ful skvist under kassene, på gulvet rett bortenfor der baby tingene bare ble slengt på gulvet for så å bli pakket!! Jeg tok bilde av dette som bevis og fordi det var sjokkerende! Og for å vise folk, at slik er det faktisk! Babytingene blir tross allt pakket i åpent lager, så såklart kommer det dyr og forskjelligt inn!

Så må IKKE tro at selv om det kommer fra en fin butikk i norge, skal vi ta det som en selvfølge at dette er rent og pent! ;)

Etter dette vasker jeg ALLT som jeg kjøper!! Siden jeg har sett og opplevd MYE rart!!

Var med å plukke bær og bananer også ( som jeg VET ble sendt til norge) Og jah.. Skal ikke si så mye der, men det frister ikke å kjøpe frukt i butikkene lenger.. Dobbel vasker dem verfall..;)

Sier bare dette fordi enkelte må forstå at det er IKKE hysterisk å vaske allt, men LURT (også for å formiddle og videre fortelle det jeg har sett)!!! Som sagt, du vet virkelig ikke forholdene gjennom hele prosessen!!;);)

Skrevet

Det er jo ikke skadelig å vaske nye ting??

Om det er nødvendig alltid kan sikkert diskuteres, men jeg ville i hvertfall vaske det meste da jeg fikk min hjem fra sykehuset. Ble vant til å vaske ting først da hun var prematur og vi skulle være forsiktig med bakterier, men liker å vaske nye ting uansett fordi man ikke vet hvem som har tatt i og hvor ting har vært. Som en skriver over her er ikke alt som ser flott og innpakket ut alltid så renslig behandlet før det havner i butikkhylla.

Husker jeg reagerte på at noen fikk så veldig for seg å si fra at det og det ikke var nødvendig, og så dumt på meg, gjordet liksom en sak ut av det. Akkurat som noen ble provosert over at jeg ønsket å være på sikre siden, og dessuten kvitte seg med både overflødig lukt og fargestoffer.

Madrassen vi kjøpte på ikea lukta skikkelig kjemisk. Jeg hadde luftet den litt, og hun sov en natt i den. Men det luktet jo kjemisk av ungen om morgenen. Jeg endte opp med å skylle den i dusjen, vaske trekket i maskinen, tørke den, og lufte den lenge før vi tok den i bruk igjen.

Som sagt, skader det hvis man har lyst å omgi den nyfødte med nyvaskede ting? Jeg forstår personlig ikke hvorfor noen blir provosert eller litt sånn småspydige av det.

Skrevet

soleie m/gutt+gutt i magen:) : Den linken stod det "sørverfeil" på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...