Gå til innhold

dere som er gode på mat uten melk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på, kan man lage gratinerte poteter med soya eller rismelk? Hva med osten på toppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havremelk er i hvert fall veldig greit å bruke i mat, har jeg funnet ut. Rismelk har jeg hørt at kan føles litt tynn? Ost på toppen har jeg ikke funnet noe alternativ til, dessverre... Det finnes soyaoster, men de smaker for det første ikke godt og for det andre så blir de omtrent som olje ved oppvarming. Til pizzaer har jeg hørt at noen bruker knust potetgull i stedet for ost, men det er vel neppe det helt store til gratinerte poteter...;o)

Skrevet

Du kan få tak i melkefri ost i dag, f eks BUTE CHESHIRE STYLE SHEESE som selges av (i alle fall) Kinsarvik Fruktutsalg i Bergen. Anbefales til det meste av mat hvor du trenger "ost. Koster 46 kr for pakker på 1/2 pound (227 gram).

Her får vi også melkefri smøreost (STREICHS PAPRIKA), som koster 43 kr for 180 g, MERIDIAN PEANØTTSMØR som koster kr 32 for 275 , PLAMIL MELKEFRI MAJONES som koster kr 42 for 315 g og PLAMIL SJOKOLADEPÅLEGG som koster 59 kr for 275 g.

Kan bestilles via [email protected]

Skrevet

Hvis det er laktose du er redd for ang hvitost så har jeg hørt at det ikke

finnes lengre laktose i hvitosten.

Om dette stemmer er jeg ikke helt sikker på, men er sikkert mulig å undersøke på et vis. :)

Skrevet

Å joda, dessverre, det er rikelig med laktose i gulosten fremdeles. Selv om det er kommet en sort som er laktoseREDUSERT på markedet.

Skrevet

Var eg deg ville eg droppa osten og fokusert på resten. Har ikkje prøvd akkurat gratinerte poteter, men har laga mykje fløtesaus osv.

Vil tru havremelk er supert til formålet, og du får også kjøpt havrefløte som vil vere godt å ha i.

Skrevet

Da prøver jeg det. Litt godt med hvitløk i så burde vel det gjøre susen. Takk for hjelpen alle sammen!

Skrevet

Jeg vet ikke svaret på det du spør om, men du vet om siden utenmelk.com sant? :-)

Skrevet

Jeg ville brukt en fløte erstatning i stede for havre eller ris melk. og krydra godt med salt, pepper og hvit løk(kansje hatt litt hakka gul løk i og?). Jeg syns den "whipping" krem erstatningen er super til det formålet. ville holdt meg unna osten da de fleste erstanings oster smaker spy!! men hatt aluminiums folie over så det ikke blir så svidd på toppen. Det jeg har merka på min sønn som har melkeallergi er at ost som har vært i steikeovnen går fint. Har hørt at dette kommer av at melke "greiene" spalter seg ved 160 grader så ting som har vært i ovnen ikke er så farlige.. Min sønn tåler ikke hvit ost på skiva men litt på pizza som har vært steikt godt går kjemepe fint!!

Skrevet

må bare komentere at sånn sjokolade pålegg som koster 59 kr er veldig dyrt med tanke på at "sjokade" er uten melk....og koster vell ca 20 kr..

Skrevet

mente selvfølgelig fløte erstaningen whipping.. ikke kremen.. (det finns nemlig det og)

Skrevet

Er enig i at mange erstatningsoster smaker vondt. Dette gjelder imidlertid ikke BUTE CHESHIRE STYLE SHEESE, denne smaker faktisk så godt at den saktens kan brukes på mat vi andre, som ikke har laktoseallergi, spiser også.

Noen tåler osten etter varmebehandling (165-170 grader) i 6-7 minutter, andre ikke. Dessverre....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...